Najít smysluplné využití hradů a zámků bývá někdy obtížné, ne jejich udržování je třeba vynaložit nemalé částky. I proto se majitelé nebo správci snaží najít atraktivní „náplň“. V případě Bílovce jde o dlouhodobou spolupráci města s NPÚ a probíhajícím archeologickým výzkumem.
„S ohledem na životnost projektu je navržené využití diverzifikováno, členěno na různé doplňující se funkce, a to jak expozičního charakteru, tak společenských aktivit města,“ vysvětluje architekt Martin Materna ze studia WMA architekti, které se ujalo právě proměny suterénu.
Celková koncepce expozice je totiž rozvrstvena do prostor zámku od nejstarší části, tedy středověkého suterénu, přes renesanční prostory v nárožních věžích až po novověkou etapu ve vyvýšeném přízemí zámku.
První etapou obnovy zámku se tak stala nová expozice „Skrytý středověk“ v autentických suterénních prostorech zámku, která byla dokončena v září roku 2021. Její autoři přihlásili projekt do soutěže Interiér roku v kategorii Veřejný interiér 1.
Zpátky o staletí
Název expozice Skrytý středověk má v návštěvníkovi evokovat cestu, kterou podstoupí, chce-li odhalit dějiny místa vzdálené několik staletí, jež však až do dnešních dnů zanechaly otisk v bíloveckém zámku. Základy zámku (původně tvrze) sahají patrně do 14. století.
„Na začátku byl před námi nelehký úkol, jak současnému návštěvníkovi atraktivní, a přitom smysluplnou formou představit takto na první pohled složité téma, jako je stavební vývoj hradu, a to ještě na velmi komplikovaném místě v suterénu, který pozbyl svých funkcí. Necvičenému oku velmi snadno uniknou poslední relikty svědčící o tom, k čemu tyto prostory dříve sloužily,“ prozrazuje architekt Materna úskalí projektu.
Koncept architektonického přístupu byl dán členitostí, hloubkou prostoru a také historickou stopou stavebních konstrukcí. Prohlídková trasa začíná v nejvyšším bodě suterénu, postupně klesá, táhne návštěvníka hlouběji do útrob sklepních prostor, aby na konci vystoupal zpět na zámecké nádvoří. Toto pojetí a směr trasy je ze stavebně-historického hlediska zároveň cestou v čase zpět, ze současnosti do minulosti až po gotické prostory v nejnižším bodě trasy.
Navržená expozice minimalizuje intervence v cenném interiéru sklepení, naopak materiály, barevnost a technologie, které architekti použili, mají za úkol akcentovat cenné stavební a jiné prvky.
Nově vytvořený labyrint lávek, přechodů a schodišť vhodně doplňuje členité sklepní prostory, a vytváří tak spolu s nimi jeden harmonický celek. Autoři záměrně zvolili ocelovou konstrukci opatřenou černým nátěrem, tento materiál zajistil dostatečný kontrast novodobého doplňku v porovnání se staletými zdmi.
Hlavním interaktivním prvkem expozice je světlo, které může návštěvník částečně ovládat, a hledat tak ony architektonické relikty dřívějších stavebních etap.
Samotná „konstrukční“ vrstva expozice je dále doplněna minimalistickou grafikou, kde se návštěvník dozví o samotných osudech hradu a lidí, kteří stáli za jeho stavebními úpravami, a také pochopí, jaké funkce hrad pro jeho vlastníka naplňoval nebo třeba to, jak pracovaly různé typy padacích mostů. V expozici jsou také instalovány originální artefakty ze zdejších nálezů.
Autorský týmIng. arch. Martin Materna, Ing. arch. Adéla Kudlová, Ing. arch. Adam Weczerek (WMA architekti), Mgr. Ivan Berger (Art Consultancy), Mgr. František Kolář, Mgr. Petra Kaniová – archeologický výzkum (NPÚ) Objednatel: Město Bílovec |
O soutěžiDo osmého ročníku soutěže Interiér roku se mohou hlásit architekti a interiéroví designéři z ČR a SR už od 15. září 2022. Uzávěrka je 28. února 2023. Vyhlášení vítězů proběhne v pražském Centru současného umění DOX, jako vrcholný bod mezinárodního kongresu o bydlení, designu a architektuře Living Forum 16. 5. 2023. |