Podobu interiéru předurčila specifika stávajících prostor, zejména výrazné...

Podobu interiéru předurčila specifika stávajících prostor, zejména výrazné převýšení haly a množství téměř dvanáctimetrových nosných sloupů. | foto: IO studio

Místo žaluzií mají paraván z větviček, pohovky připomínají pařezy

  • 17
Doby, kdy jste si pamatovali po vstupu do firmy jen nerudnou vrátnou či vrátného, jsou už naštěstí pryč. Úspěšné společnosti dnes staví i na vstřícném a zajímavém designu vstupních prostor. To platí i pro značku Vodafone.

Ve vstupní části nové centrály se nudit nebudete. Někoho osloví zajímavé organické tvary recepce, dalšího zaujme netradiční paraván z březových větviček. A další bude rád, kdy se pohodlně uvelebí na pohovkách, které evokují pařezy na lesní mýtině.

„Firma Vodafone si přála pro svoji novou centrálu navrhnout prostor, který by odkazoval na výtvarný jazyk společnosti, který pro ni vytváříme už více jak deset let, tedy vytvářet přirozený prostor pro prezentaci značky a zároveň přinést zcela nový emoční zážitek doprovázející každodenní pracovní start zaměstnanců i návštěv,“ vysvětluje autor projektu, architekt Luka Križek z IO studia.

Umístění recepce ve středu dispozice vychází z hledání rovnováhy mezi půdorysem a výškou prostoru.

Těžištěm takového konceptu tak mělo být přímé oslovení zaměstnanců i návštěvníků. A optimismus.

Konečnou podobu interiéru pak předurčilo stavební řešení stávajících prostor, zejména výrazné výškové převýšení haly a množství téměř dvanáctimetrových nosných sloupů.

Paraván z větví a stromy ze sloupů

Severní strana opticky spojuje halu s dvěma podlažími administrativní budovy. Dominuje jí dlouhý eskalátor a boční ochozy nabízející takřka úchvatný pohled směrem do středu haly.

Jižní strana je v celé ploše prosklená a orientovaná na náměstí, představující centrum komplexu administrativních budov. Téměř celý den je tak vstupní lobby zalito přímým slunečním osvětlením.

„Před fasádu jsme proto z interiérové strany zavěsili stínící paraván ze sítě tvořené z drobně nalámaných březových větví. Průchodem slunečních paprsků touto nepravidelnou strukturou vzniká měkký, a v průběhu dne proměnlivý efekt jakési kontrastní projekce na všech částech a prvcích interiéru,“ popisuje Luka Križek.

Podle něho je tak návštěvník vtahován do bezstarostné atmosféry léta: ležíte pod košatým stromem v trávě a dopadají na vás drobná zrcátka slunečních paprsků.

Paraván z březových větví představuje zároveň i přírodní a výtvarný element. „Je tak jedním z klíčových prostor tvořících prvků. Jeho výška kompozičně dorovnává a vyplňuje prázdný prostor převýšené části haly,“ tvrdí architekt Križek.

Na nadměrném počet sloupů, a jejich výrazné vertikále, s níž se musel autor interiéru „popasovat“, nebylo možné nic změnit. Sloupy prostě představovaly určité omezení. Jenže i z nedostatku lze udělat přednost.

A tak se umělými náběhy a obložením sloupů v různých výškách podlahovou krytinou vytvořila metafora „kmene“ vyrůstajícího z podlahy. Tento motiv stromů na mýtině, harmonizující se světelným efektem celé haly, se zopakoval i na atypickém sedacím nábytku.

Organický tvar recepce je inspirován logem společnosti.

Recepce jako organické centrum

Grafické řešení podlahy navazuje na organický tvar recepčního pultu umístěného v centru dispozice. Barevné trajektorie obíhající kolem recepce a jejich zvolené měřítko se přizpůsobily pohledům z horních podlaží.

„Zvolený materiál a barevná paleta vytváří pocit chůze po trávě, mechu a lišejnících, které přerůstají na betonové sloupy objektu či na nábytek. Vše je ve svěžích a letních tónech, ve znamení jistoty, síly a růstu,“ popisuje architekt Križek.

Motiv stromů na mýtině se zopakoval na atypickém sedacím nábytku.

Pro organický tvar recepce ho inspirovalo logo společnosti, a to s jasným odkazem na designovou tradici společnosti Vodafone, kterou pro ni IO Studio vytváří jíž deset let.

Umístění recepce ve středu dispozice vychází z hledání rovnováhy mezi půdorysem a výškou prostoru, a je tak odpovědí na tuto kompoziční otázku. „Proto se tvar recepce neodehrává pouze při podlaze, nýbrž přechází i do výšky. Vytváří tak přirozenou dominantu, výtvarné i funkční ohnisko celého prostoru,“ tvrdí Luka Križek.

Z recepce vytvořil nejen centrum vstupního prostoru, ale také místo pro obchodní jednání, nebo může sloužit také jako místo chvilkového odpočinku. Jde o přirozenou křižovatku mezi hlavním kancelářským prostorem a firemní restaurací. Hala je zároveň připravena splnit náročnou funkci reprezentativních prostor pro mimořádné mediální události.

Všechny interiérové prvky mimo židlí jsou navržené IO Studiem.

Autor

Ing. arch Luka Križek  *1977

2010 – dokončil studium na ČVUT, Fakultě Architektury

Architekt a designér tvořící návrhy od rodinných domů až po veřejné stavby. Jeho práce je ve velké míře zaměřena na návrhy interiérů pro velké mezinárodní korporáty.

V současnosti spolupracuje s českým výrobcem světel společností HALLA, pro které navrhuje kolekci světel ARBO.
V červenci 2014 veřejnosti představí širokou kolekci nábytkového designu pod vlastní značkou.

2007 - zakladatel a majitel architektonického kanceláře IO Studio s.r.o.
2004 - spoluzakladatel architektonické kanceláře DOT Architects s.r.o.

2014 - otevření showroomu v Opletalově ulici v Praze, k prezentaci
vlastní kolekce nábytku a světel

Ocenění:
2014 – čestné uznání v GrandPrix Architektů 2014 za Radegast Atlantic v Brandýse nad Labem v kategorii interier (více zde včetně fotografií)
2014 – Stříbrná medaile na mezinárodní soutěži A’Design Award za Vodafone data shop Ostrava, Nová Karolína
2014 – Bronzová medaile na mezinárodní soutěži A’Design Award za interiér kuchyně

Před fasádu je z interiérové strany stínící paraván ze sítě tvořené z drobně nalámaných březových větví.

Umístění recepce ve středu dispozice vychází z hledání rovnováhy mezi půdorysem a výškou prostoru.

Projekt

Vodafone lobby West City Praha

Autor: IO Studio s.r.o., Luka Križek, Radek Bláha
Místo: Praha 5, West City Praha Stodůlky
Klient: Vodafone Czech Republic, a.s.
Generální dodavatel: DCH-Sincolor, a.s.
Rok dokončení: 2014