náhledy
Formáty jednotlivých keramických prvků i jejich barevnost jsou jedinečné a byly vyrobeny na míru tunelu Blanka.
Autor: Tomáš Dittrich
Barevné vodící pruhy jasně vymezují jednotlivé úseky.
Autor: Tomáš Dittrich
Unikátní formát keramických obkladů pomáhá lépe se vyrovnat s různě zakřivenými stěnami tunelových trub.
Autor: Tomáš Dittrich
Řada prvků má zajistit bezpečnost dopravy, právě protipožární „samozhášecí“ kabely, které se prý dostaly v některých místech do kontaktu s vodou, jsou důvodem, proč se otevření tunelu opět posunulo, a to na jaro 2015.
Autor: Tomáš Dittrich
Barevné provedení muselo splnit požadavky na snadnou rozlišitelnost jednotlivých odstínů při načervenalém osvětlení sodíkovými výbojkami, kterými jsou tunely vybaveny.
Autor: Tomáš Dittrich
Barevné provedení muselo splnit požadavky na snadnou rozlišitelnost jednotlivých odstínů při načervenalém osvětlení sodíkovými výbojkami, kterými jsou tunely vybaveny.
Autor: Tomáš Dittrich
Stěny tunelů jsou obloženy do výšky 3 295 mm nad plochu chodníku přilehlého ke stěně. Výška byla navržena pomocí vizualizace tunelové trouby s vozy různých velikostí.
Autor: Tomáš Dittrich
Plochu tvoří 26 řad obkladů horizontálně položených (na šířku), které obsahují šest různě silných barevných vodorovných pruhů ze čtyř barevných odstínů: barevně výrazného vodícího pruhu ze čtyř řad obkladů a tří neutrálních tónů.
Autor: Tomáš Dittrich
Slinuté glazované keramické obklady RAKO představují velmi kompaktní stejnorodý materiál. Mají velmi nízkou nasákavost (menší než 0,5 %), takže prakticky vůbec neabsorbují vodu ani jiné látky. Jsou dokonale mrazuvzdorné i v extrémních podmínkách častého střídání teplot pod a nad bodem mrazu. Tento materiál má také velmi dobrou odolnost proti působení chemikálií.
Autor: Tomáš Dittrich
Dilatační obkladové spáry se prováděly ve svislém směru ve vzdálenosti 3 m – nevyplněním svislé spáry spárovací hmotou. Navíc byly do obkladu prokresleny dilatační spáry tunelové, kde je obklad proveden tak, aby mezera mezi sousedícími dilatacemi měla tloušťku 10 mm.
Autor: Tomáš Dittrich
Podle barevných pruhů uprostřed jasně poznáte, pod kterou částí Prahy právě jste.
Autor: Tomáš Dittrich
Vývojové oddělení společnosti Lasselsberger připravilo na 200 barevných návrhů, ze kterých vzešlo přibližně 10 barevných variant pro každý zvolený odstín, celkem tedy asi 60 vzorků. Z nich si architekt vybral konečnou variantu.
Autor: Tomáš Dittrich
Tvrdost povrchu obkladů odpovídá přibližně tvrdosti křemene, tedy stupni 7 podle Mohsovy stupnice.
Autor: Tomáš Dittrich
Tunelový komplex Blanka je díky délce přibližně 5,5 km jedním z nejdelších městských tunelů v Evropě.
Autor: Tomáš Dittrich
Tunel Holland, který spojuje pod řekou Hudson New York a New Jersey, otevřený 13. listopadu 1927. Je pojmenován po hlavním inženýrovi, který zemřel tři roky před jeho dokončením. Keramička RAKO do tunelu dodala 15 000 čtverečních metrů bílých, modrých a oranžových obkladaček Tunelia vyrobených v Rakovníku speciálně pro tuto zakázku. Jejich rozměry 108 x 108 mm byly odvozeny z anglických měr. Za zmínku stojí, že ke kontrole výroby celé zakázky a k přejímání zboží byl do rakovnické továrny vyslán z Ameriky inženýr, který měl na starosti sledovat celou zakázku až po kompletní vyexpedování.
Autor: Archiv RAKO