Kuchyň si přála majitelka minimalistickou, jediným výrazným prvkem je zde velký...

Kuchyň si přála majitelka minimalistickou, jediným výrazným prvkem je zde velký jídelní stůl, u kterého se může scházet celá rodina. | foto: Iveta Kopicová

Půvab starých časů v moderním pojetí. Skvělá rekonstrukce domu

  • 53
Řadový dům z první poloviny minulého století čekala totální rekonstrukce. Zajímavá lokalita a charakter místa si jednoznačně řekly o spolupráci s odborníky. Mladá rodina se proto obrátila na Šárku Špačkovou a Olgu Frydeckou ze studia Gens.

Úzký řadový dům sice prošel v průběhu let řadou úprav, ale ty mu spíše ublížily než prospěly. A technický stav? Prabídný. Protože v průběhu let sloužily některé místnosti i jako samostatné bytové jednotky, dům jako celek nefungoval.

Také nevelká zahrada za domem byla zanedbaná, takže na architektky Šárku Špačkovou a Olgu Frydeckou ze studia Gens čekalo opravdu hodně práce. A i hodně diplomacie. Vedlejší řadový dům se totiž také rekonstruoval.

Pohodlný ušák je připravený pro odpočinek s knihou.

Architektky však dokázaly na dnešní dobu téměř nemožné. Komunikace se sousedy zafungovala.

„Naším záměrem byla spolupráce a dohoda o použití stejných, nebo podobných prvků, jako jsou nová okna, vstupní dveře, střešní krytina, oplocení, okapy a výběr barevnosti fasády. Díky tomuto postupu se podařilo zachovat jednotnost na sebe navazujících objektů i charakter ulice,“ vysvětlují autorky.

Tento přístup běžný opravdu není, vedl však k dohodě a k tomu, že se na okraji jedné pražské vilové čtvrti objevil řadový dvojdům (z pohledu z ulice), jehož vzhled přitom zachovává genia loci dané lokality.

Čtyři podlaží jednoho domu

Investoři si přáli moderní bydlení, které však zachová původní charakter domu a místa. Vnitřní dispozice jednotlivých podlaží se zcela přizpůsobily potřebám rodiny.

V suterénu je nyní sauna a technická místnost, ve zvýšeném přízemí obývací pokoj a kuchyň s výstupem na zahradu. Použitím francouzských oken v kuchyni se její prostor výrazně prosvětlil a opticky také zvětšil. Tomu napomohla i bílá výmalba s bílými kuchyňskými skříňkami bez úchytek, které splývají se stěnami.

Pokud jde o toaletu, pak WC pro první nadzemní podlaží je na podestě, není tedy bezprostředně u kuchyně. „Přednost dostala velká kuchyň, oněch potřebných deset schodů k WC se obyvatelům domu nejeví jako velká vzdálenost. Při úraze je to samozřejmě nepříjemné, ale tento typ řadového domu bývá obecně pro méně pohyblivé obyvatele obtížný. Bezbariérový není ostatně už samotný vstup do domu,“ vysvětluje architektka Olga Frydecká.

V prvním patře najdete rodičovskou ložnici se šatnou a koupelnou, ve druhém dětské ložnice s koupelnou. V podkroví vznikl pokoj pro teenagera včetně malé koupelny se sprchou. Na podestě náležející k tomuto pokoji je umístěné WC. Toto podlaží má samostatné uzavření ve třetím nadzemním podlaží.

„Návrhy zařízení interiéru vycházely z představy majitelů zachovat genia loci domu a skloubit jej se současným designem. Použily jsme proto kopie původních špaletových oken, kazetové dveře s obložkami, také schodiště je kopie původního. Nově použité materiály jsou především přírodní, tedy dřevo, kámen, sklo, keramika, textil z přírodních vláken či kůže,“ popisují Šárka Špačková a Olga Frydecká.

Protože majitelé domu preferují jednoduché, až minimalistické tvary, podařilo se autorkám interiéru vytvořit zajímavý kontrast mezi původními stavebními prvky (některé z nich se podařilo repasovat, jiné nahradit kopiemi) a novým vybavením včetně atypických prvků.

„Citlivá rekonstrukce a zachování kvalitních původních prvků může harmonicky existovat spolu s aktuálními trendy,“ tvrdí autorky interiéru i celého projektu.

Obývací pokoj už svým barevným pojetím navozuje pocit klidu pohody.

Přístup investorů architektkám zcela vyhovoval, obě ve svých návrzích preferují střídmost, ať již jde o tvary, nebo barevnost. Rády v interiéru používají minimum výrazných solitérů, podle jejich názoru postačí v místnosti jediný.

Důraz naopak kladou na osvětlení, podle nich by se lidé rozhodně neměli omezit na jediné centrální svítidlo, ale dávat přednost hned několika světlům, z nichž jedno pak může fungovat i jako výrazný solitér.

Studio Gens

Architektonické studio Gens funguje od roku 1998. Založily ho Šárka Špačková a ing.arch. Olga Frydecká. Šárka studovala dva roky na Accademia di Belle Arti di Venezia, Olga absolvovala studium architektury na Fakultě architektury ČVUT v Praze.

Věnují se především tvorbě interiérů, ale také rekonstrukcím, drobné architektuře a designu. Pracují s jednoduchými, nekomplikovanými tvary, kvalitními přírodními materiály a harmonickými barvami.


Témata: kuchyně