Ve spodní části bytu je otevřený obytný prostor spojený s jídelním koutem a

Ve spodní části bytu je otevřený obytný prostor spojený s jídelním koutem a kuchyní. Velké vikýřové okno pouští po rekonstrukci do místnosti mnohem více světla. „Neviditelné“ zábradlí před oknem je z dvojitého bezpečnostního skla. Praktický policový systém Vitsoe navržený v 60. letech 20. století i pohovka ve slavném stylu Barcelona jsou „kultovními“ designovými kousky, nevšední kovová podnožka nezapře styl art deco. | foto: Tomáš Dittrich

Zdevastovanou půdu s dřevomorkou proměnili na snový byt v podkroví

  • 87
Mladou architektku půdy baví. Má za sebou několik rekonstrukcí podkroví, jedno si přestavěla pro sebe a pro dceru. Do nového patrového bytu se jí podařilo dostat spoustu světla, nezbytné pohodlí i výhled na nevšední pražské panoráma.

Architektce Ester Miluničové a její rodině se před několika roky podařilo zhruba po dvouletém shánění koupit zajímavý třípatrový činžovní dům. Bohužel nesl výrazné stopy nepovedené a unáhlené rekonstrukce z 90. let minulého století, ovšem křehký půvab prvorepublikové vily se zahradou všechny nadchl.

Velkým pozitivem byla i klidná lokalita jedné z nejhezčích částí Prahy 6, praktické bylo řešení schodiště se samostatnými vstupy do jednotlivých bytů. To nabídlo možnost společného setkávání velké rodiny, ale zachování vlastního soukromí.

V nejhorším stavu byla půda s vysokým, dřevomorkou napadeným krovem. V rámci komplexní přestavby přišla na řadu jako poslední. Nečekané rodinné události uspíšily rozhodnutí o stavbě a loni v létě se půda během krátké doby proměnila ve vzdušný patrový byt s výhledem do třech světových stran.

Schodiště z fóliované překližky Multiplex a s podschodnicemi nasvícenými LED páskou vyrobili v Truhlářství HAT.

Hlídané centimetry

V době, kdy se Ester rozhodla pro přestavbu, měla čerstvé zkušenosti s rekonstrukcí bytů a půdních prostor. Ty navrhla s kolegou Bedřichem Kostorkem, s nímž před časem založili architektonický ateliér MK Architekti.

Při přestavbě této půdy byla výhodou znalost "domácího prostředí" a představa o fungování a vzhledu budoucího bytu. Zohlednila požadavek prosvětlení, dostatečného zateplení původně nebytového prostoru, ale také určitý rozpočet, což vymezilo výběr materiálů.

Nejdříve bylo třeba odstranit napadený krov, zbyly jen štítové zdi a komíny. Architekti při proměně jednopatrové půdy v dvoupodlažní byt zvažovali využití každého centimetru. Zvětšením a částečným předsunutím vikýře, který nahradil dvě malá vikýřová okna, se do bytu dostalo maximum světla. V horní části bytu tím k ložnici přibyla pochozí terasa.

Moderní suché a lehké procesy výrazně urychlily stavění, použití nadkrovní izolace zase umožnilo přiznat konstrukci krovu, která zafungovala jako výrazný estetický prvek.

Postel navrhovala Ester Miluničová s architektem Janem Kaplickým. Postranice postele i úložné skříňky jsou z eloxovaného hliníku.

Inspirace je podmínkou

Pro Ester Miluničovou je inspirace nezbytná. Přiznává, že v architektuře ji ovlivnil otec, známý architekt a spoluautor Tančícího domu Vlado Milunič, i Jan Kaplický, s nímž se potkala jak pracovně, tak v rámci rodiny. Rozhodující byly také její zahraniční pobyty ve Francii a Velké Británii. "Je nutné umět pracovat s veškerými podněty, skládat je a kombinovat, být tvůrčí a nevzdávat se," dodává.

MK Architekti

Ing. arch. Ester Miluničová (1976) Absolventka ČVUT Praha, Fakulta architektury, získala odborné zkušenosti v letech 2005–2009 v předních architektonických studiích, navrhovala rekonstrukce bytů, rodinných domů, půdní vestavby i novostavby.
Ing. arch. Bedřich Kostorek (1977) Absolvent ČVUT Praha, Fakulta architektury, také pracoval v předních architektonických ateliérech, absolvoval roční stáž v německém Mnichově, získal ceny v architektonických soutěžích.
V roce 2009 společně založili ateliér MK ARCHITEKTI, v portfoliu mají především rekonstrukce bytů a podkroví i návrhy interiérů veřejné sféry.

MK Architekti přidávali do návrhu budoucího bytu rovným dílem mužský i ženský pohled na věc. Podařilo se jim oživit starou půdu a vybudovat moderní byt, v němž se na relativně malé ploše potkávají místní genius loci, tradiční i hi-tech materiály, nové věci i ty koupené v bazaru.

V bytě uvidíte kvalitní moderní design i slavné ikony, které Ester objevila v zahraničních bazarech, třeba židle z 50. let minulého století od Charlese a Ray Eamsových. Důstojnou připomínkou funkcionalismu je pohovka ve stylu Barcelona slavného Miese van der Rohe.

Podlaha v pracovně je stejně jako v ložnici ze smrkových prken natřených bílou lazurou.

V kruhu rodinném

Kruh je v malém prostoru, v němž se musí počítat s každým centimetrem, bezesporu úspornější. Navíc do pravoúhle řešeného interiéru vnese potřebnou dynamiku a příjemný kontrast. Architekti si toho byli plně vědomi a motiv kruhu, který tu částečně evokuje i lodní tvarosloví, zopakovali v bytě víckrát.

Druh stavby

Půdní vestavba bytu 4 + kk v činžovní vile z 30. let 20. století
Užitná plocha: 100 m2
Vytápění: etážové s plynovým kotlem

Kruhová jsou proto originální malá okna interiérových ocelových dveří a okno ve spodní koupelně. Tvar kolečka má také drobná bílá keramická mozaika na stěnách a podlahách obou koupelen i uvnitř malého balkonu.

Dominantou ložnice je nepřehlédnutelný design kruhové postele vyrobené na zakázku, pod jejímž návrhem je podepsán i zesnulý architekt Jan Kaplický.

V koupelně architekti použili stejné zakončení stropu jako v ložnici, ale také dveře Hörmann s ocelovými zárubněmi i svítidla Drop. Podlahu i stěny sjednotil obklad z keramické "kolečkové" mozaiky (Hornbach).

"Půda je projekt, který nás jako autory nikdy neomrzí. Pokaždé řešíme jiný problém odlišným způsobem, který musí být ušit na míru klienta. Často bojujeme s prostorem, hrajeme si se světlem, funkčností, estetikou a vybíráme optimální technologie pro konkrétní případ. Nakonec ale máme skvělé porovnání s tím, co bylo a co jsme spolu s klientem vytvořili. Nevyužívanému prostoru tím dáváme novou smysluplnou tvář. Toto kouzlo novostavba nikdy nemá," hodnotí autoři podkroví.

 Další zajímavé návštěvy a články najdete v časopise Bydlení č. 8/9 2011.