Když se v pražských Modřanech začal budovat sportovní areál se zaměřením zejména na cyklisty a milovníky in-line bruslí, bylo jasné, že původně nevábná průmyslová "placka" u Vltavy, kde bývala panelárna, bude potřebovat i odpovídající zázemí.
Myšlenka na areál vznikla v roce 2005, nápad využít starou loď a tak se vyhnout problému se zákazem stavby v záplavové oblasti o něco později.
Za necelé dva roky se podařilo padesát let starou loď Josef Božek, která vozila sypké náklady až do Hamburku (a nakonec skončila jako nepotřebná a smutná připomínka v pražském přístavu), přestavět na atraktivní restauraci s kapacitou 180 míst, z toho 80 na horní palubě.
Na loď se vešlo také administrativní centrum pro park, půjčovna in-line bruslí a koloběžek i šatny s uzamykatelnými skříňkami a sprchami. Zájemci je mohou využívat bezplatně.
Loď takto funguje od června tohoto roku, i když se krátce po otevření musela na několik dní uchýlit do Smíchovského přístavu.
"Jakmile stoupne průtok Vltavy na 600 m3, máme povinnost loď odtáhnout. Sama to už nezvládne, při rekonstrukci byly totiž odstraněny motory," vysvětluje Ing. Michal Lec, předseda občanského sdružení Freestyle Park Modřany.
Proměna remorkéru
Přestavba 70 metrů dlouhé lodi Josef Božek na moderní restauraci Port 62 (podle 62. říčního kilometru, kde loď kotví) nepředstavovala rozhodně jednoduchou "kosmetickou" záležitost.
"Když jsme loď vytáhli na břeh, bylo dnem vidět nebe. Deset let stála v přístavu, takže čas hrál proti ní. Na stavu se podepsalo i mělké dno Vltavy a Labe, loď měla doslova prodřené dno, takže trupem teklo. Původní jsou dnes jen kotvy a funkční vrátek," popisuje Michal Lec.
Aby vzniklo dostatečné zázemí včetně kanceláří a šaten, vztyčila se na lodi dvoupatrová nástavba z 250 tun oceli.
"Klíčová pro konečný vzhled byla původní ocelová konstrukce. Tvořila ji ocelová vana, která pokračovala nahoru ocelovými sloupy," vysvětluje architekt Jan Dvořák ze studia Dvořák architekti. Ten je autorem řešení interiéru restaurace i terasy.
V obou hojně využil průhledy na řeku a okolí. Proto zvolil na terase prosklenou nástavbu na schody, pro restauraci pak prosklené posuvné stěny.
Jen část zařízení interiéru se vyráběla na míru. To platí například o baru nebo schodech na terasu, sériově vyráběný sedací a stolový nábytek vybral architekt Dvořák tak, aby s atypy tvarově i materiálově ladil.
Masivní dubová podlaha v restauraci pak představuje příjemný kontrast s industriálními ocelovými prvky. Terasa samozřejmě evokuje svým vzhledem i použitými materiály dojem paluby.
Na lodi se vaří na indukci
Restaurace i další zázemí na lodi má však i svá technická specifika. Kvůli bezpečnosti nelze používat plyn, proto se zde vaří na indukci.
K lodi bylo nutné vybudovat 850 metrů inženýrských sítí, nezbytná je také přečerpávací stanice, aby se použitá voda z kuchyně i šaten a sprch (ale také fekálie) dostaly na břeh.
Technologické zázemí nedovoluje jakékoliv vypouštění splašků do vody (na rozdíl od některých jiných lodí). Aby proto nedošlo v případě výpadku elektrického proudu k problémům, má loď i vlastní trafostanici.
O motory však přišla. Podpalubí, kde byly dříve, obsadila kuchyně se všemi vymoženostmi. V ní je "kapitánem" šéfkuchař Radek Roubíček, nositel řady ocenění a jeden ze špičkových českých kuchařů. Pod jeho vedením se zde připravuje jednoduchý a srozumitelný jídelníček, přesně v duchu současné moderní kuchyně.
"Náklady na rekonstrukci byly poměrně vysoké, právě kvůli dezolátnímu stavu i podmínkám pro provoz. Z potřebných 45 milionů se podařilo většinu získat z evropských fondů," tvrdí Michal Lec.
Historie stará 50 letLoď Josef Božek (později přejmenovaná na MN-7701) je jednou z deseti, které byly v padesátých letech postaveny pro nákladní dopravu. Nejen že se plavila s těžkými náklady až do Hamburku, byla také schopna táhnout ještě další dvě lodi. Jedna z jejích "sestřiček" si zahrála i v seriálu Třicet případů majora Zemana. "Ve své době představovala nejmodernější loď Československé plavby labsko-oderské. Měla celohliníkové kryty nákladních prostorů, což bylo výjimečné a dva motory o síle 700 PS," popisuje loď Stanislav Čada, který se jako plavčík na ní plavil až do Hamburku. Občanské sdružení odkoupilo loď od Všeobecné člunovací společnost, která provozuje lodní dopravu v Praze na Vltavě a také dva pražské přívozy zařazené do systému veřejné dopravy (PID) a loď Hermes určenou pro ubytování bezdomovců. |
Freestyle Park ModřanyAreál určený pro volnočasové aktivity má rozlohu více než 20 000 m2. Vedle zázemí na lodi tu vznikne i in-line dráha s měřitelným okruhem a postupně také hřiště na beach volejbal a pétanque. Časem přibudou další prostory pro sportovní a volnočasové aktivity. Vyroste zde také multifunkční freestyle BMX park, kde se v roce 2010 bude konat mistrovství světa ve freestyle BMX. Areál se využívá i pro koncerty a sportovní exhibice. Návštěvníkům je k dispozici bezplatné parkoviště, hřiště pro nejmenší i travnatá odpočinková plocha. |