Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Proti konzumu bojovali i vlastní krví. Výstava studentů VŠUP v Miláně

  1:00aktualizováno  1:00
Studenti VŠUP se v Miláně představili opravdu skvěle. Jejich výstava Ephemeral_Eternal byla zařazena mezi TOP 40 mezi všemi expozicemi dubnové akce Milano Design Week.

Lenka Vacková se nechala tetovat vlastní krví. | foto: Ondřej Přibyl

Profesor Jiří Pelcl, autor architektonického řešení expozice, o ocenění říká: „Je to pro školu velký úspěch uplatnit se v tak silné mezinárodní konkurenci. Ocitli jsme se ve vybrané společnosti značek jako Cartier, Cassina, Panasonic, Wallpaper, Foscarini, Audi, Samsung, mezi významnými školami jako Central Saint Martins v Londýně nebo Aalto University v Helsinkách.“

V Miláně totiž v dubnu vedle slavného mezinárodního veletrhu Salone del mobile a veletrhu Euroluce, které se oba konají na výstavišti Rho, probíhají desítky či spíše stovky dalších výstav a akcí, ať již v showroomech firem, tak také v průmyslových zónách.

Princip tvorby obrazu odlišuje proces daguerrotypie od všech ostatních běžně...

Princip tvorby obrazu odlišuje proces daguerrotypie od všech ostatních běžně užívaných způsobů fotografie.

Málokdy však bývají oceněné studentské výstavy. VŠUP, která má za sebou více než 130 úspěšné činnosti, se to však podařilo. Svou výstavu pojali studenti jako propojení bohaté historie, umělecko-řemeslnických hodnot se současnými trendy, ale také kritiku konzumního životního stylu.

Výstava proti konzumu

„Staré sádrové modely, které určovaly nadčasový estetický kánon, jsou součástí školní identity a zároveň odrazovým můstkem pro aktuální, skrytě angažovanou, milánskou expozici. Významový kontrapunkt mezi různými přístupy k času je tématem výstavy: pomíjivý nebo věčný, prchavý nebo stálý, rychlý nebo pomalý, momentální nebo udržitelný. V obecné rovině tak milánská výstava sleduje otázku časovosti věcí a obrazů,“ vysvětluje hlavní myšlenku výstavy její kurátorka, Lada Hubatová–Vacková.

Expozice představila práce tří vybraných absolventů a studentů. Návštěvníci si mohli prohlédnout tematickou sérii daguerrotypií Ondřeje Přibyla, která spojuje téměř 180 let starou, technologicky velmi náročnou a unikátní fotografickou techniku se soudobými tématy.

Fotogalerie

Hlavní myšlenkou projektu Venduly Radostové byl rozklad, destrukce a čas. Nevypálené figurky tradičního výrobce porcelánových předmětů firmy Royal Dux ponořila do akvária s vodou a postupně je nechala rozpadat. Vše zachytila kamera a ve videosekvenci byl vidět postupný rozklad.

Poslední z vystavujících Lenka Vacková poukázala na konzumní styl a odvrácenou stranu módního průmyslu.

Pro milánskou výstavu si připravila uměleckou performanci, kde si nechala na tělo vyhotovit tetování v podobě logotypů známých značek. Místo permanentního tetovacího inkoustu nechala použít vlastní krev, která se postupně vytrácí, stejně jako pomíjivé módní trendy. Použití krve autorka zvolila jako projev nesouhlasu vůči faktu, že za naši marnivost někdo jiný často doslova platí vlastní krví.

„Výstavu nevnímáme jako radikální protest vůči stále silnějšímu konzumerismu. Poukazujeme na křehkou hranici a složitou otázku pomíjivosti a věčnosti. Právě toto uvědomění by mělo být jedním z určujících témat pro tvorbu nejen naší školy,“ hodnotí myšlenku výstavy prorektor UMPRUM Jiří Pelcl.

Ten Lenku Vackovou podpořil doslova vlastní krví, nechal si totiž vytetovat logo VŠUP na hruď. Přidal se k němu i profesor Jan Němeček, ten se však rozhodl pro logo ateliéru, který vede.

Autor:


Témata: Jiří Pelcl




Nejčtenější

Snímek zachycuje projekt Kateřiny Šedé nazvaný Furt dokola z roku 2008, kdy...
Architektkou roku je Kateřina Šedá. Nepracuje s cihlami, ale s lidmi

Není architektka, přesto se stala Architektkou roku 2017. Kateřina Šedá, držitelka Chalupeckého ceny pro mladé výtvarníky, se zabývá tím, co se označuje jako...  celý článek

Dominantní prvek na čelní štítové stěně obývací části představuje rohový krb.
Rodinný dům udivuje nadčasovým řešením i velkorysým prostorem

Navrhnout interiér rodinného domu s plochou 190 metrů čtverečních ve vesnici nedaleko Frýdku-Místku byl pro architektku Lucii Videckou více než příjemný. Třeba...  celý článek

Hudson Yards bude mít 16 věží a výškou překoná i Empire State Building.
Už roste. Největší projekt americké historie navždy změní Manhattan

Když se ve 30. letech 20. století v New Yorku stavělo Rockefellerovo centrum, mluvilo se o něm jako o městě ve městě. Ani později se ve Velkém jablku neobjevil...  celý článek

Pavlína Janků, Posezení. Lavoru i kanystru buď věčná chvála!
Úlovky ze smeťáku či sběrného dvora lze proměnit na designové kousky

Poničené a staré věci nemusí skončit v kamnech nebo ve sběrných dvorech. To dokazuje už pátým rokem soutěž Balakryl Recy věci, kde o vítězi rozhoduje...  celý článek

Na vylepšení kuchyně si Hanka přichystala 200 tisíc korun. Cenu nakonec musela...
Hanka touží po venkovské kuchyni. Návrhářka se kýči šikovně vyhnula

V dalším dílu televizního pořadu o bydlení se tvůrčí tým pod vedením designérky Denisy Bartošové pustí do rekonstrukce kuchyně paní Hanky, která opustila...  celý článek

Další z rubriky

Nedávno otevřená vyhlídková terasa na střeše budovy Národního zemědělského...
Pražské střechy lákají na fantastické výhledy, zahrádky i pikniky

V Barceloně mají na střechách bazény, v Paříži zase galerie a komunitní zahrady. V Praze je to komplikovanější. Majitelům chvíli trvalo, než uměli své střechy...  celý článek

Architekti Gregor Pils a Andreas Claus Schnetzer postavili dům z 800 vyřazených...
Geniální ve své jednoduchosti. Na domek stačilo 800 vyřazených palet

Architekti Gregor Pils a Andreas Claus Schnetzer vzali osm set dřevěných palet a postavili z nich plnohodnotný dům. Experimentální projekt je zdarma k vidění...  celý článek

Lůžko s matrací je velké 140 × 200 centimetrů. Postel má zvýšené hrany, aby...
Boj s garsonkou vyřešil obřím kusem nábytku uprostřed místnosti

Německý nábytkový návrhář Nils Holger Moormann přemýšlel, jak co nejlépe zařídit malý byt. Problém s malým prostorem vyřešil dřevěným boxem, který vložil do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.