V prostoru půdy s vysokým krovem, kde byla nevyužívaná prádelna, vzniklo pět nových bytů ve dvou patrech. "Rozhodl jsem se jeden z nich koupit ještě v době, kdy se teprve projednávalo stavební povolení. Měl jsem tak možnost v návrhu provést dispoziční změny," vysvětluje architekt Tomáš Klanc.
S původní dispozicí bytu, kterou navrhoval developer, nebyl spokojený. "Sám jsem si vyprojektoval změnu stavby před dokončením a projednal dílčí úpravy na stavebním úřadě a u památkářů. Dokončovací práce interiéru jsem prováděl s vybranými dodavateli i svépomocí. Hlavní změnou byla úprava dispozice a výměna původně navrhovaných střešních oken za tradiční zdroj světla, tedy vikýře," dodává Tomáš Klanc.
Rovnou ke stolu
"Chodba uprostřed a tři pokoje, to je developerská klasika, kterou jsem mohl mít, kdybych si pořídil byt v paneláku, mám však rád otevřený prostor. V bytě je dostatek úložných prostor v šatnách, takže zbytečnou centrální chodbu jenom proto, abychom mohli samostatně vstupovat do jednotlivých místností, nepotřebujeme," říká majitel bytu.
Z dispozice proto zmizely chodba s předsíní a vystřídala je jídelna umístěná přímo uprostřed hned za vstupem do bytu (řešení v řadě zemí zcela běžné). Intimitu vstupního prostoru chrání bezpečnostní pancéřové vstupní dveře, které se otvírají tak, že z chodby není vidět do bytu. Centrální jídelna je prosvětlena světlem ze světlíku.
Kouzlo příběhu
Typ stavbyPůdní vestavba činžovního domu z 30. let minulého století |
"Z bytu jsem si udělal takovou laboratoř, kde nejdřív vše vyzkouším na sobě, a pak osvědčený výsledek nabízím klientovi," říká s nadsázkou architekt o svém půdním bytě. Tomáš Klanc miluje mix starého s novým, což považuje za tvůrčí motto. Ve svém bytě se jej důsledně držel, dal prostor přírodním materiálům i těm vyrobeným nejmodernější technologií, strojové dokonalosti i půvabu ručního provedení.
Zařízení bytu je navrženo již v projektu stavby tak, aby většina úložných a obslužných funkcí byla vestavěná nebo jinak přímo daná konstrukcí bytu. Vestavné skříně se skryly pod dřevěnými obklady chodeb, interiérové dveře jsou obložkové usazené v líci s obklady a vysoké až do stropu, kuchyňské skříňky stejně jako knihovny byly vestavěné do nik.
Vestavěný nábytek a dveře vyrobili truhláři z firmy TITA. Ostrůvková kuchyň vznikla z vyřazených skříněk z showroomu kuchyňského studia DKKI. Sanitární vybavení koupelen je ze studia Elmat – super.
Svůdná exotika
Bydlení pod střechou má samo o sobě nádech romantiky, přesto může vypadat docela moderně. V tomto případě vsadil architekt ještě na "exotiku". Ojedinělou, poklidnou i příjemně tajemnou východní atmosféru dodávají bytu stylové doplňky, nábytek z masivního teaku, látkové tapety a celkové přírodní barevné ladění celého interiéru.
Autor návrhuIng. arch. Tomáš Klanc (*1975) |
Nic nepřebírá dominantu, vládne tu dokonalá a vyvážená symbióza, v níž architekt pracoval s exotickými kusy jako se vzácným kořením. Pro Tomáše Klance, který rád cestuje, se stala Asie srdeční záležitostí. Z Indonésie si sám dovezl řadu ručně vyrobeného nábytku podle svých návrhů, který vnesl dynamiku také do dalších jeho realizací.
Nepřehlédnutelný je rovněž ručně vyrobený dekorativní textil, patchwork z Indie. V koupelně dělá společnost high-tech sanitě masivní dřevo, zlatavá perleť a nádherná, ručně dělaná mozaika z přírodního kamene z Jávy.