Hlavní dispoziční členění domu už architekta Anna Lacová řešit nemusela, to již bylo dané, musela však provést některé dílčí úpravy podle potřeb klienta a samozřejmě také vyřešit vybavení, materiály a osvětlení interiéru.
Vilka měla totiž sloužit pro trvalé bydlení rodiny s malými dětmi, což si vyžádalo určité změny. „Klienti požadovali velký společný obytný prostor s jídelnou a navazující kuchyní, dále ložnici s vlastním zázemím a samostatnými šatnami pro rodiče a dětský pokoj v jejím sousedství,“ vypočítává architektka Lacová.
Pro hru dětí vyčlenili rodiče podkroví, naopak suterén domu měl fungovat jako rezerva s apartmánem pro návštěvy. Podkroví ani suterén však nebyly součástí zadání, proto je nenajdete ani na fotografiích.
„Klienti požadovali nadčasový interiér s použitím tradičních přírodních materiálů. Nepotrpí si na prvky, které jsou aktuálně módní či výstřední, spíše kladou důraz na kvalitu zpracování a použité materiály,“ vysvětluje zadání Anna Lacová, která přihlásila tento projekt do soutěže Interiér roku v kategorii Rekonstrukce (více o výsledcích posledního ročníku najdete v tomto článku).
Soutěž organizuje Institut bytového designu pro architekty a bytové designéry z České i Slovenské republiky, hlásit se do nového ročníku lze už nyní.
Jak zachovat genia loci
Ve svém návrhu se snažila architektka Anna Lacová respektovat historii domu a nenásilně promítnout některé dobové prvky a materiály, které původní dům mohl obsahovat, do současného moderního vybavení.
Vila byla před rekonstrukcí, která proběhla před jejím prodejem, v dost dezolátním stavu, četné stavební úpravy však byly bohužel dost necitlivé, takže se uvnitř z původních stavebních prvků zachovalo jen vnitřní lité schodiště.
„Klienti dům koupili jako zrekonstruovaný, proto již nebylo možné změnit barvu oken, případně použít repliky původních špaletových oken, která se ani nedochovala. Podle mého názoru by bílá okna více odpovídala celkové koncepci návrhu, ale toto byl neměnný fakt. Návrh tedy alespoň pracoval s bílými dveřmi,“ popisuje situaci Anna Lacová.
Dům původně obsahoval více bytových jednotek a tomu také odpovídalo vnitřní schodiště, klasicky vytvořené z litého teraca. Bylo však dost poničené a nijak dekorativní. Proto architektka zvolila nášlapy z dubové třívrstvé podlahy, která byla použita i v interiéru. Aby zcela nezanikla původní forma, část podstupnic zůstala v litém teracu. Zůstalo také zábradlí, jen se opískováním musely odstranit četné nátěry. Dřevěné madlo (také původní) zůstalo v přírodní barvě.
Přízemí domu zahrnuje vstupní část s WC a prostorem na odložení kabátů, ze zádveří se pak vchází do velkého obývacího pokoje s centrálním krbem. Na místnost navazuje kuchyň s jídelnou.
Na opačné straně prostoru proti krbu je pak o dva stupně níž část s posezením u televize, která byla celá řešena jako přístavba k původní hmotě domu. Má velké celoprosklené stěny se vstupem na terasu.
Při vstupu do obývacího pokoje je pak původní centrální schodiště do všech pater domu. V prvním podlaží jsou ložnice s koupelnami a WC, děti i rodiče mají koupelny samostatné.
Dřevo ničím nenahradíš
Na podlahu přišla třívrstvá prkna v přírodním dubu s olejovou úpravou povrchu. Dub v současné době představuje nejčastěji používaný materiál, který do české kotliny patří odedávna. Stěny byly ponechány bílé, zato je doplňují originální obrazy a dekorativní osvětlení.
Nábytek v interiéru byl kromě pár kusů sedacího čalouněného nábytku navržený a vyrobený truhlářem podle návrhu Anny Lacové. Ta zvolila jako výchozí barevné řešení bílý lak v matu a dýhu z ořechu, který byl za první republiky velmi oblíbeným materiálem.
Toto materiálové řešení se prolíná celým domem. Koupelny nechala architektka obložit travertinovým kamenným obkladem a opět doplnit atypickým nábytkem v kombinaci bílé a ořechu.
Čalounění sedacího nábytku a stínění oken je ve světlých přírodních barvách, které jen nenásilně rámují pěkné výhledy do okolní zeleně. Modré solitérní křeslo na čtení barevně dobře koresponduje s dominantním modrým obrazem u krbu.
„Interiér kromě originálních obrazů doplnila exkluzivní světla a lustry, fungující zde i jako dekorativní prvky a umožňující proměnlivé světelné atmosféry v rámci místností,“ upozorňuje Anna Lacová.
Řadu obrazů již klienti měli, ale v ložnici pro rodiče došlo i k vytvoření originálu určeného přímo pro daný interiér, kde osobitá olejomalba doplnila posuvné dveře vedoucí do šatny.
O interiéruCelková plocha domu je přibližně 358 m2, část prezentovaná v soutěži je 217 m2 v rámci dvou podlaží. |
In. arch. Anna Lacová*1978 v Praze Vystudovala Fakultu architektury na ČVUT v Praze, kde absolvovala v ateliéru Molab u prof. Pospíšila. Pracovala v ateliérech Archplan a MS architekti. V roce 2008 založila vlastní ateliér Lalala a zároveň začala spolupracovat na televizním pořadu TV Prima Jak se staví sen. Ve své práci se zabývá návrhy obytných budov, včetně návrhů a realizací interiérů. |