Celkový výraz domu utváří série velkoformátových grafik, které pokrývají stěny.

Celkový výraz domu utváří série velkoformátových grafik, které pokrývají stěny. | foto: Michele de Candia

Manželé zahodili strach i předsudky. Vybudovali si krásný domov

  • 53
Architektonické studio Veneziano+Team se ujalo kompletní rekonstrukce domu z 18. století, který stojí v Molfettě na jihu Itálie u Jaderského moře. Poetiku těžkopádných kamenných zdí osvěžili návrháři moderní digitální mozaikou a zářivou bílou barvou.

 V roce 1723 procházelo přístavní město Molfetta, které leží pětadvacet kilometrů od jihoitalské metropole Bari, urbanistickou proměnou. Centrum města se rozšířilo o další čtvrť, která si od místních vysloužila jméno "camere nuove", nové prostory.

V jedné z nově vybudovaných ulic stál i dům, který se o téměř tři sta let později stal domovem pro mladý manželský pár a jejich malou dcerku. Léta neudržovaný prostor, ve kterém proběhly větší změny naposledy v polovině 19. století, vyžadoval zásadní renovaci.

Odvážná přestavba domu

Majitelé tento úkol zadali místnímu designérskému studiu Veneziano+Team, který vede Gianni Veneziano s partnerkou Lucianou Di Virgiliovou.

Architekty, kteří společně pracují od roku 2008, si majitelé nevybrali náhodou. Proměnili jeden z molfettských historických domů ve stylový butikový hotel a manželé byli jejich prací natolik nadšeni, že si přáli, aby podobně pracovali i pro ně.

Dynamická elegance, esprit, skrytá poselství a prvotřídní design – takové požadavky měli manželé na výsledek přestavby. To vše samozřejmě v rovnováze s povahou domu jako rodinného hnízda, které musí být praktické, vyhovovat dennímu provozu a měla by z něj vyzařovat pohoda a harmonie.

Všestranný architekt Gianni Veneziano, který kromě projektování učí architekturu na vysoké škole, pracuje jako kurátor výstav o designu, navrhuje interiéry včetně nábytku a vybavení a je i zdatným grafikem, vybral pro rekonstrukci mírně provokativní směr.

Kamenné zdi se rozhodl prozářit bílou barvou, kterou použil na zdi, sedací nábytek i na podlahy z běleného dubu. Aby prostoru maximálně odlehčil, navrhl všechna zábradlí schodišť a dveře skleněné.

Náměty digitální mozaiky jsou jak abstraktní, tak parafrázují tváře i příběhy rodiny majitelů.

Autorem všech motivů digitální mozaiky je Gianni Veneziano.

Celkový výraz ovšem domu dodává série velkoformátových grafik, které pokrývají stěny. Za pomoci speciálního softwaru pro techniku digitálního potisku převedl Veneziano vlastní obrazy na keramickou a skleněnou mozaiku, kterou na obložení stěn použil. Náměty jsou jak abstraktní, tak parafrázují tváře i příběhy rodiny majitelů.

Původní tradiční uspořádání prostoru designéři zmodernizovali a přizpůsobili současnému standardu bydlení. Uzavřené menší místnosti, do kterých se vcházelo z centrální chodby, spojili v jeden společný prostor, jenž je pro rodinu komfortnější. Plocha 250 metrů čtverečních je pro tříčlennou domácnost velkorysá.

V přízemí domu je obývací pokoj propojený s kuchyní, koupelna a technické zázemí s prádelnou, v prvním patře se nachází rodičovská ložnice, dětský pokoj a koupelna. Historické klenby sklepení domu patří dalšímu obytnému společenskému prostoru, na který navazuje relaxační zóna s vířivkou, tureckými lázněmi a stropní sprcha s chromoterapií (je součástí alternativní medicíny, používají se při ní barvy a světlo k vyvážení energie v lidském těle).

Ve sklepní relaxační zóně je i stropní sprcha s chromoterapií.

Excentrické samostatně stojící umyvadlo Monowash je od firmy Flaminia.

Sanita pochází od firmy Flaminia. Excentrické samostatně stojící umyvadlo Monowash je v domě hned dvakrát, v bílém i pestrém provedení. Umyvadlo v rodičovské koupelně pochází z dílny Ludovicy a Roberta Palombových. Baterie jsou od firmy Hansgrohe.

Nábytek v domě je nadčasový. Kvalita byla na prvním místě a kromě vestavěných kousků na míru tak přibyl sedací nábytek od firmy Vitra: houpací křeslo RAR a židle DSW od Charlese a Ray Eamesových, křesílko Wiggle od Franka Owena Gehryho.

Obývací pokoj zdobí křeslo Proust od Alessandra Mendiniho pro firmu Cappellini z roku 1978 a konferenční stolek New Antiques od designéra Marcela Wanderse. V dětském pokoji je stolička Puppy od Eero Aarnio pro firmu Magis.

Zvláštní péči věnoval Veneziano výběru osvětlení, chtěl kamenný dům prosvětlit a tím zútulnit. Stojací lampa Arco v obývacím pokoji je od firmy Flos, stejně jako lustr Zeppelin. Pod schodištěm do relaxačního sklepení stojí lampa Dulcinea od italského sochaře a malíře Mimmo Paladina. V dětském pokoji i ložnici slouží ke čtení praktické lampy Tolomeo od firmy Artemide.

, pro iDNES.cz