Návrh lávky přes Tyršovu ulici a řeku Mži v Plzni od architekta Ondřeje Císlera

Návrh lávky přes Tyršovu ulici a řeku Mži v Plzni od architekta Ondřeje Císlera | foto: Fact

V centru Plzně bude moderní lávka. Možná od autora kontroverzních kašen

  • 19
Nová moderní lávka by měla v budoucnu překlenout řeku Mži a Tyršovu ulici v Plzni. Radní a zastupitelé budou vybírat ze dvou návrhů oslovených architektů. Jedním z nich je autorem moderních kašen na náměstí Republiky, které vzbudily řadu protichůdných emocí. I jeho návrhy lávky je velmi odvážný.

Úkolem nové lávky bude překlenout řeku Mži a sousední rušnou silnici. Stavba bude rozdělena do dvou fází.

Hlasujte

Která lávka je hezčí?

"Nyní jde především o tu první, kdy lávka překlene silnici. Zastupitelstvo města se totiž před časem zavázalo zajistit pro pěší náhradní řešení pro okamžik, až se začne s rekonstrukcí sousedního mostu generála Pattona," uvedl Ondřej Vohradský ze Správy veřejného statku města Plzně.

Návrh Ondřeje Císlera

Návrh Libora Monharta

Nejistý termín rekonstrukce Pattonova mostu

Otázkou zůstává, kdy se začne s rekonstrukcí Pattonova mostu. Podle krajského šéfa ŘSD Zdeňka Kuťáka stále probíhají jednání s policií a dopravními podniky o tom, jak zajistit, aby při rekonstrukci ve městě nenastal totální dopravní kolaps. Jasno ani není o financování stavby. "Pro zahájení rekonstrukce je v dopravní superstrategii navržen rok 2013, podle mě je ale spíš reálné období kolem roku 2015 nebo později," řekl Kuťák.

Podle jeho slov se počítá s tím, že až doslouží stará příhradová lávka přes Mži, bude nová lávka prodloužena i přes řeku.

První fáze výstavby lávky si má vyžádat 10 až 20 milionů korun, podle Vohradského jsou ale návrhy architektů spíš úspornější.

Jedna lávka supermoderní, druhá s odkazem k minulosti

Představy obou projektantů jsou velmi rozdílené.

Libor Monhart se svým návrhem trojobloukové lávky odkazuje k minulosti. "Inspiroval jsem se oblouky nedalekého Saského mostu, jaké měly i klasické benátské mosty či hlouběji do minulosti  kamenné mosty římských legií," uvedl Monhart.

Jeho lávka je zajímavá tím, že v části přes řeku by lidé chodili po rovině pod oblouky, naopak přes silnici by museli vystoupat po schodech a jít jakoby po oblouku. "Bezbariérovost tam je zajištěna montáží šikmého schodišťového výtahu," řekl architekt.

Vizualizace lávky podle návrhu Libora Monharta
Návrh lávky přes Tyršovu ulici a řeku Mži v Plzni od architekta Libora Monharta
Návrh lávky přes Tyršovu ulici a řeku Mži v Plzni od architekta Libora Monharta

Navrh trojobloukové lávky Libora Monharta

Lávka Ondřeje Císlera je (stejně jako jeho plzeňské kašny) jakoby z budoucnosti.  Má průchozí kruhovité portály, z nichž je natažena jakási pavučinová síť a na ní je lávka zavěšena. "Lávka je koncipována jako téměř nehmotný prvek, zavěšený v prostoru," uvedl Císler.

Návrh lávky přes Tyršovu ulici a řeku Mži v Plzni od architekta Ondřeje Císlera
Návrh lávky přes Tyršovu ulici a řeku Mži v Plzni od architekta Ondřeje Císlera

Návrh Ondřeje Císlera. Vlevo kompletní lávka, vpravo jen její 1. etapa napojená na současnou lávku přes řeku

Podle Vohradského jsou oba návrhy kvalitní a mají něco do sebe. Sám si netroufá říct, který z nich je lepší. "Je na radních a zastupitelích, pro kterou variantu se rozhodnou. Je možné i to, že nezvolí ani jednu a budou chtít hledat úplně jiné řešení," řekl Vohradský. 

Místo, kde má nová lávka stát

Místo, kde má nová lávka stát

Za svůj projekt Tří kašen získal Ondřej Císler v kategorie Architektonický design, drobná architektura a výtvarné dílo v pretsižní soutěži Grand prix architektů Čestné uznání.