Spotřebiče se vybírají očima, ale také podle peněženky

- Domácí kuchyňské spotřebiče podléhají módě, ale také ekonomické situaci tuzemského trhu. To před několika dny ukázal specializovaný veletrh HIT, který se jako každý rok uskutečnil v Praze. Prodej v obchodech prostě stagnuje. Proto se ceny i u zcela nových typů většinou pohybovaly na úrovni předchozích výrobků. Navíc i nejlepší světoví výrobci začali nabízet takzvané akční modely za výrazně nižší ceny, než u nich bývá zvykem.
Vedle cen se na veletrhu výrazně projevil i další trend, a tím je poměrně značný nástup barev, které začal akceptovat i tuzemský spotřebitel. Kuchyňské spotřebiče se již nespokojují jen s bílou, ale sahají i po výrazné červené, zelené, žluté či modré barvě. Jejich většímu rozšíření nebrání už tolik konzervatismus tuzemského spotřebitele jako spíše cena.

ZA BARVU SE PLATĺ
Například dvoudvéřová chladnička s obsahem 277 litrů se značkou Whirlpool stojí v bílém provedení 13 950 korun, ve žlutém už 17 990 korun. A to si řada lidí, i když by po barevném provedení jinak rádi sáhli, rozmyslí.
Trochu jiná situace je u přístrojů, u nichž byl použit nerez nebo matovaná ocel. „Tyto spotřebiče volí často zákazníci, kteří mají rádi luxusní provedení,“ říká Ivan Karas z firmy BSH - Domácí spotřebiče. Těm proto nevadí ani to, že v porovnání se smaltem zaplatí například za nerezový sporák přibližně o 15 procent více. A to je u těchto výrobků hned několik tisíc. Prodejci doporučují výrobky z ušlechtilé ocele - hlavně sporáky -  zejména do „dřevěných“ kuchyní, tedy tam, kde bylo použito na čelní kuchyňská dvířka masivní dřevo nebo dřevěné dýhy.
Dalším trendem je stále častější využívání multifunkčních spotřebičů, kdy se k sobě začínají přibližovat zejména mikrovlnné a klasické pečící trouby.

O CENU JDE AŽ V PRVNĺ ŘADĚ
Zatímco šíře nabídky a kvalita domácích spotřebičů už může potěšit i náročného zákazníka, horší je to právě se samotným spotřebitelem. Rozdíl v ceně může mít sice na svědomí použitá barva, ale častěji jde o funkční a užitné kvality. „Když si má zákazník vybrat mezi mikrovlnnou troubou za 4100 korun a modelem za 3990 korun, vždycky sáhne po levnějším. A vůbec se nezeptá, co by mu mohl jen o málo dražší výrobek nabídnout navíc,“ smutně konstatoval jeden ze zástupců dosti známé značky, který však odmítl být jmenován, protože informace smí podávat jen tiskový mluvčí. U spotřebičů v nízkých cenových kategoriích je bohužel pro zákazníka důležitá jen jediná věc - cena. Zapomíná přitom na staré dobré heslo, že nikdo není tak bohatý, aby si mohl kupovat levné věci. Vzhledem ke stoupajícím cenám za energie bude totiž stále důležitější spotřeba elektrického proudu, plynu i vody - a tady jsou právě levné výrobky „rozhazovačné“ jako praví čeští furianti. Zejména u chladniček, praček a myček by měl proto zákazník hledat například písmeno označující spotřebu energie. Škála od A do G byla zavedena už od 1. ledna 1995 Evropskou unií Evropského společenství pro podporu prodeje energeticky úsporných zařízení. „A“ označuje nejnižší spotřebu, „G“ nejvyšší. Čím blíže k „áčku“, tím lépe pro uživatele.
Ruce pryč by měl dát spotřebitel nejen od „géček“, ale také tam, kde není prodejce schopen nabídnout seriózní servis či dostatečně dlouhou výrobu náhradních dílů i poté, co skončí výroba daného modelu. Jen pro zajímavost - firma Miele vyrábí náhradní součástky ještě 15 let poté, kdy z výrobní haly odejde poslední kus daného spotřebiče. Tato firma patří ovšem k nejdražším na trhu. I ona však pochopila, že tuzemský zákazník by si sice rád dopřál světově známou značku, ale za dostupnou cenu. Proto dala speciálně na náš trh model sporáku
se sklokeramickou deskou za
34 990 korun. Nebýt recese v celé Evropě, tak by se tento sporák pohyboval v cenách kolem 50 až 55 tisíc korun. „Takto chceme oslovit i zákazníka ze střední vrstvy,“ tvrdí Tomáš Abraham z firmy Miele. Do vyprodání zásob nabízí firma za shodnou akční cenu 24 990 korun jeden typ myčky se šířkou 45, tak také 60 centimetrů.

ŠETŘIT JE MOŽNÉ TAKÉ MĺSTEM
Vedle peněz musí zákazník šetřit často také místem. To je jeden z hlavních důvodů, proč se na trhu objevují stále častěji multifunkční výrobky. Patrně nejvýraznější je tento trend u mikrovlnných trub. Ty dnes umějí jídlo rozmrazit, ohřát, ale také upéci díky grilu nebo horkému vzduchu. Nahradí tak i klasické pečící trouby. Do nich zase výrobci naopak mikrovlny vkládají. Za úsporu místa je ovšem třeba zaplatit. Například mikrovlnná trouba s grilem označovaná jako „šestý smysl“ od Whirlpoolu - pozná totiž, co jste do ní vložili za pokrm a sama tak stanoví dobu vaření - stojí kolem 17 tisíc korun, což je právě o deset tisíc korun více, než stojí jeden z nejlevnějších modelů od téhož výrobce. Kombinace pečící a mikrovlnné trouby od Miele přijde na 51 950 - 57 990 korun podle provedení.
Někdy je možné ušetřit místo také tím, že se spojí dva zdánlivě nesourodé spotřebiče do jednoho. Tak trochu jako soužití kočky se psem je možné označit kombinaci varné desky a myčky. Z technického hlediska však nejde o příliš složitý problém. Touto novinkou na veletrhu HIT mile překvapil tuzemský výrobce Romo. Myčka se šířkou 60 centimetrů (postačí tedy na 12 jídelních souprav) může být „zakončena“ plynovou, sklokeramickou nebo elektrickou varnou deskou s plotýnkami . Myčky jsou vybaveny bezpečnostním hladinovým ventilem, který však není závislý na přívodu elektrické energie. Podle provedení stojí tato kombinace 22 490 korun (elektrické plotýnky), 22 990 korun (plynová varná deska) a 30 890 korun (sklokeramická varná deska). Pokud si rodina doplní vybavení kuchyně dobře vybavenou mikrovlnnou troubou, již je poměrně snadné vestavět do horních kuchyňských skříněk nebo případně pod ně, má vystaráno.

Zařídit si kuchyň všemi spotřebiči, které usnadňují práci, znamená pořádně sáhnout do rodinného rozpočtu.