náhledy
Dům podle návrhu architektů Pavla Nového a Víta Svobody (0,5 Studio) v Zadní Třebani vyniká svojí černou fasádou z opálených prken. Je zasazený ve vzrostlé zahradě a jeho interiéry disponují prostorovým komfortem a funkčně vyřešeným provozem.
Autor: Peter Fabo
Užitná plocha domu je 106 metrů čtverečních, zastavěná 67 metrů čtverečních.
Autor: Peter Fabo
Architekti se při navrhování museli řídit regulací obce, která předepisovala sedlovou střechu a dvě obytná podlaží.
Autor: Peter Fabo
V realizovaném návrhu vede vrchní hrana střechy mezi štíty diagonálně, což dodává domu dynamický tvar.
Autor: Peter Fabo
Spolu s volnou kompozicí oken, která se nedrží žádného pevného rastru ani velikosti, tak vypadá z každého úhlu jinak.
Autor: Peter Fabo
Při pohledu zvenku nelze s jistotou říci, jak jsou uvnitř poskládaná patra a místnosti.
Autor: Peter Fabo
Dřevěná fasáda je zpracována tradiční japonskou metodou Shou-sugi-ban.
Autor: Peter Fabo
Technika využívá ohně ke konzervaci dřeva proti povětrnostním podmínkám, dřevokaznému hmyzu a houbám.
Autor: Peter Fabo
Opalování prken k obložení domu prováděl investor sám. Prkna byla po třech spojována do komínu a dávána nad oheň.
Autor: Peter Fabo
Po plném ohoření byla polita vodou a následně napouštěna lněným olejem.
Autor: Peter Fabo
Jednotná barevnost fasády a plechové střechy dává hmotě domu exaktnost.
Autor: Peter Fabo
Dům o půdorysu obdélníku je situován v horní části svažitého, komorně sevřeného pozemku bývalého sadu, schovaného za starou zdí.
Autor: Peter Fabo
Vzrostlá zeleň a minimální úprava terénu dopomohly dojmu, že dům působí, jako by zde stál odjakživa.
Autor: Peter Fabo
Pozitivně kontrastní dojem pak poskytuje návštěva interiéru, který je díky práci se svažitým terénem v přízemí výškově členitý a v patře příjemně prostorný.
Autor: Peter Fabo
Na velkorysý vnitřní prostor má vliv i promyšlené členění interiéru a dobře vyřešené úložné prostory.
Autor: Peter Fabo
Tento přístup, který architekti z 0,5 Studia aplikují ve všech svých realizacích, umožňuje obyvatelům dostatek místa k životu bez zahlcení věcmi denního použití.
Autor: Peter Fabo
Vnitřním programem domu je klasické dvoupodlažní schéma. Jeho rozvržení bylo odvozeno z komunikační osy, která prochází přízemím a sleduje trasu původní cesty, která sadem dříve procházela.
Autor: Peter Fabo
Hlavní vchod, umístěný v nejvyšším bodu pozemku, ústí do zádveří se šatnou. Z něj lze vstoupit do malé pracovny, určené i k přespání hostů.
Autor: Peter Fabo
Na zádveří navazuje krátká chodba podél schodiště, ústící do obytného prostoru. Zde je i toaleta spojená s technickou místností. Pod schodištěm do patra je integrován příruční sklad pro kuchyň.
Autor: Peter Fabo
Jádrem celého domu je obytný prostor orientovaný do zahrady.
Autor: Peter Fabo
Architekti využili výškového rozdílu svažitého terénu a kuchyň navrhli jako velící můstek nad obytným prostorem, který klesá o několik schodů níže.
Autor: Peter Fabo
Tento obytný prostor se otevírá velikým oknem do vzrostlé zahrady.
Autor: Peter Fabo
V patře se nachází ložnice, dva dětské pokoje a koupelna.
Autor: Peter Fabo
Díky diagonálnímu hřebenu vzniklo nerovnoměrně vysoké podkroví.
Autor: Peter Fabo
Což umožnilo velkorysé výšky stropů v ložnici a v půdorysně skromných dětských pokojích integrovat rozměrné patro pro spaní.
Autor: Peter Fabo
Dřevěná konstrukce stavby se materiálově propsala i do koncepce interiéru: podlahy byly zpracovány z dubových prken, povrchy stěn ze smrkových palubek s bílou lazurou.
Autor: Peter Fabo
Nábytek navrhli architekti z březové překližky.
Autor: Peter Fabo
Kontrastně k dřevu je pak zvoleno černé vybavení: dveře, okna, osvětlení, vypínače, zábradlí a další prvky.
Autor: Peter Fabo
0,5 Studio při navrhování interiéru černého domu vyšlo ze zkušenosti, že pro efektivní uspořádání provozů je vhodné některé funkce prostorově spojovat a držet interiér v jasných a čitelných hladinách.
Autor: Peter Fabo
Realizace domu se podařila dle původní koncepce i s interiéry.
Autor: Peter Fabo
Pro atelier byla radost spolupracovat s osvíceným investorem, který sám přicházel s inspirativními požadavky a část domu realizoval svépomocí.
Autor: Peter Fabo
Mohl tak vzniknout kvalitně vyřešený a dobře fungující dům, který díky své fasádě ve vzrostlé zahradě působí, jako by zde stál již po desetiletí, což ho odlišuje od ostatních domů v jeho okolí.
Autor: Peter Fabo
Řez rodinným domem
Autor: 0,5 Studio/ Pavel Nový, Vít Svoboda
Půdorys přízemí a patra rodinného domu
Autor: 0,5 Studio/ Pavel Nový, Vít Svoboda