Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Vláda umakartu končí, děkovat není zač

  10:39aktualizováno  10:39
- Na veletrhu Aqua therm budila klasická paneláková koupelna v umakartovém hávu větší pozornost než poslední novinky ve vybavení koupelen. »Mámo, podívej, naše koupelna!« ozývalo se před výstavní kójí každou chvilku. Vedle byla co do velikosti tatáž koupelna, ovšem s obkladem. Místo vany byl použit sprchový kout. Přibyl bidet, stropní osvětlení i koupelnový nábytek. Prostě koupelna, ke které směřuje vývoj.
Výrobci a dovozci prodávající vybavení koupelen se na listopadovém Aqua-thermu, mezinárodním veletrhu vytápění, ventilace, klimatizace, sanitární a ekologické techniky, vzácně shodovali: Nabídka se výrazně přizpůsobuje pomyslnému otevírání nůžek, jehož výsledkem jsou zákazníci chudí - a zákazníci bohatí. Zatímco pro první skupinu je drahá vana za šest tisíc, pro druhou není problém zaplatit za vanu s masážním systémem sto či dvě stě tisíc. První zákazník obrací pečlivě každou stokorunu. Novou sanitární keramiku nebo baterie kupuje zpravidla jen tehdy, když předchozí vypoví službu. Hledá především nízkou cenu. »Někdy máte pocit, že bojujete s větrnými mlýny,« říká smutně Jan Fišer z firmy Oras, finského výrobce baterií. »Marně těmto zákazníkům vysvětlujete, že se jim vyšší cena vrátí během několika měsíců nebo roku díky úspoře vody a energie, o životnosti nemluvě.« Mnozí z těchto zákazníků se tak vyhýbají zahraničním značkovým výrobkům a raději míří k »československé« značce, například k Samu Myjava. Slovenský výrobce nabízí přijatelné ceny (průměrná cena umyvadlové pákové baterie se pohybuje kolem 1000 korun), kvalita je však v porovnání s předchozí dobou podstatně lepší, a tak se Myjavští nebojí nabízet pětiletou záruku. »Přišli jsme i s výrazně designovou řadou, k ní se však český, ale i slovenský zákazník staví dost opatrně,« vysvětluje Pavol Danek ze Samu. »Kdo chce levnější baterie, bývá poměrně konzervativní a nezvyklý design ho neláká, přestože nemusí nutně znamenat podstatně vyšší cenu.« Zákazník, který nemá peněz nazbyt, bohužel nevyužívá ani výhodné metody, kterou je nákup značkových výrobků, ovšem ve standardním provedení. Výrobci baterií, jako například třeba Kludi, Grohe nebo Hans Grohe, totiž ve svých standardních řadách nabízejí i cenově přijatelné typy. Ano, umyvadlová baterie navržená Phillipem Starckem stojí až deset tisíc, ale standardní baterie stejné značky přijde asi na dva a půl tisíce. A vnitřek, tedy to, co rozhoduje o životnosti a spotřebě vody, je naprosto stejný. Proto je stejná i záruka. Druhá kategorie zákazníků mívá nejen více peněz, ale bývá také mnohem lépe informovaná. »Hledají speciality. Tedy nejen designově zajímavé výrobky, ale také větší praktičnost, užitek a případně další dodatečné vlastnosti,« vysvětluje Jiří Štekr z firmy Sanitec, »na úspoře vody jim až tak nezáleží, zato ocení velkoryse řešenou odkládací plochu u umyvadla nebo nebo jemné zaoblení usnadňující čištění.« V letech 1958 až 1989 bylo postaveno téměř 1 200 000 panelových bytů. Z nich mnohé konečně přecházejí do osobního vlastnictví. Proto zejména v posledním roce prudce vzrostl zájem o přestavbu a rekonstrukci koupelen, zejména oněch pověstných umakartových. Mnozí výrobci tak přišli s menšími typy sanitární keramiky včetně tvarově atypických produktů. »Když se objevilo rohové umývátko Fondo s délkou ramene 35 centimetrů, byl zájem tak obrovský, že se během jediného týdne prodalo dvanáct palet!« vzpomíná Jiří Štekr z firmy Sanitec. Rohová umývátka výrazně šetří místo, a tak jej do programu zařadila i tuzemská Jika ve své poslední novince, řadě Olymp, která je přímo určena pro malé koupelny. Olymp, jenž představuje cenově velmi dostupnou sanitární keramiku v cenách od 800 do 3500 korun, byl na Aqua-thremu použit právě pro »demonstraci« změn v panelové koupelně. Tristní pohled na původní umakartovou verzi, která byla na veletrh převezena ze sídliště Novodvorská, zdůraznil přednosti nového řešení. K němu patří i nahrazení vany sprchovým koutem. Tento celosvětový trend se začíná prosazovat i v tuzemsku. Aqua-therm jednoznačně ukázal několik věcí. Za prvé v sanitární keramice jednoznačně vede bílá barva. U luxusních výrobků se kombinuje nejčastěji s kovem, dřevem a dalšími přírodními materiály. U baterií je největší zájem o chromové baterie. »Ty tvoří tak zhruba 95 procent všech, které se prodají. Speciální barvy představují sotva jedno procento,« tvrdí Jan Fišer z Orasu. Podobné zkušenosti má i firma Kludi a další. Další trend je také jasný - výrazný nástup sprchových koutů. Do malých koupelen je architekti používají místo van, do velkých pak jako velmi žádoucí doplněk k zpravidla atypické vaně (například s hydromasáží, velké rohové). Existuje ovšem také třetí možnost, a to vana se zástěnou a sprchovým koutem, ale ta nepatří k levným výrobkům. Zpravidla přijde asi na 60 tisíc a více. Dalším charakteristickým rysem v nabídce jsou speciální výrobky, ať už co do funkčnosti, tak také tvaru či velikosti. K zajímavým novinkám patřila například řada Vitelle určená pro zákazníky »v nejlepších letech«, tedy mezi 40 až 65 lety. Najdete zde například koupelnový sedák. Jde o mobilní skřínku s pohodlným polštářkem pro sezení, do níž je integrovaný koš na špinavé prádlo. Sedačka má kolečka, která se v okamžiku, kdy na ni někdo usedne, zabrzdí. To je na »kluzké« dlažbě velmi důležité. Člověk, který už reaguje pomaleji, tento bezpečnostní prvek určitě ocení.

Řada Novella dokazuje, že i ve velmi malé koupelně může vzniknout dostatek kultivovaného odkladního prostoru.

Sprchové kouty jsou pro malé koupelny ideálním řešením.

Větší koupelna, kam se vejde vana i sprchový kout, slouží nejen k hygieně, ale doslova k relaxaci celé rodiny.

Tato koupelna byla postavena na stejné ploše jako předchozí umakartová. Díky sprchovému koutu se sem vešel i bidet a skříňka na špinavé prádlo a kosmetiku.

Jak známý obrázek! Kompletní umakartová koupelna.

Autor:



Nejčtenější

Velká nádhera. To je přestavěná maringotka pro unavenou podnikatelku

Pestrou skalku stejně jako malý přírodní koupací rybníček vytvořila sama...

Osada Trebudannon uprostřed anglického hrabství Cornwall by se klidně mohla stát synonymem pro obydlenou zatáčku. Kromě...

Rodina umělců zachránila starý mlýn. Dnes v něm bydlí tři generace

Starý mlýn... Neomezený prostor pro život... A prostředí, které mu přísluší. To...

Nebýt umělecké představivosti, mlýn stojící na kraji stupavských přírodních krás by si lidé připomínali už jen ve...



Zrekonstruovali si starou chalupu, teď sní o stolování na terase

Interiéry už má rodina hotové, teď je čeká exteriér včetně terasy.

Rčení „postav dům, zasaď strom a zploď syna“ se dnes často mění na „oprav dům, zasaď strom a postav terasu“. Ta se...

Bývalou hospodu proměnili na útulné bydlení. Z lokálu je obývák

Snad jen rozlehlý prostor místnosti s kuchyní, jídelnou a obývací částí by mohl...

Stálo hodně úsilí, než se Monice a Honzovi podařilo přebudovat bývalou hospodu v pěkné a voňavé bydlení, ve kterém to...

Do domu, pod kterým může téct voda i bahno, vejdete po padací lávce

Pozemek o ploše téměř dva tisíce metrů není oplocený, takže se kolem domu volně...

Jeden z nejlepších světových architektů Robert Konieczny si postavil dům na svazích Beskyd. Pojmenoval jej Archa....

Další z rubriky

Jiří dozoroval stavbu řadovky sám. Bylo to jeho nejlepší rozhodnutí

Charakter místa je utvářen původní zástavbou a klidnými zahrádkami.

V úzké uličce na okraji moravského velkoměsta stojí řadovka-dřevostavba. Na její realizaci dohlížel sám majitel domu....

Tohle sousedé nečekali. Odvážný dům udivuje svým tvarem i fasádou

Bezprostřední okolí domu není přísně ohrazeno, nedaleko se spokojeně pasou...

Mladí manželé z Belgie si od gentského architektonického studia NU architectuuratelier nechali postavit odvážný dům v...

Velká nádhera. To je přestavěná maringotka pro unavenou podnikatelku

Pestrou skalku stejně jako malý přírodní koupací rybníček vytvořila sama...

Osada Trebudannon uprostřed anglického hrabství Cornwall by se klidně mohla stát synonymem pro obydlenou zatáčku. Kromě...

Najdete na iDNES.cz