Václav Mlynář a Jakub Pollág u mramorových stolečků z kolekce Bianco P.

Václav Mlynář a Jakub Pollág u mramorových stolečků z kolekce Bianco P. | foto: Kristina Hrabětová

Corian přidali na český nábytek ze 40. až 60. let. A vyhráli

  • 6
Před dvěma lety založili Václav Mlynář a Jakub Pollág studio deFORM a svými zajímavými projekty se začínají úspěšně prosazovat doma i v zahraničí. Navrhují vše, od hraček, svítidel až po otvírák na pivo.

Mlynář a Jakub Pollág se potkali jako malí kluci na dovolené u Balatonu. Pak se rozjeli s rodiči domů, jeden do Čech, druhý na Slovensko. Setkali se až po letech na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde v současné době studují design.

Proč jste se rozhodli pro založení studia deFORM?
Václav Mlynář: DeFORM jsme založili před dvěma lety u příležitosti Designbloku. Nejprve šlo spíše o společnou výstavu, kde jsme každý prezentovali své autorské věci, avšak pod společným názvem a instalací. Spolupráce se nám natolik osvědčila, že na zakázce, co po výstavě přišla, jsme již pracovali dohromady.

Další zajímavé návštěvy najdete v časopise Domov.

Je pro vás proces deformace něčím významný?
Jakub Pollág: Proces formace a deformace je pro nás nástrojem kreace.

Potkali jste se na VŠUP, a dokonce dávno předtím. Jde o osudové setkání z hlediska vaší profese?
Václav: Možná to byl osud, ale my na něj zas tolik nevěříme. Spíš šťastná shoda náhod, že se to všechno takto seběhlo. 

Co je pro vaši práci typické?
Václav: Sami si zatím nemyslíme, že naše práce se dá nějak charakterizovat. Jsme mladé studio, fungujeme teprve dva roky. Snažíme se vždy ke každému úkolu přistupovat jinak, tak, aby nás práce bavila.
Jakub: Typický přístup možná odhalíme retrospektivně.

Kolekce svítidel Transmission a Air table pro firmu Kavalier Design

Máte podobný přístup k tvorbě?
Václav: Protože jsme ve studiu dva, oba máme na věc vždy svůj názor. A právě tento moment považuji na naší spolupráci asi za hodně přínosný. Bez jakéhokoliv urážení si navzájem kritizujeme naše návrhy, diskutujeme o nich, a tím se rychleji zbavujeme špatných nápadů a posouváme se dále.

Váš profesní záběr je velmi široký. Můžete popsat, v jakých oblastech designu se pohybujete?
Václav: Rádi děláme věci, které nás posunou někam dále, slyšíme na výzvy, jsme otevřeni téměř každému zajímavému projektu.
Jakub: V našem portfoliu můžete najít sériové produkty, které jsme navrhovali pro firmy nebo limitované edice produkované v pár kusech pod vlastním jménem. Naši aktuální doménou jsou kreativní výstavy a prezentace, mezi naše nedávné aktivity patří originální projekty pro firmy Nike, Heineken či DuPont.

Baví nás i volné instalace ve veřejném prostoru, například relax line nebo interiéry. Srdcovou záležitostí jsou projekty, které děláme z vlastní iniciativy a čistě z radosti, jako například Carrara trip z roku 2012. Lákalo by nás záběr ještě trochu rozšířit a v rámci spolupráce zkusit navrhnout třeba architekturu.

Zmínili jste cestu do italské Carrary, kde jste nahlédli do tajů práce s mramorem. Jde o sochařský materiál, máte s ním nějaké umělecké záměry?
Václav: Celá tato cesta pro nás byla skvělým zážitkem. O mramoru jsme se na místě dozvěděli mnoho a vše bylo velmi inspirující. Carrarský mramor jsme si z Itálie přivezli do Čech a zde z něj vytvořili kolekce mramorových objektů s názvem "Bianco P" inspirované naší cestou.

Jakub: Kromě funkčních objektů jsme zrealizovali jeden volnější objekt s názvem Hrad, který se stal pro nás symbolem naší cesty. Vznikl zajímavým postupem z analogového dřevěného modelu s následným použitím technologie vakuování, 3D scanu a CNC frézy. Vlastně tak trochu naopak než fungujeme normálně, z počítače k fyzickému modelu.

Koncept dětská židle a stavebnice, který vznikl na pražské Umprum jako
Koncept dětská židle a stavebnice, který vznikl na pražské Umprum jako

Koncept dětská židle a stavebnice, který vznikl na pražské Umprum jako semestrální úkol.

Motivuje vás také samotný materiál či technologie? Pracujete se sklem, dřevem, textilem, plasty...
Václav: Materiál je pro nás velmi důležitý. Častokrát vycházíme výhradně z toho, s kterým chceme pracovat, máme zájem se o něm něco dozvědět a na základě poznávání vznikají samotné návrhy.

Jakub: Materiál nám pomáhá s podobou formy produktu. Je důležité pochopit, co je vhodné realizovat v jakém materiálu a jakou technologií. Snažíme se pracovat efektivně a nedělat nic na sílu.

Co vás ještě inspiruje?
Jakub: Je těžké vystopovat, čím jsme byli inspirováni. Můžeme trochu suše říct, že jsme inspirováni vším kolem nás, což je pravda. Sledujeme také hodně současné umění, módu, ale čerpáme i z historie.

Zaujaly mě koncepty nábytku pro děti. Z jakého podnětu jste začali pro děti navrhovat?
Václav: Na návrzích pro děti jsem pracoval hlavně já ještě předtím, než jsme s Jakubem založili deFORM. Navrhovat dětské věci mě baví. Sám jsem byl velmi aktivní dítě, které si neustále s něčím hrálo. Návrhy jsem také dělal pro své dva malé bratry, kterým v té době byly dva a čtyři roky, a proto se stali ideálními testovacími pomocníky.

Multifunkční nábytek Ygo může být houpačkou, houpacím koněm nebo prolézačkou.

Za multifunkční textilní hračku Ygo jste získal vítězství v studentské soutěži na mezinárodním textilním veletrhu Heimtextil. Co si myslíte, čím nejvíce zaujal váš projekt porotu?
Václav: S porotou jsem osobně nemluvil, ale nejspíše se jim nejvíce líbila variabilita celé hračky, která v sobě spojuje houpacího koně, houpačku pro dva a prolézačku.

Všimla jsem si, že ve vašich projektech hraje častou roli linie, například stůl a lustr Transmission pro Kavalier, světla Forest & Dieter, vázy T(h)ree. Lineární grafický prvek se objevil výrazně také v návrhu expozice pro Nike na Designbloku 13. Co má evokovat?
Václav: Nemyslíme si, že bychom naschvál navrhovali pouze lineární objekty. Vždy to má nějaký smysl, například u svítidel Forest & Dieter nebo u váz T(h)ree šlo o objekty vyrobené z trubek ze simaxového skla, a proto se jednoduchá lineární konstrukce přímo nabízela.

Jakub: Materiál se vždy snažíme využít v co nejsmysluplnější formě. Neradi věci komplikujeme, pokud je lze navrhnout jednoduše, elegantně a hlavně funkčně. Lineární charakter věcí nám pomáhá podat naši myšlenku divákovi velmi srozumitelně, což pokládáme za velké plus. Někdy zase pracujeme úplně naopak.

Co bylo hlavním podnětem k realizaci konceptu Classics a Corian, který jste představili v loňském roce na podzimním Designbloku?
Václav: Od DuPont Corian jsme dostali volnou ruku, v takové pozici se nacházíme nejradši. Chtěli jsme vytvořit jinou prezentaci produktů, než na jakou jsou všichni u corianu zvyklí.

Protože corian patří mezi materiály velmi precizní a působí až dokonale, rozhodli jsme se jej dát do kontrastu s jiným materiálem, jako je dřevo nebo kov. Kontrast jsme vytvořili pomocí oblíbených designů československého nábytku ze 40 až 60. let. Vyměnili jsme nejexponovanější části nábytku za přesné repliky vyrobené z corianu, které jim díky jeho odolnosti, doufáme, zajistí o mnoho delší život.

Projekt Classic+Corian, představený na loňském Designbloku, staví klasické kusy československého designu do kontrastu s materiálem corian.

Která doba vás z hlediska umění nejvíce oslovuje? Kterých designérů si vážíte?
Jakub: V umění máme kromě nápadů a emocí rádi řemeslo a kvalitní zpracování, nedá se to asi vymezit dobou, může jít o renesanci nebo impresionistickou malbu nebo klidně o sochy Anishe Kapoora.
Václav: Vážíme si všech designérů, kteří přinesli něco smysluplného, mezi oblíbené patří Dieter Rams, Tapio Wirkka la, Pierre Paulin, Jean Prouvé, Hans Wegner a mnoho, mnoho dalších.

Se skupinou okolo jste se účastnili jejich projektu Open & Drink, který byl zaměřen na design pivních otvíráků. Co se dá vymyslet na tak obyčejné věci? Navrhujete předměty do domácnosti?
Jakub: Právě i na banálních věcech se dá vymyslet mnoho zajímavého, třeba jen novým použitím materiálu. Je to ale o to náročnější, že tyhle produkty považujeme za obyčejné a nehledáme v nich poezii.

Domácnost je pro nás zajímavým, ale komplikovaným tématem, protože kromě funkčnosti se snažíme dát věcem něco navíc, a to je v tomto segmentu o to náročnější, že se pokoušíme změnit vnímání produktu jako pouhého nástroje.

Václav: Právě výstava Open & Drink byla skvělou ukázkou, co všechno je možné.

Jaký styl bydlení se vám líbí?
Jakub: Já mám rád vzdušné prostory a předměty s výrazným charakterem. Protože se teď hodně stěhuju, nemám skoro nic, co opravdu nevyužívám a nepotřebuju.

Lustr Transmission vznikli jako rozšíření kolekce Transmission for Kavalier z roku 2012, kterou připravilo studio DeForm, které založili Václav Mlynář a Jakub Pollág. Cena lustru? Přibližně 60 tisíc korun.

Na co by měli podle vás lidé při nakupování věcí myslet především?
Jakub: Záleží na typu produktu. U nákupu funkčních věcí, jako sedačky, bychom měli myslet hlavně na pohodlí čili funkčnost. Rozhodně je vždy dobré myslet na to, jestli daný produkt člověk opravdu potřebuje, chce a zda věc splňuje jeho subjektivní kritéria.

Máte nějaký designérský sen? Navrhnout něco, co ještě nikdo nezrealizoval, nebo naopak povýšit obyčejnou věc na ikonu?
Jakub: Sen je těžká otázka. Vytvořit ikonu je něco, co by mohlo být naším snem. Otázkou zůstává, zda je to v dnešní době ještě možné a jestli to bude v našich silách.

Na čem právě pracujete, na jaké novinky se můžeme těšit?
Václav: Rozšiřujeme sérii produktů pro Kavalier, pracujeme na zimní variantě naší cyklistické helmy, děláme i pár komerčních prezentací a hlavně pracujeme na dokončení našeho vysokoškolského studia.

Z carrarského mramoru, který v Itálii osobně vybírali, vytvořili designéři kolekci objektů s názvem Bianco P.

deFORM

 *2011

Studio deFORM založili dva spolužáci z pražské VŠUP Václav Mlynář a Jakub Pollág. Potkali se v ateliéru Design výrobků pod vedením Michala Froňka a Jana Němečka. V roce 2011 v rámci Designbloku představili projekt, který je inspiroval k další spolupráci. Od té doby tvoří nerozlučnou dvojici studia deFORM. Jejich profesní záběr je široký, věnují se produktovému i grafickému designu, designu nábytku, výstavnímu designu i designu interiérů.
Pro českou firmu Kavalier navrhli světelný objekt "Transmission", který byl vystaven v českém domě na olympijských hrách v Londýně.

Mladí designéři pravidelně vystavují na českých i mezinárodních přehlídkách designu, účastní se soutěží a získávají první významná ocenění, například Mladý talent v rámci Elle Decor International Design Award 2013, Cenu za nejlepší prezentaci designérského studia na loňském Designbloku a Cenu za studentský design 2013 Dobrý design.

Neradi věci komplikujeme, pokud je lze navrhnout jednoduše, elegantně a hlavně funkčně. V portfoliu máme sériové produkty i limitované edice pod vlastním jménem." 

Další zajímavé články a návštěvy najdete v časopise Domov.