V roce 1723 procházelo přístavní město Molfetta, které leží pětadvacet kilometrů od jihoitalské metropole Bari, urbanistickou proměnou. Centrum města se rozšířilo o další čtvrť, která si od místních vysloužila jméno "camere nuove", nové prostory.
V jedné z nově vybudovaných ulic stál i dům, který se o téměř tři sta let později stal domovem pro mladý manželský pár a jejich malou dcerku. Léta neudržovaný prostor, ve kterém proběhly větší změny naposledy v polovině 19. století, vyžadoval zásadní renovaci.
Odvážná přestavba domu |
Majitelé tento úkol zadali místnímu designérskému studiu Veneziano+Team, který vede Gianni Veneziano s partnerkou Lucianou Di Virgiliovou.
Architekty, kteří společně pracují od roku 2008, si majitelé nevybrali náhodou. Proměnili jeden z molfettských historických domů ve stylový butikový hotel a manželé byli jejich prací natolik nadšeni, že si přáli, aby podobně pracovali i pro ně.
Dynamická elegance, esprit, skrytá poselství a prvotřídní design – takové požadavky měli manželé na výsledek přestavby. To vše samozřejmě v rovnováze s povahou domu jako rodinného hnízda, které musí být praktické, vyhovovat dennímu provozu a měla by z něj vyzařovat pohoda a harmonie.
Všestranný architekt Gianni Veneziano, který kromě projektování učí architekturu na vysoké škole, pracuje jako kurátor výstav o designu, navrhuje interiéry včetně nábytku a vybavení a je i zdatným grafikem, vybral pro rekonstrukci mírně provokativní směr.
Kamenné zdi se rozhodl prozářit bílou barvou, kterou použil na zdi, sedací nábytek i na podlahy z běleného dubu. Aby prostoru maximálně odlehčil, navrhl všechna zábradlí schodišť a dveře skleněné.
Celkový výraz ovšem domu dodává série velkoformátových grafik, které pokrývají stěny. Za pomoci speciálního softwaru pro techniku digitálního potisku převedl Veneziano vlastní obrazy na keramickou a skleněnou mozaiku, kterou na obložení stěn použil. Náměty jsou jak abstraktní, tak parafrázují tváře i příběhy rodiny majitelů.
Původní tradiční uspořádání prostoru designéři zmodernizovali a přizpůsobili současnému standardu bydlení. Uzavřené menší místnosti, do kterých se vcházelo z centrální chodby, spojili v jeden společný prostor, jenž je pro rodinu komfortnější. Plocha 250 metrů čtverečních je pro tříčlennou domácnost velkorysá.
V přízemí domu je obývací pokoj propojený s kuchyní, koupelna a technické zázemí s prádelnou, v prvním patře se nachází rodičovská ložnice, dětský pokoj a koupelna. Historické klenby sklepení domu patří dalšímu obytnému společenskému prostoru, na který navazuje relaxační zóna s vířivkou, tureckými lázněmi a stropní sprcha s chromoterapií (je součástí alternativní medicíny, používají se při ní barvy a světlo k vyvážení energie v lidském těle).
Sanita pochází od firmy Flaminia. Excentrické samostatně stojící umyvadlo Monowash je v domě hned dvakrát, v bílém i pestrém provedení. Umyvadlo v rodičovské koupelně pochází z dílny Ludovicy a Roberta Palombových. Baterie jsou od firmy Hansgrohe.
Nábytek v domě je nadčasový. Kvalita byla na prvním místě a kromě vestavěných kousků na míru tak přibyl sedací nábytek od firmy Vitra: houpací křeslo RAR a židle DSW od Charlese a Ray Eamesových, křesílko Wiggle od Franka Owena Gehryho.
Obývací pokoj zdobí křeslo Proust od Alessandra Mendiniho pro firmu Cappellini z roku 1978 a konferenční stolek New Antiques od designéra Marcela Wanderse. V dětském pokoji je stolička Puppy od Eero Aarnio pro firmu Magis.
Zvláštní péči věnoval Veneziano výběru osvětlení, chtěl kamenný dům prosvětlit a tím zútulnit. Stojací lampa Arco v obývacím pokoji je od firmy Flos, stejně jako lustr Zeppelin. Pod schodištěm do relaxačního sklepení stojí lampa Dulcinea od italského sochaře a malíře Mimmo Paladina. V dětském pokoji i ložnici slouží ke čtení praktické lampy Tolomeo od firmy Artemide.