Na proslulé cukrářství, kterému dal majitel kdysi své jméno a jeho syn pak jako první kavárník v Brně začal čepovat pivo, navázal současný majitel konceptem restaurace s pivovarem a Apartmány U Tomana.
Dům byl postavený už v roce 1899 podle projektu architekta Osvalda Polívky, který je autorem například slavného pražského Obecního domu či Nové radnice na Mariánském náměstí.
Stavbu koupil v roce 1924 tehdy proslulý brněnský cukrář a kavárník Emanuel Toman. Kavárnu po něm převzal v roce 1947 jeho syn Otakar, první kavárník v Brně, který začal podávat i pivo. A právě na to navazuje současný koncept Domu U Tomana.
Během rekonstrukce podle projektu studia a53 architekti vznikla restaurace s vlastním pivovarem o ploše více než 400 m2 v jednom podzemním a dvou nadzemních podlažích. Druhá část zadání pro architekty se týkala pěti pater nad restaurací, která vyplnily apartmány k dlouhodobému i krátkodobému pronájmu, stylově navazující na restauraci.
„Již při první návštěvě domu v lednu roku 2017 nám bylo jasné, že pod nánosy neuctivých stavebních úprav z minulých období v sobě historické prostory skrývají úžasný potenciál,“ vzpomíná na první dojem MArch. Ivana Linderová z londýnského Studio Identity Design, které stojí za návrhem interiérů.
Studio založila s kolegyní ze studií MArch. Dagmarou Zvoníčkovou, a právě její brněnské kořeny mohou za to, že svoji klientelu mají navzdory londýnské kanceláři i na Moravě.
Restaurace a pivovar U Tomana připomínají brněnské osobnosti
V přízemí a v prvním patře domu už od třicátých let minulého století fungovala vyhlášená Tomanova cukrárna, později kavárna Nitra. Pak dům sloužil jako obchod s obuví či hudebninami. Nádherné cihlové klenby byly skryty pod sádrokartonové podhledy, dům ztrácel charakter a pomalu chátral.
Během dvouleté rekonstrukce se odkryly a zrestaurovaly historické cihlové klenby, funkcionalistická okna ve druhém patře byla zrepasována původní technikou, očistil se mramorový obklad schodiště, opravila a podsvítila se historická vitráž v mezipatře. Odstranily se dodatečné stavební úpravy.
„V návrhu společnosti LERAM building ve spolupráci s Národním památkovým ústavem bylo zachovat a zachránit co nejvíce dobových prvků, které se opravily, v některých případech byly nahrazeny hodnověrnými replikami. Snažili jsme se umocnit původní atmosféru prostor, ale zároveň jsme jim chtěli dát současnější tvář,“ vysvětluje Ivana Linderová.
Za pomoci brněnského historika Martina Cibulky dali architekti dohromady informace o minulosti domu, jeho majitelích a známých osobnostech, které někdejší kavárenské prostory pravidelně navštěvovaly.
„Na jejich památku jsme vytvořili příběh, zhmotněný v textech a dobových fotografiích, které dnes zdobí stěny restaurace U Tomana. Schodiště s epoxidovou povrchovou úpravou, lemované původními mramorovými obklady, nese na stupních jména známých brněnských osobností, které v minulosti po těchto schodech chodily,“ pokračuje architektka Linderová. Mezi ně patřil například Vladimír Menšík, Jan Werich, Rudolf Těsnohlídek, Eliška Junková a další.
Odkazy na minulost se prolínají s industriálním stylem
Design samotných prostor přizpůsobili autoři jejich novému využití. V suterénu je vlastní minipivovar, kde leží a zraje Tomanovo pivo, v přízemí pivnice s varnou piva. Restaurace sídlí v prvním patře.
Návrh v sobě nese odkazy na minulost, prolíná se s industriálním stylem a pivní tematikou. Důležitou roli v návrhu hrálo osvětlení: velká industriální světla zavěšená ze stropu umocňují atmosféru pivovaru, zatímco bodová světla rozmístěná po obvodu stropů dramaticky osvětlují historické klenby.
Povrchy stěn jsou upraveny speciální technikou imitující hrubé vápenné omítky. Industriální ráz interiéru doplňují tabule z tahokovu zavěšené v ocelových rámech na stěnách a na baru v přízemí. Nábytek z ocele byl navržený a vyrobený na míru.
Opotřebované podlahy nesměly vrzat
Prvek minulosti v restauraci reprezentují dřevěné podlahy, které měly vypadat opotřebovaně a luxusně zároveň. „A nesměly vrzat,“ usmívá se nad požadavkem investora Ivana Linderová. Představy všech nakonec naplnily do hněda mořené a ručně škrábané olejované podlahy dub Terrano z kolekce Kährs Piacente. Svou rustikálností se zdůrazněnou strukturou dřeva dodaly prostoru potřebnou patinu, ale i současnou kvalitu.
„Mám ráda podlahy, které mají svůj věk a je to na nich vidět. Podlahu jsme vybírali opravdu dlouho. Nakonec se investorovi natolik líbila, že jsme opustili původní koncepci baru ve druhém patře a i barový pult obložili nově vyrobenou dřevěnou krytinou,“ dodává architektka.
Dubový dekor Unico z kolekce Da Capo, kterým je obložen bar, jde ve své rustikálnosti ještě dále. Kromě toho, že je ručně škrabaný, olejovaný a kartáčovaný, má i zkosené kolíky, které imitují takzvané motýlky, jimiž se dříve pojily prkenné podlahy.
Apartmány U Tomana představují pět brněnských témat
Při návrhu Apartmánů U Tomana architektky vycházely z umístění domu na hlavním náměstí v centru města, jeho charakteru a bohaté minulosti. Snaha umocnit koncept spjatý s minulostí a slavnými brněnskými osobnostmi prosákla do každého detailu návrhu interiérů restaurace, včetně podtácků s prvorepublikovými starosty Brna, které se staly vyhledávanou sběratelskou záležitostí.
„Naší hlavní inspirací při vytváření konceptu apartmánů se pak přirozeně stalo samotné město Brno. Jeho pestrá historie a současná atmosféra je jedinečná. S kolegyní jsme chtěly vytvořit prostor, který budoucím obyvatelům, hostům, sousedům a návštěvníkům zprostředkuje Brno tak, jak je vnímáme my,“ popisuje hledání nápadů Ivana Linderová.
Nakonec architektky pracovaly s pěti tématy, která nejlépe vystihují charisma města Brna a jimž byla věnována jednotlivá podlaží.
Na brněnském okruhu Grand Prix se jezdí ve třetím patře
Apartmány ve třetím patře nesou odkaz na světoznámý brněnský okruh Grand Prix, proto v nich atmosféra připomíná auto-moto dílnu. Industriální ráz apartmánů zdůrazňují odhalené původní cihlové zdi, ocelový nábytek navržený na míru, industriální osvětlení, fotky známých závodníků a komponenty starých motorek vystavené v interiérech.
Čtvrté patro zase navazuje na bohatou funkcionalistickou tradici města. Stavby jako Vila Tugendhat, Hotel Avion, brněnské krematorium a Palác Morava jsou jen zlomkem děl, která dodnes ztělesňují toto nádherné období.
„V našem návrhu jsme odkaz funkcionalismu zapracovaly do nábytku z ebenového dřeva, podsvícených onyxových stěn, trubkového nábytku, chromových detailů, modernistického umění na stěnách a dalších dobových doplňků, které se nám podařilo nalézt ve starožitnictvích a brněnských bazarech,“ navazuje Dagmar Zvoníčková ze Studio ID.
S funkcionalistickou atmosférou ladí i světle béžová pískovcová podlaha z vinylové kolekce Wineo 400. „Inspirovaly jsme se ,tugendhatkou’ a měly jsme představu kamene,“ vysvětluje Ivana Linderová volbu dekoru Harmony Stone Sandy.
Páté patro dostalo uměleckou tvář, v šestém čeká hosty vězení
Páté patro ztělesňuje uměleckou tvář města Brna, jeho pestrou divadelní, hudební a výtvarnou scénu. Historické prostory s vysokými stropy a bílými stěnami zdobí tematické obrazy, grafiky, plakáty představení Národního divadla města Brna, portréty významných brněnských umělců a sylaby známých hudebních děl brněnských skladatelů. Nábytek navržený na míru byl inspirován klavírem, ostatní interiérové detaily jsou jednoduché a vzdušné.
Apartmány v šestém patře byly inspirovány brněnskými kasematy, známým vězením a součástí pevnosti hradu Špilberk. Během 1. a 2. světové války bylo na Špilberku postupně vězněno několik tisíc civilistů, mezi nimi i známý brněnský dirigent a kapelník Gustav Brom.
Od roku 1960 je Špilberk ve správě Muzea města Brna, v roce 1962 byl vyhlášený národní kulturní památkou. „Na tomto patře bylo naším záměrem navodit mírně pochmurnou až vězeňskou atmosféru, a to prostřednictvím minimalistického nábytku, monochromatických doplňků, betonových stěrek na stěnách, nábytku na míru s ocelovými konstrukcemi připomínajícími mříže. „Vězeňské cely“ jsou doplněny pouty i mučicími nástroji,“ popisuje Dagmar Zvoníčková.
Apartmá v sedmém patře odkazuje na tradici městských lázní
Jedinečné střešní apartmá s terasou s výhledem na náměstí Svobody a privátními lázněmi se saunou odkazuje na tradici brněnských městských lázní. Málokdo ví, jak důležitou roli hrály právě městské lázně v historii města. Mnoho z nich bylo otevřeno už ve třicátých letech. Brňané v té době využívali veřejné lázně místo vlastních koupelen.
Ve 30. letech 20. století byla základním hygienickým příslušenstvím vybavena pouze jedna třetina všech brněnských bytů. Obyvatelé Brna tak svou očistu prováděli ve veřejných lázních, mezi nejznámější patří třeba dílo architekta Fuchse z roku 1932 v Zábrdovicích.
Apartmá v sedmém patře spojuje myšlenku městských lázní s konceptem soukromého spa-zážitku a je koncipováno jako otevřený prostor, kde jediné dělicí prvky tvoří poloprůsvitné závěsy doplněné skrytým podsvícením.
„Naším cílem bylo vytvořit relaxační až meditativní atmosféru. Téměř třetinu užitné plochy zabírá koupelna s vlastní saunou, tropickou sprchou, velkorysou vanou přímo navazující na terasu s výhledem na náměstí Svobody. Všechny použité materiály jsou laděny do teplých zemitých barev a podtrženy množstvím zeleně,“ dodává Ivana Linderová.
Na každém patře vytvořily designérky dvě až tři různé dispozice apartmánů v návaznosti na možnosti objektu. Každé patro (až na imitaci pískovce ve funkcionalistickém podlaží) má svůj jednotný dekor vinylové podlahy s reálným povrchem dřeva z vinylové kolekce Wineo, pro větší odolnost na HDF desce.
„S podlahami v apartmánech jsme si nechaly poradit od Petra Kratochvíla z KPP, pro lázeňské a umělecké patro jsme chtěly světlejší odstíny, pro motorkářské a vězeňské tmavší,“ uzavírá představení projektu Ivana Linderová.
O projektuNázev projektu: Restaurace a apartmány U Tomana, Brno Autor architektonického a technického řešení rekonstrukce: a53 architekti Autor návrhu dispozičního řešení a design interiéru: Studio Identity Design Ltd Realizace stavby: LERAM Building . Dodavatel podlah: Kratochvíl parket profi – dřevěné podlahy Kährs a vinylové krytiny Wineo Dodavatel nábytku: LINO Design, Dřevodílo Rousínov Rok dokončení: Restaurace – 11/2018, Apartmány – 03/2019 |