Výběr bytového textilu začíná u koberce

- Kdyby si vzal někdo k vzorované košili pestrou vázanku, byl by pokládán, mírně řečeno, za člověka bez vkusu. Byt se už však tak přísně nehodnotí. Přitom závěsy, záclony, koberce či čalounění sedacího nábytku by mělo k sobě svou barevností i desény ladit stejně jako oblečení. Pokud se někdo teprve zařizuje, má velkou výhodu. Trend jednobarevného čalounění a dřevěných (či laminátových) podlah doplňovaných pouze menšími kusovými koberci výrazně snižuje množství chyb, kterých se lze při výběru bytového textilu dopustit.
Co zvolili návrháři

Výběr samozřejmě ovlivňuje řada věcí. Někteří zákazníci se snaží řídit se podle módních trendů. Pro nadcházející sezonu tak například mezinárodní veletrh Heimtextil ve Frankfurtu nad Mohanem nabízel (z pohledu výrobců bytového textilu je ve světě pokládán za nejdůležitější) pět základních barevných a desénových témat - Země, Oheň, Voda, Dítě a Pracovna. Bez ohledu na jednotlivá témata (u Vody převládá modrá a zelená, u Dítěte výrazné základní barvy, Pracovna představuje nenápadné nevtíravé odstíny) lze říci, že desény i barevnost jsou už na první pohled potlačeny, převládají smetanové, béžové a šedé valéry. Aby výsledek nepůsobil fádně, používá se ovšem do interiéru hned několik odstínů od jedné barvy. Výraznější barvy, například červená, vínová, cihlově červená, modrá či zelená, se objevují méně. To, co je vlastně na bytovém textilu nejzajímavější, je patrné většinou až zblízka. Důležitá je totiž struktura materiálu. Velmi efektní jsou odstřihované útky dodávající látce luxusní rukodělný charakter. Vzory rozhodně dominantní nejsou. Pro oživení interiéru sahají návrháři raději po reflexních hightech vláknech vytvářejících dojem kovových materiálů než po zářivých barvách. Konkrétní výběr vzorů zůstává samozřejmě na každém zákazníkovi. Je jasné, že přemíra vzorů působí rušivě, ne-li přímo chaoticky a nevkusně. Kdo si vybere výrazný vzor na koberci, měl by se rozloučit se vzorovanými závěsy nebo záclonami, o pestrém čalounění na sedacím nábytku nemluvě (navíc zde už několik let doslova vládne "jednobarevnost"). Člověk s citem pro barvy a tvary může vyzkoušet kombinace s pruhy apod. Komu nezbývá než se obrátit na odborníky, musí ovšem počítat s tím, že jen za závěsy do třípokojového bytu od dekoratérského studia včetně materiálu a ušití zaplatí přibližně od dvaceti do šedesáti tisíc korun, protože na běžné okno je potřeba kolem deseti metrů látky při šířce 140 centimetrů. Aby totiž závěsy nevypadaly jako smutně visící tkanička po stranách, musí mít dvojnásobnou šíři, o podšívce nemluvě. Pokud jde o barvy, architekti tvrdí, že je nejlepší zvolit si jednu základní barvu, a tu doplnit menším množstvím doprovázejících barev. Pak může vzniknout harmonicky vyvážený prostor.

Co rozhoduje o výběru

Jenže člověk se neřídí jen módou. "Lidé si vybírají barvy a vzory podle ročního období," tvrdí Peter Palacka, který patří k největším tuzemským dovozcům ručně tkaných koberců, "v zimě zákazníci instinktivně sahají po žlutých, oranžových či hnědých odstínech, v létě dávají přednost studeným modrým barvám." Při nákupu je tedy dobré zvážit, na jakou světovou stranu je váš byt orientován, zda v něm i v zimě kvůli zimomřivému kotelníkovi nezůstává teplota na téměř tropických hodnotách, nebo jestli i v létě nechodíte v teplých ponožkách. Nezapomeňte, že pocit chladu je vnímán nejintenzivněji právě od nohou, proto lidé tak často volí koberce v teplých hnědých a červených barvách. A ještě o jedné věci je Peter Palacka přesvědčen: "Zákazníci, kteří potřebují a chtějí mít v životě určitou jistotu, volí geometrické vzory, zatímco jedinci se sklonem k meditacím dávají přednost volným plochám." Tento názor svým způsobem potvrzuje i současná nabídka. Dnešní ekonomická recese možná - byť si to mnozí neuvědomují - stojí za výrazným podílem střídmých geometrických vzorů. "Největší zájem je o jednoduché geometrické desény a pak také o materiály, na nichž jsou použity kaligrafické tisky připomínající japonskou kulturu," tvrdí Sylvie Bílková, z firmy RathDekor, která na tuzemském trhu zastupuje řadu výrobců. Díky tomu, že se věnuje velkobchodu, má dobrý přehled o změnách na domácím trhu. "Domácí klient se nezříká květinových motivů, nestojí však o realistické provedení tulipánů nebo růží, které mají rádi Holanďané," dodává. "Přesto je tuzemský zákazník mnohem odvážnější, než býval. Doby, kdy se choval jako barvoslepý a spokojil se jen s béžovou a hnědou, jsou naštěstí dávno pryč," doplňuje Zuzana Juppeová z firmy Dorian Dekor, která se specializuje na bytový textil, "už mu nestačí to, co mu předkládá IKEA, která tady byla dlouho pokládaná za vrchol toho, co si může český zákazník dopřát." Dnes už je člověk ochoten volit odvážnější barvy, dokonce sahá i po fialové a nebojí se kombinace vzorů. Pro konkrétní výběr pokládá Zuzana Juppeová za důležité zejména tři věci: za prvé, jaký byt máte, zda v panelovém domě, či ve stylové vile z třicátých let, za druhé, jaký koberec bude v interiéru použit, a za třetí, kolik peněz můžete do bytového textilu investovat. Pokud jde o první bod, neznamená to, že například k modernímu nábytku v panelovém domě si nemůžete dopřát ručně vázaný starý koberec. Jen místo perských vzorů bude lepší íránský Gabeh. Ačkoli patří k nejstarším vázaným kobercům na světě, jeho vzory působí velmi současným a moderním dojmem. Podle rozměrů ho pořídíte již od dvaceti tisíc korun. Koupit si však můžete i strojově tkané koberce s jednoduchými orientálními vzory. Domácí výrobci je nabízejí podle velikosti od 1500 do 3000 korun.

Začíná se kobercem

První, co by si měl člověk do bytu z textilu vybírat, je určitě koberec. Většinou jde o nejvyšší položku, zejména pokud sáhnete po ručně vázaném vlněném či hedvábném koberci. Přidat si pár tisícovek se však určitě vyplatí. "Za koberec z vlny tibetských ovcí, které se pasou vysoko v chladných horách, a mají proto mastnou a hustou srst, zaplatíte sice víc, ale pokud na něj vylijete červené víno nebo kávu, nic se mu nestane, jen je setřete," vysvětluje Peter Palacka. Komu se nechce platit za záclony a závěsy, může místo nich zvolit módní organzy a voály (odvozeno od francouzského slova voile - závoj, tedy lehké a průsvitné materiály), které mohou nahradit obojí. Jejich ceny se pohybují kolem 380 až 600 korun za běžný metr, ale u značkových výrobků nabízených v některých dekoratérských studiích můžete zaplatit za běžný metr s třímetrovou šíří až tři a půl tisíce korun. "Vedle ceny se vyplatí zajímat se i o konečnou úpravu," radí Sylvie Bílková, "už u materiálů kolem pěti set korun za metr můžete mít nežehlivou úpravu a další výhody, které vám usnadní údržbu."

Vzor inspirovaný asijskými vlivy je použit na koberci i na závěsech. Dosáhnout takového sladění desénu i barev zpravidla vyžaduje obrátit se na specializované dekoratérské studio.

Výrazný vzor lze použít v bytě pouze na jednom místě. V tomto případě majitel zvolil výrazné pruhy na zdi, proto by koberec měl být jednobarevný.

Kdo při zařizování nevyužívá služeb profesionálů a zároveň se chce vyvarovat chyb, měl by použít jednobarevné textilie.