Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Keramické obklady nerozeznáte od dřeva ani mramoru. Barvy však mizí

  1:00aktualizováno  1:00
Kámen, dřevo, papír. Jenže jen na pohled. Ve skutečnosti jsou to keramické obklady a dlažba, jež na sebe vzaly vzhled zcela jiných materiálů. Takové jsou světové trendy, které předvedly firmy na veletrhu Cersaie v italské Bologni. Neztratili se tady však ani Češi.

Řada NOE (RAKO) odpovídá světovým trendům, které vsadily výrazně na dekor dřeva. | foto: RAKO

Letošní Cersaie, které je pokládáno za nejdůležitější světový veletrh v obkladech a dlažbách, nabídlo dostatek inspirace i těm, kteří nemusí být za každou cenu "in". Nové kolekce obkladů a dlažeb nenutí odstranit vše současné, naopak tvůrčím způsobem integrují stávající kolekce s novými prvky.

Stírají se i rozdíly mezi obklady a dlažbami určenými "na doma" a pro veřejné objekty. Tvůrci vracejí do interiéru dřevo, kámen či mramor (tedy vzhled těchto materiálů), které mile překvapovaly už loni.

Rozhoduje povrch

Všeobecně, dekorace na obkladech i dlažbách se drží stranou. Výrobci se především zaměřují na povrchovou úpravu samotných obkladů. Novodobé povrchy, jako například tryskaný povrch, hlína, mokrá stěrka, polystyren či metalické efekty, potlačují klasické dekory.

Novodobé povrchy dokáží evokovat i strukturu textilu či jiných materiálů.

Novodobé povrchy dokáží evokovat i strukturu textilu či jiných materiálů.

Jejich jednoduchost vynikne dokonale zejména ve velkém formátu s minimální spárou. Z jednoho designu mnohdy vychází několik rozměrů, které se pak na jedné ploše vhodně kombinují.

Formátový mix tak vytváří jednoduchý vzor. Mozaika se používá často v kontrastu s velkým formátem. Zajímavé je experimentování s různými typy povrchů, kdy může být jedna stěna hladká a druhá plastická, to vše při zachování jednotnosti série. V podobném duchu se na Cersaie prezentovala i tuzemská značka Rako.

Fotogalerie

Dřevo na prvním místě

Na Cersaie byly k vidění keramické obklady, imitace snad všech přírodních materiálů s vynikajícími technickými vlastnostmi.

Keramický obklad je proti přírodnímu materiálu, jako je kámen či dřevo, mnohem odolnější, lze jej vyrobit s přesností na milimetr i v odstínu, jaký si vyberete. Nevadí mu rozlité červené víno, nepoškrábe se, výborně se hodí do kombinace s podlahovým topením, bez obav jej můžete aplikovat do vlhkého prostředí.

Na tyto přednosti vsadili současní designéři a výrobci keramiky. Využívají také "zvětšování" formátů, které stále pokračuje. Velké rozměry XXL s minimální spárou působí dokonale, jako přírodní originál. Formáty jsou od 120 × 30 cm, 100 × 300 cm, 150 × 300 cm a větší v mnoha typech dřeva (dub, buk, bříza, exotická dřeva teak, wengé a podobně).

Keramické obklady připomínají dekorem i strukturou povrchu dřevo.

Keramické obklady připomínají dekorem i strukturou povrchu dřevo opracované špachtlí..

Dřevěná podlaha a stěna může mít nostalgickou patinu, stejně jako naprosto technicky dokonalý dřevěný parketový povrch přizpůsobený modernímu interiéru.

Neutrální barvy vedou

Jednotlivé série jsou především v neutrálních barevných tónech, výraznější barevnost mívá jen doplňující dekor. Obklady jsou často zahaleny do "nahé barevnosti": béžové tóny doplňují chladné doteky šedé nebo lila barvy.

Barvy jsou decentní, rozpité květinové dekorace "akvarely" s přiznanými konturami kouzlí s levandulovými odstíny na šedém základu. Naopak denní a noční barvy doplňují barevné akcenty tyrkysové, kanárkově žluté, oranžové, mechové a dalších vitálních barev.

Řada Manufactura vyvolává dojem ruční práce.

Řada Manufactura vyvolává dojem ruční práce.

Imitace mramoru z řady Glamour

Imitace mramoru z řady Glamour

Vychytávky

  • Na obkladech se dokonce objevil povrch připomínající zmuchlaný papír, "vylitá" barva na dřevě nebo oblázky od moře.
  • "Keramické dřevo" se kombinuje s různými odlišnými imitacemi, například bílým carrarským mramorem nebo imitací kamene.
  • Mozaika je, byla a bude fenomén. Často zdobí interiér od podlahy ke stropu nebo je protipólem, dekorací k velkým formátům. Mozaika má v keramice své stálé místo, a to nejen v koupelně.
  • Součástí dekorací jsou také baterie, světla, která doplňují, podtrhují svým designem keramické obklady. Obklad je často k vidění jako součást skříňky, zrcadla či světel.

Vyváženost mezi kvalitou a designem sanity povyšuje téměř každý výrobek na originál. Sanita často svým designem koresponduje s obklady. Doplňkům jsou přiřazovány kromě jejich klasických funkcí další benefity, například světla se integrují do skříněk či zrcadel a baterií.

Zmuchlaný papír posloužil designérům jako inspirace.

Zmuchlaný papír posloužil designérům jako inspirace.

Dekor dřeva nemusí být v klasických barvách.

Dekor dřeva nemusí být v klasických barvách.

Názor Marka Vráblíka, šéfdesignéra značky Rako

Po ikonách světového designu jako například organickém Rossi Lovegrooveovi, Patricii Urquiole či Karimu Rashidovi a jeho op-artu a čárechmárech, přichází letos designér s velkým D, a to Philippe Starck.

A podle hesla V jednoduchosti je krása přinesl zdánlivě lapidární myšlenku posunuté spáry. Posunul tím starou dobrou a esteticky vděčnou kombinaci různých povrchů, tedy hrubý a hladký, zas o kus dál. Přidal k tomu velice zajímavou barevnou vzájemně kombinovatelnou sadu a čtvercový (návrat ke starému dobrému formátu, tak typickému pro keramický obklad, čtverci) stavebnicový kompoziční systém.

Toto je určitě z mé pomyslné letošní "čersajské toptenky" určitě jedno z vyšších míst. Zároveň to vyvrací stále omílané rčení, že vše už bylo vymyšleno, což velice prospívá k celkové atmosféře rozvoje keramických obkladů. Čili není to jen o mantinelech, které dává možná technologie, ale o prostém nápadu. Toto jsou věci, které nabíjejí a designérům dávají smysl. Toto je důvod, proč stojí za to vidět Cersaie.

Autoři:



Nejčtenější

Padesát let bydlí v jednom domě. Čtvrtá rekonstrukce stála 10 milionů

Dům prošel postupně několika rekonstrukcemi. Za poslední čtvrtou proměnou stojí...

Miloš Drapač se v malém dělnickém domku na Náchodsku narodil a dosud v něm žije. Dům prošel postupně třemi...

Oceněná kuchyň, z níž sálá pohoda francouzského venkova

Bílá barva vyšla majitelům jako jednoznačně nejlepší řešení, je nadčasová.

V interiéru nového rodinného domu kousek od Nitry se mladému páru podařilo vytvořit velmi příjemnou atmosféru. Z jejich...



Z bývalého zámku Schwarzenbergů budou byty. Památkáři se dohodli

Vizualizace: dvůr získá uvnitř parkovou úpravu, vrátí se do něj i kašna s vodou.

V Praze je spousta vhodných pozemků pro bytovou výstavbu, a to nikoli jen zelených ploch či parkovišť. Ty některé...

Dům v bývalé chatové kolonii je promyšlený do posledního detailu

Přízemí ve skle, patro ve dřevě – to je základní výtvarný koncept fasád. Šikmo...

Návrhy Jiřího Zábrana se vyznačují jednoduchostí a svěžím myšlením na pomezí architektury a moderního sochařství. Ale...

Z uličního „trpaslíka“ vznikl moderní dům, který oživila žlutá barva

Okno ve štítové stěně sousedního objektu muselo být zachováno, proto nebylo...

Dům se špatnou dispozicí i špatným stavem konstrukcí a nedostatkem obytného prostoru či dvojgaráž na zahradě, kam se...

Další z rubriky

Klimatizace a problémy kolem nich. Možností jsou i chladicí stropy

Mobilní klimatizace využívá k odvodu horkého vzduchu okenní sadu, kterou lze...

Vysoké teploty se odmítají vzdát, příští týden mají opět přesáhnout tropické třicítky. A tak z obchodů mizí často i...

Třípodlažní chata s molem nabízí neuvěřitelný výhled na jezero

Nejvyšší patro chaty je vybudované nad úrovní korun okolních stromů.

Chata na Modrém jezeře (Blue Lake Retreat) texaského studia LakeFlato Architects je jednou z vítězných staveb oceněných...

Dům v bývalé chatové kolonii je promyšlený do posledního detailu

Přízemí ve skle, patro ve dřevě – to je základní výtvarný koncept fasád. Šikmo...

Návrhy Jiřího Zábrana se vyznačují jednoduchostí a svěžím myšlením na pomezí architektury a moderního sochařství. Ale...



Najdete na iDNES.cz