Řemeslníci často nedbají na detail a řeší vše po svém. Neznají normy nebo odmítají věc udělat podle přání zákazníka. Rozhodně se to nedá říci o všech, ale podle zkušeností stavebníků jsou šikovní pracovníci zřejmě v menšině.
Podle Pavly Nové, která stavěla dům v jedné jihomoravské vesnici, řemeslníci často neupozorňují na chyby jiných a bez okolků pokračují v návazných pracích.
"Třeba nám měla firma natřít palubky a obložit jimi strop. Nátěr vypadal, jako by ho dělalo malé dítě a ještě se mu nechtělo. A firma už měla desky nachystané, že je po víkendu dá na strop,“ stěžuje si Nová.
S manželem proto v sobotu koupila nové palubky a přes víkend je sami natírali a sušili, aby jimi v pondělí mohli řemeslníci obkládat. Za nové palubky pak důrazně požadovali náhradu.
Špatně natřený obklad však může být ve srovnání s jinými chybami na stavbě jen maličkostí.
Základová deska
Problém: Firma dělala základovou desku, instalace a udusanou suť se chystala zalít betonem. Vtom přijel majitel a zjistil, že odpadová trubka je promáčknutá, takže by se ucpala. Kdyby ji dělníci zabetonovali, po nastěhování do domu by způsobila velké problémy.
Řešení: Stavbu je třeba co nejčastěji kontrolovat, i když máte zaplacený stavební dozor. Ten také neodhalí vše.
Stavba zdí
Problém: Zedníci odsekávali tvárnice kladivem a vytvořené mezery ucpávali maltou. Spotřebovali jí tolik, jako by stavěli hrad, stěny ztrácely tepelně-izolační vlastnosti. Na obvodové zdi nakoupila firma dražší izolační maltu, avšak zedníci ji používali i uvnitř domu. Omítky pokládali při nižších teplotách než pět stupňů, takže pak praskaly. Používali také příliš mnoho stavebních tmelů, často nevhodného typu - kvůli některým uniká teplo, jiné nejdou přebrousit či přemalovat, další plesniví či v mrazu praskají.
Řešení: Problém je hlavně ve výběru stavební firmy. Pomůže jen přísná kontrola, trvání na nápravě, případně změna dodavatele.
Střecha a okapy
Problém: Klempíři střechu přikrývali příliš velkými pláty plechu, určenými do ohybů na složitých střechách. Namísto svařování je spojovali tmelem. Okapy neměly spád, odváděná voda proto zčásti zatékala do domu.
Řešení: Před stavbou se snažte dozvědět něco o použité technologii. V tomto případě se to majiteli vyplatilo, protože problémy odhalil na začátku a dohodl se na úpravě klempířských prací. Okapy by měly mít sklon minimálně půl procenta. Pokud to firma nedodrží, požadujte nápravu i náhradu škody.
Instalace vodovodu
Problém: Instalatéři přehodili přívod teplé a studené vody, takže v baterii tekla obráceně. Majitelé si vybrali umyvadlo se skříňkou, pracovníci nedbali na umístění přívodních trubek uprostřed. Obyvatelé však chtěli později nahradit skříňku polosloupem, což teď nelze - trubky se jím nedají zakrýt.
Řešení: Přívod vody by měl instalatér vyřešit překřížením trubek nebo hadic. Zadání dělníkům je třeba dát vždy co nejpřesnější.
Schodiště
Problém: Do poschodí mělo vést dřevěné schodiště. Zedníci podlahu v poschodí položili o jednu řadu cihel výš a udělali ji delší, takže zasahovala do schodišťové věže. Ukázalo se, že se tam schodiště nevejde, anebo bude příkré.
Řešení: Firma ubourala kus přečnívající podlahy takže bylo možné schody do věže vměstnat. Majitel musí jen dávat pozor, aby při vstupu do prvního patra hlavou nezavadil o betonové schody vedoucí do dalšího podlaží.
Krb
Problém: Dodaná krbová vložka se nevejde do připraveného otvoru.
Řešení: Je nutné velikost otvoru pro krbovou vložku upravit.
Může se stát v novém domě * Instalatéři zavedli do splachovače na WC teplou vodu. * Vanu v koupelně dali dělníci na opačnou stranu, než byl vývod na sprchovou baterii. * Dělníci omylem namontovali radiátor do místnosti, kde už bylo zavedeno podlahové vytápění. |