Pevné kovové výkladce, které vytvářely pocit „akvária“, nahradila výsuvná okna...

Pevné kovové výkladce, které vytvářely pocit „akvária“, nahradila výsuvná okna propojující prostor kavárny s parterem ulice. | foto: Filip Šlapal

Zredukovaný design sází na funkčnost a řemeslné zpracování

  • 29
Ten prostor už zažil mnohé: byl zde výčep i prodejna bot. Atraktivní lokalita pražských Dejvic však nebude mít nikdy dost malých kaváren. I proto na rohu ulic Dejvická a Eliášova vzniklo Café Záhorský, které využívá i poslední trendy v interiérovém designu.

Parter domu byl od počátku určený pro pohostinství, v období secese zde našel své zázemí ranní výčep, v roce 1929 se však proměnil na prodejnu Baťa se zajímavými výkladci, firma totiž s oblibou vyhledávala prostory v rohových domech. Bohužel z původní prodejny se nedochovalo nic, interiér byl před rekonstrukcí ve velmi zdevastovaném stavu.

Architekti svým návrhem interiéru dokázali reflektovat zaoblené nároží domu, které se tak odráží v centrálním pultu.

Zadání investora pro architektku Magdalenu Rochovou? Vytvořit sympatickou rodinnou kavárnu v kombinaci s bistrem a pekařstvím.

Trendy v praxi

Použitá paleta monochromatických bílošedých tónů a důraz na maximální funkčnost zcela odpovídá jednomu ze současných nejvýraznějších trendů interiérového designu, označovanému jako Functional simplicity, který byl představen na letošním frankfurtském veletrhu Ambiente.

V něm se „zredukovaný“ design zaměřuje na kvalitní řemeslné zpracování. Hodně viditelná je u tohoto trendu inspirace architekturou, výrazné je použití dřeva, skla i kovu. Tím se řídila i autorka pražského interiéru.

Použití jednoduchých geometrických tvarů, symetrie a čistých linií, které se odrážejí v celém interiéru i jeho vybavení, je pro nový trend velmi typické. Tento „maximální“ minimalismus dává základ nadčasovému designu.

Architektka Rochová svým návrhem interiéru tak dokázala například reflektovat zaoblené nároží domu, které se tak odráží ve tvaru centrálního pultu. Ten svou jednou částí přechází do podoby baru, druhou do prodejního pultu pekařství.

Spojení několika provozů přivedlo Magdalenu Rochovou ke konceptu takzvaného probíhajícího skulpturálního pultu, který propojil bistro a kavárenskou část s pekařstvím.

Kromě kompletní rekonstrukce interiéru se musela provést i rekonstrukce fasád. Zásadní záležitostí byla výměna oken. Pevné kovové výkladce, které vytvářely pocit „akvária“, nahradila výsuvná okna propojující prostor kavárny s parterem ulice.

Pohodlí nejen u stolu

Hosté mohou využívat stolky a židle v kavárně a bistru situované podél nově navržených výsuvných oken i stoly s lavicemi podél protilehlé stěny. Stolky lze podle potřeby přisunout k sobě, aby mohla být společně i větší společnost.

V části určené pekařství představuje dominantu prostoru prodejní pult s vitrínami. Zde architekti vyřešili sezení v čelní části lavicemi se stoly a židlemi. Pro rychlejší občerstvení jsou určené barové desky v okenních otvorech.

O projektu

Název: Café Záhorský
Autor: JRA - Jaroušek Rochová architekti
Kategorie:
veřejný interiér (hotely a restaurace)
Investor: Café Záhorský s.r.o.
Projekt: 2015
Realizace: 2015
Celková plocha: 220 m2

Důležitým prvkem interiéru, vedle barevné hry jednotlivých prvků, je zjemnění přísného půdorysu nerovnoměrně rozvěšenými světly (Aim od značky Flos) v prostoru a použití vzoru (London At Wallpaper), navrženého na míru na stropě i na koncových stěnách obou částí.

Ve vnitřní části dispozice byla umístěna kuchyň a mytí nádobí, které od hlavního prostoru oddělují žaluziové stěny.

Malá poznámka: pokud si myslíte, že vynikající oděvní výtvarnice Liběna Rochová „zběhla“ k jiné profesi, není tomu tak. Architektka Magdalena Rochová, autorka projektu Café Záhorský, dalšího příspěvku do soutěže Interiér roku, v níž je hlavním mediálním partnerem iDNES.cz, k ní má však blízko, je to její dcera.

Prostor oživují nerovnoměrně rozvěšená světla Aim od značky Flos.

Soutěž Interiér roku

V rámci soutěže Interiér roku budou každoročně oceněny výjimečné české soukromé i veřejné interiéry, a to v sedmi kategoriích. Hlavním mediálním partnerem akce je iDNES.cz, pořadatelem Institut bytového designu.
S nejzajímavějšími soutěžícími budeme čtenáře postupně seznamovat na stránkách Bydlení iDNES.cz.

Více o soutěži zde.

Cílem je popularizovat originální bydlení, stejně jako mimořádný design obchodů, firemních prostor, hotelů restaurací a podobně.

Uzávěrka přihlášek: 29. 2. 2016
Vyhlášení výsledků: 5. 4. 2016