Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Úchvatné nádraží vypadá jako pták. Postavili je pro linky TGV

  1:00aktualizováno  1:00
Satolas, letiště i nádraží, leží dvacet kilometrů od Lyonu. Francouzské dráhy, které se rozhodly prodloužit první linku TGV Paříž – Lyon až do Valence, totiž nechtěly, aby se vlak jezdící rychlostí 300 km za hodinu zbytečně zdržoval při průjezdu Lyonem.

A tak se postavilo nádraží mimo město. Navíc chtěl region získat nějakou architektonickou dominantu. V roce 1989 se vyhlásil konkurz, v roce 1994 bylo nádraží hotové. Stavba přišla na 750 milionů franků.

Fotogalerie

Příběh nádraží, které připomíná tělo ptáka, je tématem další epizody francouzského seriálu o nejlepších evropských stavbách Satolas – TGV, monument uprostřed krajiny (ČT2 v sobotu 3. března 13:55).

Toužili po místní Eiffelovce

Přání francouzských drah vyhovovalo i regionu, kterému chyběla místní dominanta, něco takového jako Eiffelova věž, jež je symbolem Paříže.

Konkurz vyhrál tehdy mladý španělský architekt Santiago Calatrava, dnes proslulý desítkami mostů v celé Evropě. V Satolas mu jeho zaměření hodně pomohlo, hala překlenuje trať právě jako most.

Santiago Calatrava Valls

*1951
Narodil se v Benimametu nedaleko Valencie ve Španělsku, vystudoval architekturu (Escuela Technica Superior de Arquitectura) v Barceloně a poté statiku konstrukcí na ETH (Eidgenossische Technische Hochschule) v Curychu, kde také žije.

Postavil desítky mostů, věnuje se převážně strukturálním architektonickým projektům. Získal čestný doktorát univerzity ve Valencii, v Seville a Heriot-Watt University v Edinburghu ve Skotsku. Je čestným členem Britské asociace architektů a Německé federace architektů.

Monumentální budova, přezdívaná ptáče, má svůj základ v sochařském díle, které Calatrava vytvořil několik let předtím. Hala, jež vypadá jako pták v pohybu, je 120 metrů dlouhá, vysoká 40 metrů, rozpětí "křídel" je 100 metrů.

To vše představuje šest set příček ze 120 tun oceli, pouhé dvě jsou vertikální! Po stranách jsou pak nástupiště dlouhá 400 metrů, krytá lehkou střechou.

Prostor jako luxus

Uvnitř nádraží nenajdete žádné obvyklé věci, kterými bývají nádraží přeplněna. Calatrava trval na tom, aby hala zůstala prázdná, aby mohl nabídnout cestujícím jediným luxus, a to prostor.

Rozpětí

Rozpětí "křídel" je 100 metrů.

Jediným mobiliářem je několik lavic, sloupky s automaty na jízdenky a tabule s odjezdy vlaků. Do prostoru haly pronikají pouze dvě přečnívající terasy určené pro budoucí nádražní kavárny a restaurace. Jenže pro koho?

Původní idea moc nevyšla. Pouze 1,5 procenta cestujících přijíždí na letiště u Lyonu vlakem TGV. V Satolas chybí propojení s regionální železniční sítí a také letecké spojení s Amerikou a Asií. Spojení vzduch – koleje, tedy jádro projektu, se dosud nezdařilo, tvrdí se v dokumentu.

 Několik let po zahájení provozu dostalo nádraží (stejně jako letiště) jméno po slavném spisovateli: Gare de Saint-Exupéry TGV.

Na konstrukci se opakuje motiv písmene V.

Na konstrukci se opakuje motiv písmene V.

V hale najdete minimum věcí, často chybějí i cestující...

V hale najdete minimum věcí, často chybějí i cestující...

Unikátní stavba se stala místem, kam hlavně o víkendu přijíždějí návštěvníci podívat se na zajímavou architekturu. Už skoro dvacet let...




Nejčtenější

Výhrůžné i výchovné sousedské vzkazy se stále objevují na domovních nástěnkách...
Nejvtipnější sousedské vzkazy. Jaký druh lidí je s chutí vyvěšuje?

Odolaly nástupu mailů a sociálních sítí. Výhrůžné i výchovné sousedské vzkazy se stále objevují na domovních nástěnkách...

Možnost vidět, cítit a využívat zahradu a okolní pozemek ve velkém propojení a...
Hledání domova skončilo. Moderní chalupu si postavili v CHKO Beskydy

Příkrý svah, za zády les a výhled do malebné krajiny, manželům bylo okamžitě jasné, že tady chtějí mít nový domov....



Miniaturní byt vyřešila architektka šikovně, je světlý, vzdušný a nabízí...
V malém bytě 2+kk využili každý centimetr, přesto působí vzdušně

Katka s Martinem si svůj první společný byt vlastně nadělili ke svatbě. Termín nastěhování a datum obřadu se téměř...

1
Na zlomené srdce si koupila byt. V říjnu ji nemile překvapil

Když si rodačka z Pardubic pořídila v sousedním Hradci Králové svůj vlastní byt, byla štěstím bez sebe. Spokojenost...

Na proměnu měla Tereza připraveno 25 tisíc korun. Novou postel jí zaplatili...
Tereza potřebuje nový pokoj. Stůl odmítla, pracuje v manželské posteli

Tereza miluje módu, historii a láká ji svět bohatých drapérií a paruk, ale zároveň má ráda svobodu a hlavně odvážné a...

Další z rubriky

Kapli tvoří jen sklo a dřevo (kromě betonové podlahy).
Kaple má stěny i strop pouze ze skla a dřeva. Tady by se vdávala každá

Velkoměstům většinou dominují katedrály, mešity nebo synagogy, aby ukázaly svoji nadřazenost nad věřícími. Přesto...

První zmínka o Dolením mlýnu je z roku 1568.
Otci na smrtelné posteli slíbil, že mlýn neprodá. Opravuje ho 10 let

Už deset let pracuje Jan Bartoníček na obnově Doleního mlýna v Bradlecké Lhotě na Semilsku, který patří k unikátním...

Neobvyklá nemovitost má rozlohu 80 metrů čtverečních.
Český úkaz. Netradiční dům stojí v prudkém svahu na jedné noze

Dům v sadu v pražských Kyjích vyrostl mezi šesti vzrostlými stromy. Autorem je architekt Jan Šépka a majitelkou jeho...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.