Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Výtah je možné postavit téměř v každém domě

  14:03aktualizováno  14:03
- Matky s malými dětmi a těžkými nákupy, plahočící se několik pater do svých bytů, nejsou u nás, na konci 20. století, žádnou výjimkou. Mnoha domům, zvlášť ve starší městské zástavbě, chybí ke komfortu ještě velmi mnoho. Nejde přece o pohodlnost! Starší a nemocní lidé jsou v takových bytech omezováni a doslova izolováni od normálního běhu společnosti. Normy připouštějí, že až do pátého patra je možné chodit pěšky. Pokud majitel dům rekonstruuje, může mít bez výtahu ještě podkroví, podlaží navíc.
Když je v domě pater šest, pak se teprve výtah považuje za nutnost. Zastaralé a k tomu nezávazné normy však rozhodně neodpovídají potřebám moderní společnosti. Ta by měla myslet na lidi, kteří se bez výtahu z vážných důvodů neobejdou. "Nájemníci v podstatě nemají právo po majiteli požadovat výtah," říká stavařka Jana Antošová z Prahy 4. V některých případech mohou pomoci stavební úřady. "Rekonstruoval jsem pětipodlažní dům. Postavil jsem v něm i několik podkrovních bytů. Tím tam vzniklo šesté podlaží. Stavební úřad mi tento projekt povolil jen za podmínky, že v domě instaluji i výtah," říká Jan Šťastný, majitel jednoho z pražských domů, postavených ve 20. letech. Nechal postavit výtah asi za milion korun.

Co stojí vybudování výtahu?

Většinou se umisťuje do prostoru uprostřed schodiště. Nejčastěji se proto používá ocelová konstrukce obalená takzvaným drátosklem. Tato šachta přijde asi na tři sta tisíc korun. Ne vždy však lze umístit výtah mezi schodiště. V některých případech se dá použít i světlík, ale problém může nastat, když se do něj odvětrávají koupelny a záchody. I to je možné řešit mimo jiné odvedením ventilace do zrušených komínů. Náklady na takové úpravy mohou být vyšší než pořízení výtahu, který bude připevněn k budově zvenku. V poslední době se nejčastěji volí prosklené šachty. Těmi lze i zvýraznit styl domu. Při takové volbě je třeba počítat i s některými technickými problémy. Pro horké letní dny by měla být kvalitně vyřešena klimatizace kabiny výtahu. T a může být odvětrána přirozeně, například perforací v kabině, nebo nuceně, kdy se do kabiny umístí větrací zařízení. Jeho cena je od tisíce korun. Cena takového výtahu se pohybuje rovněž kolem milionu korun.

Lano, nebo hydraulika

Při rozhodování, jaký výtah použít, lze vybírat mezi dvěma druhy pohonu. Nejrozšířenějším a starším typem výtahu je lanový. Teprve v posledních deseti letech se i u nás rozšířily výtahy hydraulické. Jejich kabina se pohybuje plynule na hydraulickém pístu. Strojovna je umístěna mimo výtahovou šachtu a je zvukově odizolována. Proto se většinou tyto výtahy instalují tam, kde pro strojovnu není místo. "Hydraulické výtahy lze instalovat přibližně do výšky dvaceti pěti metrů. Do vyšších domů se pak umisťují lanové," říká Jiří Lauda z firmy Eletec výtahy, která se zabývá dodávkou, montáží a komplexním servisem výtahů včetně rekonstrukcí stávajících strojů. Pokud je v objektu dostatek prostoru, pak lze použít lanový výtah. Jeho strojovna se instaluje nejčastěji nad výtahovou šachtu, například na střechu. Hydraulický výtah má o něco větší příkon. Do pátého až šestého patra bývá cena obou typů srovnatelná - kolem šesti set tisíc korun bez výtahové šachty při použití standardních materiálů. Při výběru výtahu bývá nejlevnější použít některý z typizovaných. Cena nejmenšího sériového typu se pohybuje od pěti do osmi set tisíc korun. Ale ne vždy se takový výtah hodí. Atypické tvary jsou průměrně o dvacet procent dražší, ale dokážou využít i prostor, který se zdál nepoužitelný. Také si můžete vybrat, zda jej chcete v nerezu, mosazi nebo obložit dřevem. Jiným typem výtahu je ten, který nemá strojovnu. Kabinu pohání motor ve tvaru disku uloženého přímo do výtahové šachtě. Nejlevnější typ přijde na necelý milion korun, atypický tvar je dražší. Také existují výtahy na hydro-lanový pohon. Sice jsou pomalejší, ale jejich strojovnu lze umístit skoro všude. Nejčastěji se instaluje do starých domů, kde nikdy výtah nebyl a těžko se tam hledá místo pro strojovnu.

Servis výtahů

Prováděcí firma dává záruku na instalaci výtahu v délce osmnácti měsíců, na zařízení od šesti měsíců do pěti let. Odborné firmy v rámci servisu nabízejí různé služby. "Jejich součástí jsou odborné provozní prohlídky, preventivní údržba, opravy poruch, mazání zařízení dle mazacího plánu, čištění šachet, šachetních prohlubní a strojoven, a dokonce i nepřetržitý dispečink na vyprošťování uvíznutých osob," říká Miloslav Matoušek z trutnovské firmy Rema, která servis a údržbu výtahů provádí. Nadstandardní služby bývají rozšířené o takzvaný výtahový komunikační a monitorovací systém umožňující oboustranou hlasovou komunikaci. To znamená, že poruchy a uvíznuté osoby jsou ihned hlášeny na dispečink a servisní služba může okamžitě vyjet. Za každou službu se platí. Paušál u standardních služeb bývá kolem pěti set až šesti set korun měsíčně.

Co se starým výtahem?

Životnost výtahů není nikde stanovena. Jak tedy zjistit, že únava materiálu v déle používaném výtahu už ovlivňuje jeho bezpečnost? Ze zákona za ni odpovídá provozovatel výtahu, většinou majitel domu. Pokud se s výtahem něco stane, je povinen nahradit vzniklé škody, a to i v případě, že jde o škody na zdraví. "Nájemníci mohou na provozovateli výtahu požadovat pravidelné odborné prohlídky a zkoušky. Pokud je majitel nechce nechat udělat, pak se lze obrátit na příslušný stavební úřad nebo se poradit s odbornou firmu, která má licenci na revize výtahů, či na Inspektorát bezpečnosti práce," říká Milan Taraba, místopředseda Sdružení nájemníků. Dodává: "Nájemník podá písemné oznámení, od kterého je vhodné si udělat kopii, a požádá, aby byl o průběhu šetření informován." O systému udržování výtahu v náležitém stavu hovoří normy, nejsou sice dnes už závazné, přesto však mohou být určitým návodem. Provozní revize u všech výtahů by se měla provádět každé tři měsíce. Jednou za tři roky by se měl výtah odborně vyzkoušet a jednou za šest let otestovat úředně. To má potvrdit krajská pobočka Institutu technické inspekce. "Pokud není provedena úřední zkouška, tak se u výtahů starších osmnácti let termíny revizí zkracují na polovinu," vysvětluje Miloslav Matoušek, odborník na rekonstrukce a údržbu výtahů z trutnovské firmy Rema. "Po dohodě s majitelem objektu většinou bývá určen dozorce výtahu, který provádí preventivní prohlídky, a to po čtrnácti dnech." Každý provozovatel by se měl poradit se specialistou - revizním technikem, kdy a jak výtah modernizovat. V součastné době jsou v panelácích výtahy staré deset až třicet let, proto většina z nich rekonstruovat potřebuje. "Vždy záleží na finačních možnostech majitele výtahu. Nejprve se vyměňují části, které mají vliv na bezpečnost a jsou nejporuchovější, v další etapě se může nahradit například kabina výtahu, šachetní dvěře nebo signalizace," říká Jiří Lauda z firmy Eletec výtahy, která se zabývá dodávkou, montáží a komplexním servisem výtahů včetně rekonstrukcí stávajících strojů. "V případě, že rekonstruované zařízení je poškozeno natolik, že nelze použít ani opravit žádný ze stávajících dílů, pak se tyto součásti ve strojovně a šachtě výtahu vymění."
(man)


Autor:






Nejčtenější

Andělčina, Liberec IV-Perštýn, okres Liberec. Dvougenerační hrázděná Liebiegova...
Hrázděné domy. Jaká zajímavá stavení jsou v Česku na prodej

V České republice se prodává velké množství hrázděných a podstávkových domů. Některé se pyšní několika patry, či dokonce věžičkou. Téměř všechny stojí v...  celý článek

Autorem neobvyklého domu s dynamickým interiérem je architekt Kazuyasu Kochi.
Dům šejdrem rodině nevadí. Na barvy a lichoběžníky si postupně zvyká

Někdo by v interiéru s hysterií barev a nepravých úhlů zešílel, jiný si v něm libuje a s láskou bydlí. V japonském domě, kde i dveře jsou lichoběžník, bydlí...  celý článek

Tady žil na sklonku života Ota Pavel u převozníka Jaroslava Zýky. Dnes je...
Chalupy slavných. Otu Pavla těšila rybárna, Šebánka zase Žrapidla

Malebná roubenka z filmu Smrt krásných srnců byla skutečnou chalupou spisovatele Oty Pavla. „Přestože jsem projel skoro celý svět, nikde mi nebylo tak dobře...  celý článek

Novinka Minimal black matt 20 year light - klika má na své čelní straně...
Černé matné kliky jsou módní, umějí už dokonce v noci i svítit

Je jako podaná ruka: hned víte, zda je vám příjemná. Kliky u dveří se dotýkáme mnohokrát za den, přitom si jen málokdy uvědomíme, jak se v průběhu let dveřní...  celý článek

Centrum obytného prostoru tvoří kuchyňský ostrov, jehož pracovní deska je...
Majitel bytu na Vinohradech vsadil na bílou barvu a kazetové dveře

Bydlení na Vinohradech láká v Praze spoustu zájemců. A to přesto, že bez náročné rekonstrukce se zde obejdou jen těžko. V tomto případě však majitel teprve po...  celý článek

Další z rubriky

Miniaturní byt vyřešila architektka šikovně, je světlý, vzdušný a nabízí...
V malém bytě 2+kk využili každý centimetr, přesto působí vzdušně

Katka s Martinem si svůj první společný byt vlastně nadělili ke svatbě. Termín nastěhování a datum obřadu se téměř shodovaly. Ale než k tomu došlo, byt se na...  celý článek

V 60. letech si herec Vlastimil Brodský pořídil chalupu ve vsi Slunečná.
Chalupy slavných. Kde Lukavský kosil, Kemr natíral a Brodský žertoval

Radovan Lukavský kosil na Vysočině trávu, Ladislav Pešek popíjel kafe u vilky Pampeliška a Josef Kemr bydlel ve včelíně. V pokračování seriálu týdeníku 5plus2...  celý článek

Barokní zámeček s mansardovou střechou získal své jméno podle Hanse Paula...
V Praze stojí 78 zámků a hradů. O některých jste asi nikdy neslyšeli

Pražský hrad a Vyšehrad zná každý. Když se ale zeptáte na další zámky a hrady v metropoli, tak deset jich nedá dohromady téměř nikdo. „Přitom jich najdete...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.