V plánu je pět tisíc metrů čtverečních pro obchody, služby, restaurace a kavárny | foto: Red Group

Waltrovku v Praze 5 nahradí nová městská čtvrť ze skla a oceli

  • 26
Slavná výroba leteckých motorů značky Walter nepřežila revoluci. Teď se továrna Waltrovka v Jinonicích bourá a na jejím místě se mají objevit nové budovy projektu Q5 Waltrovka.

Na začátku byla malá smíchovská dílna, pak světoznámá fabrika se čtyřmi tisíci zaměstnanci a nakonec zůstává 25 hektarů pozemků pro novou výstavbu. Továrna Walter v pražských Jinonicích má co vyprávět.

Mohlo by vás zajímat

Hledáte byt v Praze? Široká nabídka nemovitostí na Reality.iDNES.cz.

Ačkoliv zakladatel firmy Josef Walter začal s podnikáním již na konci 19. století, díru do světa udělal teprve se založením strojírenské společnosti Walter.

"Na okraji tehdejšího samostatného města Smíchov nechal se svými společníky postavit továrnu, která se desítky let rozrůstala a její některé budovy tu stojí dodnes," uvádí bývalý zaměstnanec firmy Walter Zdeněk Sedláček, který stojí za vznikem sborníku ke stoletému výročí založení společnosti. Sepsali ho bývalí pracovníci podniku a je přístupný na internetové adrese www.walterjinonice.cz.

Fotografie datovaná do let 1926 až 1928. Kresby na stěně továrny připomínají nejdůležitější výrobky firmy.

Waltrováci začali vyrábět motocykly, motorové tříkolky a automobily, které v různých závodech a soutěžích proslavily značku nejen doma, ale i za hranicemi.

"Významný podíl na dosažených úspěších měla zručnost, vysoká odborná úroveň a kvalitní práce zaměstnanců, dělníků i techniků, které si ředitel Walter pečlivě vybíral," popisuje ve zmíněném sborníku úspěšnou personální politiku továrníka Antonín Dittmayer.

Letadlové motory pro nacisty i do letadel MiG-15

V roce 1923 začala továrna s výrobou letadlových motorů. O šest let později byla na okraji jinonické továrny postavena mohutná pětipatrová železobetonová budova, jejíž zbývající část bude zachována a včleněna do plánovaného realitního projektu Q5 Waltrovka. 

"Před druhou světovou válkou byla firma Walter největší továrnou na letadlové motory nejen v Československu, ale i ve střední Evropě a své výrobky dodávala do celého světa," vzpomíná Dittmayer. Ve výčtu zemí, kam stroje z Waltrovky putovaly, byly kromě řady evropských států například i Brazílie, Čína nebo Spojené státy.

Rok před válkou. Největší továrnu na letecké motory začátkem druhé světové války využívala německá armáda.

Po okupaci Československa v roce 1939 byl výrobní program plně podřízen potřebám německé armády a závod byl dále významně rozšířen. Po válce pak byla fabrika znárodněna a přejmenována na Motorlet. Okřídlené dvojité W ve znaku, které zdobilo budovu továrny, se na dalších více než čtyřicet let obrátilo vzhůru nohama a vzniklo tak písmeno M.

Na počátku padesátých let dostal podnik nový úkol - vyrábět proudové letadlové motory pro armádu. Tak se české motory dostaly například do stíhaček MiG-15 a do řady malých dopravních a sportovních letadel.

Porevoluční propad: restituce, investoři, demolice

Po listopadové revoluci musela Waltrovka změnit orientaci na jiné světové trhy. Privatizace vyústila v situaci, kdy si noví vlastníci mezi sebou továrnu "přehazovali" jako horký brambor. Výroba úspěšných turbovrtulových motorů byla nakonec přenesena jinam a firma Walter v roce 2008 svou výrobní činnost po téměř sto letech ukončila.

Kanceláře místo továrny. Součástí administrativního centra mají být i obchody a bytové domy.

Nemovitý majetek bývalého závodu nyní vlastní developeři z Irska. Ti už kvůli plánované nové výstavbě zahájili demolici továrních hal. Zde by pak měl vzniknout oválný dům s kancelářemi.

V administrativní budově zase mají být v prvním patře obchody, které budou navazovat na řadové rodinné domy. V plánu je i 1 500 nových bytů a 5 000 metrů čtverečních pro obchody, služby, restaurace kavárny a bary. Vše však záleží na územním plánu a samozřejmě dostatku peněz.

Historie Waltrovky

1898: Josef Walter si pronajímá malou dílnu na Smíchově
1911: vznik firmy Walter a spol.
1913: otevřena nová továrna v Jinonicích na Smíchově
1923: zahájena výroba leteckých motorů známých po celém světě
1936: největší továrna na letecké motory ve střední Evropě
1939: výroba pro Němce
1946: továrna znárodněna a začleněna do n. p. Letecké závody
1949: změna jména na Motorlet, výroba motorů do MIG-15
90. léta: několikrát se mění majitel, nyní patří pozemky Irům
2008: výroba ukončena

Zdroj: www.walterjinonice.cz