Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ikea vděčí za svůj úspěch i českým thonetkám. Naučily ji šetřit za montáž

  1:00aktualizováno  1:00
Je to fenomén. Firma, kterou založil v sedmnácti letech Ingvar Kamprad, už překročila pomyslnou hranici úspěšné firmy s celosvětovou působností. I proto vznikla ojedinělá výstava, kterou lze vidět ve vídeňském Muzeu nábytku.

Expozice IKEA | foto: © Schloß Schönbrunn Kultur- und Betriebsges m.b.H./Ditz Fejer

Čím vysvětlit úspěch firmy, kterou si v roce 1943 založil sedmnáctiletý Ingvar Kamprad kdesi ve švédské "Horní Dolní"? A to nebyl jeho první obchodní krok, už ve svých pěti (!) letech prodával sirky sousedům, v sedmi je začal objíždět na kole.

Kamprad postavil svůj úspěch na výrobě ve velkém, na levné pracovní síle, na balení "naplacato" neboli v demontovaném stavu a na snadné montáži, kterou zvládne každý doma sám.

Lavice a skříň z kolekce Post Scriptum, 1994, design Thomas Sandell, soukromý majetek

Lavice a skříň z kolekce Post Scriptum, 1994, design Thomas Sandell, soukromý majetek

Barová skříňka z roku 1940, design Jacob Kjaer, výrobce neznámý; kabinet Manhattan (1960), výrobce IKEA, design Bengt Ruda

Barová skříňka z roku 1940, design Jacob Kjaer, kabinet Manhattan (1960), výrobce IKEA, design Bengt Ruda

Původně jeho obchod IKEA (složenina z iniciál jména, příjmení, názvu rodinné farmy Elmtaryd a vesnice Agunnaryd) nabízel levnou všehochuť od sponek přes punčochy, psací potřeby, peněženky po rybářské vlasce.

Po pěti letech prodával výhradně nábytek, v roce 1958 otevřel první obchodní dům a za pět let expandoval do Norska. Své know-how popsal v knize Závěť prodejce nábytku (1976), která sloužila jako firemní manuál IKEA, a v autobiografii Leading by Design: The IKEA story.

Stolek Lövet, 1956

Stolek Lövet, 1956

Stolek Lövet zabalený naplocho

Stolek Lövet zabalený naplocho

Vídeňská výstava není pouhá podívaná. Hledá odpovědi, jak IKEA už víc než šedesát let šíří myšlenku "Design pro všechny", kterou prosazoval už Bauhaus a Deutsche Werbund mezi dvěma světovými válkami.

Ingvar Kamprad tyto ideje přijal a obohatil o nové výrobní, logistické, prodejní a marketingové metody a úspěšně je realizoval.

A v čem tkví tajemství nižších cen? IKEA vyrábí ve velkém. Design vzniká ve Švédsku, většina nábytku se vyrábí v zemích, kde je levnější pracovní síla. Jako materiál se používá především dřevotříska.

Protože pracovní síla je drahá, přišel Ingvar Kamprad s novátorským způsobem prodeje: každá IKEA je obří showroom uspořádaný jednosměrně, aby zákazník prošel kolem všech vystavených výrobků a skončil v samoobslužném skladu nábytku, odkud si sám vezme, co si vybral, zaplatí a zboží si sám odveze.

Složené houpací křeslo Ellan z kolekce Post Scriptum (2005), design Chris Martin, výroba IKEA, materiál lisované piliny

Složené houpací křeslo Ellan z kolekce Post Scriptum (2005), design Chris Martin, výroba IKEA, materiál lisované piliny

demontované houpací křeslo Ellan z kolekce Post Demontované houpací křeslo Scriptum (2005), design Chris Martin, výroba IKEA, materiál lisované piliny

Demontované houpací křeslo Ellan, design Chris Martin, výroba IKEA, materiál lisované piliny

Kamprad maximálně zredukoval i skladovací prostory, balením flat-pack čili "naplacato". Autorství tohoto nápadu však patří Michaelu Thonetovi, který jako první začal v 19. století masově vyrábět nábytek. Židle vyvážel do celého světa demontované, do kontejneru o objemu 1 m3 se tak vešlo 36 slavných židlí č. 14.

Zlepšovák byl podmíněný další inovací: nábytek IKEA musel být kompletně rozložitelný a v domácích podmínkách jednoduše složitelný. Jen tak lze uskladnit v hale možná stokrát, ale třeba i tisíckrát víc kusů. Stůl, židle, skříň či gauč zabalené do plochých krabic šetří miliony.

Vlevo křeslo Poang (1970) z tzv. skandinávské moderny, výroba IKEA, vpravo křeslo designéra Alvaro Aalta

Vlevo křeslo Poang (1970) z tzv. skandinávské moderny, výroba IKEA, vpravo křeslo designéra Alvaro Aalta

A co jsou nejprodávanější hity za celou dobu fungování? Billy a Ivar, policové regály. Jednoduše se skládají, přestavují a doplňují, dokud stěny bytu stačí. Oslovily zákazníky od Skandinávie přes Evropu, severní Ameriku, Asii, Austrálii až po Dominikánskou republiku, kde se otevřela první IKEA letos v únoru.

Výstava na ostrovech

Instalace výstavy navozuje dojem ikea-žlutých plovoucích ostrovů, na nichž je k vidění na 100 exponátů, z nichž většinu zapůjčilo International Design Museum v Mnichově s přispěním Uměleckoprůmyslového muzea Hamburk a IKEA Austria.

Expozice IKEA

Expozice IKEA

Expozice se člení do čtrnácti částí: Historická IKEA, Reforma, Švédské kořeny, Skandinávská moderna, Inspirace, Kolekce Post Scriptum, Podstatné změny, Balení, Z jednoho kusu, Systémový nábytek, Trvání, Pimp - světlená show, Katalog IKEA, Běžný rakouský obývací pokoj.

Nejstarší nábytek na výstavě

Fenomén IKEA je z 50. let minulého století, nejmladší reprezentuje novinky. Najdeme tu věhlasné designérské kusy, které byly inspirací švédským designérům. Výstava nabízí pozornému návštěvníkovi ne jednu, nýbrž několik interpretací.

Expozice IKEA

Expozice IKEA

Může ji vnímat jako průřez celoživotním dílem, jako ilustraci, odkud kam se posunul skandinávský design nábytku, jako přehlídku obdivuhodně vitálních nápadů i jako prezentaci nábytku coby jednotného systému či nezaměnitelnou tvář čili image, a to nábytkovým designem počínaje a plochým kartonovým obalem konče.

Kamprad se však neinspiroval jen Bauhausem nebo Thonetem, zaujaly ho i názory švédské spisovatelky a feministky Ellen Keyové (1849–1926), přívrženkyně hnutí "Krása pro všechny". To vycházelo z anglických uměleckých řemesel a prosazovalo řemeslně kvalitní, vzhledově vkusné a cenově přístupné výrobky.

Expozice IKEA

Expozice IKEA

Z obchodu fenomén

IKEA je bez nadsázky fenomén. Každoroční katalog je událost, na kterou s netrpělivostí čekají všichni. Když se vloni změnilo písmo ze Sans na Verdanu ve snaze sjednotit tisková a internetová média, vzbudilo to bouři nevole.

Listy jako Time nebo Guardian otiskovaly diskuse grafiků. New York Times komentoval změnu písma jako "políček od společnosti, která byla ceněna mj. i za svou grafickou věrnost".

Zvláštní svět představují názvy výrobků, které vymýšlí Colin Edward podle přesného klíče: například švédská místní jména označují čalouněný nábytek, konferenční stolky, ratanový nábytek, regály a dveřní kování.

Křeslo Savo, kolekce Post Scriptum, první polovina 90. let

Křeslo Savo, kolekce Post Scriptum, první polovina 90. let

Norská místní jména se používají pro postele, skříně a předsíňový nábytek, finská místní jména pak pro jídelní stoly a židle. Názvy povolání značí rozsah knihoven, jména skandinávských jezer, řek či fjordů jsou vyhrazena pro koupelny.

Gramatické pojmy se používají pro kuchyně, mužská jména pro židle a stoly, ženská jména pro materiály a záclony. Názvy švédských ostrovů jsou vyhrazena pro zahradní nábytek, dánské místopisné názvy pro koberce.

Výjimečně nedemontovatelný plastový zahradní nábytek Skopa (1974), design Olle Gjerlöv-Knudsen/Torben Lind, výroba IKEA

Výjimečně nedemontovatelný plastový zahradní nábytek Skopa (1974), design Olle Gjerlöv-Knudsen/Torben Lind, výroba IKEA

Svítidla mají názvosloví z chemie, muzikologie, meteorologie, námořnictví, ročních období, měsíců a dní. Názvosloví z botaniky a mineralogie najdete u ložního prádla, přehozů a polštářů. Jména ptáků, savců či přídavná jména jsou u dětského zařízení.

Jména koření, bylin, ryb, hub a ovoce jsou spojena s kuchyňským nádobím, hovorové výrazy či švédské místopisné názvy se používají na krabice, nástěnné dekorace, obrazy či rámy.

Expozice IKEA - osvětlení

Expozice IKEA - osvětlení

Toto ikea-názvosloví ovšem vyvolalo ostrou kritiku dánského experta na názvosloví Klause Kjollera z university v Kodani. Zjistil totiž, že IKEA pojmenovala dražší luxusní nábytek podle švédského místopisu, zatímco levným kobercům přisoudila jména podle místopisu dánského.

Fenomén IKEA

Phänomen IKEA, Möbel Museum Wien

Adresa: Andreasgasse 7, 1070 Vídeň, stanice Zieglergasse, linka metra U3, otevřeno úterý až neděle od 10 do 18 hodin

Vstupné: 5,40 Eu, děti 4,50 Eu

Výstava potrvá do 11. července 2010, do České republiky se s ní nepočítá

Autoři:




Nejčtenější

Ložnice babičky pořádně prokoukla, nechybí zde ani ušák na čtení.
Jak se staví sen: vnučka dostala konečně stůl, babička novou kuchyň

Dvanáctiletá Aneta nemá život jednoduchý. Matka ji opustila ve dvou letech a odjela do ciziny, po narození se u děvčátka objevila sepse a postihla klouby....  celý článek

Dalším výrazným prvkem interiéru jsou světla z hrnků, vytvořená na zakázku...
Dřív potraviny, dnes čokolatérie. Vokovický podnik má osvětlení z hrnků

Pražské Vokovice získaly novou čokolatérii. Proměny původních potravin na podnik s čokoládou se ujal architekt Jan Bek. Nejvýraznějším prvkem jsou dvě výlohy s...  celý článek

Pohled na částečně rozebraný dům. Postup odstraňování konstrukcí je náročný...
Bourat, nebo rekonstruovat. Co dělat, když si koupím starý rodinný dům

Všechny příběhy majitelů starých nemovitostí mají stejný začátek. Při nákupu rodinného domu se museli rozhodnout rychle. A to bez ohledu na to, zda jej budou...  celý článek

Rekonstrukce bytu v panelovém domě láká k mnoha změnám, vždy je však nutné...
Chtějí vybourat všechny příčky v bytě. Záleží však na statikovi

Mladý pár si koupil byt 3+1 v panelovém domě a chtěl by jej radikálně změnit, protože počítá s dětmi a současný stav nepovažuje za vhodný. Manželé jsou ochotni...  celý článek

Zahradní výzdoba nemusí vždy znamenat tradiční květiny nebo keře...
Neobvyklá zahrada je plná robotů, mimozemšťanů i nahých figurín

Tak jako Karlův most patří k Praze, podobně neoddělitelnou součástí rodinných domů v Kalifornii jsou zelené plochy před budovami i za nimi. Nepodobají se sice...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.