Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ze staré ledárny má krásný dvoupatrový loft, který si na nic nehraje

  1:00aktualizováno  1:00
V newyorské čtvrti SoHo vznikl v budově bývalé ledárny dvoupatrový loftový byt postavený podle zásady "slow home". Jde o nový styl, který vrací do bydlení pokoru, rozmysl, flexibilitu, nadčasovost a udržitelnost. Autorem loftu je studio Raad Architects v čele s architektem Jamesem Ramseyem.

Díky bílé barvě omítky působí okno jako zarámovaný obraz. | foto: Carl Wooley

James Ramsey se narodil na Manhattanu, ale větší část dětství a dospělosti prožil v japonském Kjótu. Po studiu architektury na prestižní univerzitě v Yale pracoval několik let jako satelitní inženýr v NASA a konstruoval oběžné družice.

Na přelomu tisíciletí se rozhodl vrátit k architektuře a spolupracoval s věhlasnými washingtonskými studii. Společně se Stevenem Petersonem pak v roce 2004 založili studio Raad.

James po letech praxe zároveň došel k cíli, který považoval za správný: tvořit nadčasovou, dlouhodobě udržitelnou a jedinci se přizpůsobující (a ne naopak) architekturu. Jedním z prvních bytů, ve kterém se rozhodl držet se zásad "slow home", byl právě dvoupatrový loft v newyorské čtvrti SoHo (zkratka pro South of Houston).

Pohled na původní kuchyňský kout a vstup.
Pohled na původní kuchyňský kout a vstup.

Původní byt v bývalé ledárně v New Yorku v SoHo volal po kompletní rekonstrukci.

V budově bývalé ledárny stál původně dvoupodlažní loftový byt, který na sebe ničím neupozorňoval. Osvětlovalo ho jediné členité okno, které skrz postarší skleněné tabulky nevpouštělo do bytu dostatek světla, na podlaze ležely opotřebované parkety. V centrálním obytném prostoru stála béžová sektorová kuchyň.

Architekti ze studia Raad využili potenciál historické technické budovy postavené v roce 1929 a všechny zápory bydlení přeměnili v klady.

V několika jednoduchých krocích dodali bytu prostornost a světlost. Jako první odstranili hrubou omítku na celé ploše stěny s oknem a nechali vyznít jen původní mohutnou kamennou zeď, ze které byl celý obvod ledárny postaven.

Pod dřevěným obložením je vedená klimatizace. Dřevem je obložená i galerie v patře.

Pod dřevěným obložením je vedená klimatizace. Dřevem je obložená i galerie v patře.

Oknu, které je v prostoru jediné a tedy velmi důležité, vytvořili rám z omítky a umístili pod něj dlouhou úložnou lavici z bíle lakovaného dřeva. Díky bílé barvě pohled ven rázem působí jako zarámovaný obraz.

Na podlahách je teakové dřevo a další exotická dřeva se objevují i na schodišti a je z nich vyrobena i část na míru navrženého nábytku. Dřevo se opakuje i na prostorově velmi úsporné lince, a to v podobě dřevěného pracovního prkénka, vloženého do pracovní plochy linky. Prkénko lze kdykoliv vyjmout a manipulovat s ním.

Dřevěné pracovní prkénko je do pracovní plochy linky jen vložené. Je možné jej vyjmout a manipulovat s ním.

Dřevěné pracovní prkénko je do pracovní plochy linky jen vložené. Je možné jej vyjmout a manipulovat s ním.

Stejné dřevo architekti použili i pro tenké pospojované lišty, které tvoří horní panely kuchyně a vyplňují prostor mezi vrchními skříňkami a stropem a dolními skříňkami a podlahou.

Kromě efektního rámování, které svou filozofií navazuje na rám okna, a propojeností materiálů také prakticky skrývají dodatečné rozvody klimatizace a usnadňují tak úklid. Stropní lišty jsou i po části obvodu obývacího pokoje a ložnice. Dřevem je obložená i galerie v patře.

Kromě dřeva pracovali architekti také se sklem, které tvoří zábradlí schodiště nebo jednoduchý předělový policový systém mezi kuchyní a vstupní částí. Oblíbeným materiálem studia Raad je i ručně broušená ocel, která je v kuchyni za pracovní deskou a v koupelně. Svítidla v celém bytě pochází od společnosti Artemide.

Sklo tvoří jednoduchý předělový policový systém mezi kuchyní a vstupní částí.

Sklo tvoří jednoduchý předělový policový systém mezi kuchyní a vstupní částí.

Ze skla je vyrobeno i zábradlí ke schodišti.

Ze skla je vyrobené i zábradlí ke schodišti.

Kompletní zrekonstruovaný loft vyšel velmi mladou, dvacetiletou osvícenou majitelku v přepočtu na necelých 25 milionů korun. James Ramsey si spolupráci pochvaluje: "Možná právě díky mládí majitelky a její vnímavosti k novým trendům se nám podařilo vytvořit exkluzivní otevřený prostor, který nabídl nové možnosti. Ledárna dostala zpět svého ducha starého dobrého New Yorku."

Jamesovo studio Raad je také autorem dalšího zajímavého výrobku: luxusního městského kurníku. Ten stojí v přepočtu zhruba šedesát tisíc korun a poskytuje veškerý plnohodnotný komfort pro chov slepic ve městě jak pěstiteli, tak slípkám. Bytový kurník, který má být nadstandardní variantou městského pěstování slepic lze zakoupit na internetu (viz článek o luxusních kurnících za 3 500 dolarů).

James Ramsey vytvořil luxusní  bytové kurníky.
James Ramsey vytvořil luxusní  bytové kurníky.

James Ramsey vytvořil luxusní bytové kurníky.

Co je to "slow home" a jak se pozná

Slow home hlásá nadčasové, promyšlené, systematicky koncipované bydlení, které je flexibilní a přizpůsobuje se člověku, kterého ekonomicky ani ekologicky nezatěžuje.

John Brown a Matthew North ze Slow Home Studio sestavili několik základních bodů, podle kterých se pozná slow home:

  • Lokalita bydlení by měla mít v docházkové vzdálenosti všechny služby a infrastrukturu, kterou obyvatel denně využívá.
  • Byt či rodinný dům by se neměl zbytečně přehřívat a zároveň by neměl být příliš chladný.
  • Domov by měl svým rozměrem a uspořádáním vyhovovat potřebám rodiny, která v něm žije a nebýt pod nebo předimenzovaný.
  • Vstupní prostory, obývací pokoj i kuchyň a jídelna by vždy měly být dostatečně prostorné pro běžný komfortní každodenní provoz.
  • S nábytkem by se mělo šetřit. 
  • Kuchyň i koupelna by měly mít denní světlo, dodatečné odvětrávání a skladovacími prostory.
  • Provozní zázemí domácnosti by mělo být vždy stranou obytné části bytu.

Autoři:



Nejčtenější

Padesát let bydlí v jednom domě. Čtvrtá rekonstrukce stála 10 milionů

Dům prošel postupně několika rekonstrukcemi. Za poslední čtvrtou proměnou stojí...

Miloš Drapač se v malém dělnickém domku na Náchodsku narodil a dosud v něm žije. Dům prošel postupně třemi...

Z bývalého zámku Schwarzenbergů budou byty. Památkáři se dohodli

Vizualizace: dvůr získá uvnitř parkovou úpravu, vrátí se do něj i kašna s vodou.

V Praze je spousta vhodných pozemků pro bytovou výstavbu, a to nikoli jen zelených ploch či parkovišť. Ty některé...



Z uličního „trpaslíka“ vznikl moderní dům, který oživila žlutá barva

Okno ve štítové stěně sousedního objektu muselo být zachováno, proto nebylo...

Dům se špatnou dispozicí i špatným stavem konstrukcí a nedostatkem obytného prostoru či dvojgaráž na zahradě, kam se...

Lubor s Helenou si navrhli bungalov, sedlovou střechu nařídili úředníci

Obě křídla domu se zřetelně odlišují různými materiály a barvou fasády,...

Lubor s Helenou se po prozkoumání cen bytů a starších domů v Praze a okolí rozhodli, že bude nejlepší postavit si...

Toužili po domku ve větvích. Teď mají unikát, který se všemu vymyká

Organické tvary okolní přírody trumfla čistá geometrie.

Snili o bydlení na stromě, kde by v zelené koruně poslouchali šumění listů. Oslovili architekty z kanceláře Malan...

Další z rubriky

Představy mladých o bydlení: záclony nemusí, zato obchod v domě ano

Takto si představují mladí ideální bydlení: záclony nejsou potřeba, kolo jako...

Za našich mladých let tohle nebývalo! Tak tuto větu lze slyšet často. Je pravdivá, zejména generace takzvaných...

Dům muže, který nezažil MeToo. Ve své posteli měl dvacet tisíc žen

Dům si nechal Wilt Chamberlain postavit ve stylu  brutalismu.

Wilt Chamberlain patří k nejlepším basketbalistům v historii NBA. Byl velmi svérázný a takový je i jeho dům postavený...

Dům, kde bydlel prezident Reagan, původně patřil bohatým Rusům

Pohled na dům ze zahrady

Kdo je bohatý, chce, aby to bylo vidět i na jeho domě. Příkladem jsou v Los Angeles stavby, které se zde objevily kolem...



Najdete na iDNES.cz