"Každý si na ni zvykl, málokdo si dokáže představit její zmizení, odstranění či jen vážné poškození, tedy to, co v průběhu dějin potkalo řadu obdobných symbolů," říká Panoch.
Katedrála měla podle něj v průběhu dějin štěstí, že se jí pohromy a katastrofy vyhýbaly. Osud, jaký potkal katedrály v Canterbury, Kolíně či Remeši, drážďanský Frauenkirche, ale stejně tak i newyorské World Trade Center nebo Národní divadlo či nádraží Těšnov, může jednou přijít. Proto vyhlásili na případnou volnou parcelu soutěž.
"Nabízíme tím možnost současným autorům k tvůrčímu uvažovaní ve velice netradiční situaci," vysvětluje Panoch.
Do soutěže se se svou vizí přihlásila dvacítka soutěžících, velkou část z nich tvořili studenti architektury. Ze soutěžních návrhů vybrala porota vítěze, stala se jím práce Jiřího Gulbise. Ten katedrálu nahradil obří pozlacenou svící volně napodobující tvar katedrály.
"V místě hlavní věže by byl vztyčen knot, který by byl zapalován při zvláštních příležitostech, až do úplného vyhoření," píše autor v popisce. Autor vítězného návrhu získal tisíc korun a poukázku na doživotní vstup do výstavních prostor v Galerii NoD.
Výstava představí i historické podoby památky
Porotci podle Michala Panocha hodnotili především nápad, jak s prázdným místem naložit. Všechny soutěžní návrhy mohou od 22. června vidět i návštěvníci Galerie NoD v Roxy v Dlouhé třídě.
Kromě neobvyklých návrhů zde mohou lidé na infopanelu posoudit i třeba to, jak by se v dnešním panorámatu vyjímala katedrála v některé ze svých historických podob - s dostavěnou špičatou věží místo typické zelené manýristické báně nebo v neúplné podobě před dostavbou na přelomu 19. a 20. století.
Akce má ještě jeden cíl, přivést veřejnost k zamyšlení nad současnými stavebními projekty v pražských ulicích, kde jsou často všechny hodnoty přebíjeny obchodními zájmy.