Byli jsme v oblasti pronájmů absolutními nováčky. Vhodné nájemníky jsme se rozhodli hledat sami. Po několika telefonátech a prohlídkách jsme si vybrali mladý pár, který nám byl sympatický. Povolili jsme jim i psa, jsme totiž také pejskaři. Domluvili jsme se na kauci i na výši nájemného a také na termínu předání bytu a nastěhování.
Byt si mladý pár převzal bez problémů, smlouvu podepsali na jeden rok s tím, že pokud nebudou žádné problémy, můžeme smlouvu prodloužit. Nájemníky jsme ještě požádali, aby nás o jakýchkoliv případných problémech v bytě ihned informovali. Byli jsme spokojení a gratulovali si, že jsme našli opravdu ideální nájemníky.
Majitelé a nájemníciPohledy z obou stran S nájemníky bývá problém, stejně jako s majitelem nemovitosti. Zajímá nás, jaké máte zkušenosti a zda jste někdy museli řešit nějaké nepříjemné situace a jak jste se bránili? Budeme rádi i za případné rady a vaše zkušenosti, jak se vyhnout či předejít konfliktům. Příběhy posílejte na e-mail: bydleni@idnes.cz. |
Problémy však nastaly již při prvním placení nájmu. Den před splatností nám nájemníci zavolali, že na placení nemají peníze. Oznámili jsme jim, že dle smlouvy tedy začíná běžet penále z prodlení.
Nájemné za první měsíc a penále uhradili až v následujícím měsíci. Pak platili pravidelně.
Po pár měsících zavolali s tím, že si koupili nový nábytek do obývacího pokoje a že potřebují, abychom své vybavení odvezli.
To nás překvapilo, nic takového jsme si předem nedomluvili, ale nechtěli jsme dělat potíže. Nájemníci totiž chtěli v bytě zůstat minimálně tři roky. Nábytek jsme tedy vystěhovali a při té příležitosti také byt zkontrolovali. Vše se zdálo být v pořádku.
V létě nám nájemníci oznámili, že jim již dva týdny nefunguje myčka na nádobí a necelé dva měsíce nato nám zavolali, že by rádi nájemní smlouvu ukončili. Domluvili jsme si tedy datum předání bytu s tím, že jej uvedou do původního stavu.
Při předání bytu jsme si všimli, že si nájemníci odstěhovali i vybavení, které bylo naše a v bytě mělo zůstat. V předsíni byly díry po ukotvení vrátek pro psa, přechodové lišty mezi pokoji byly zničené a v koupelně jsme našli uraženou dlaždici. Zjistili jsme, že myčka nádobí je spálená a linul se z ní zápach. Nájemníci používali nevhodné prostředky na mytí a došlo k ucpání špatně rozpuštěnými tabletami, ale i zbytky jídla.
Nebojte se pronajímat bytRady, jak předejít děsivým problémům Zkušenosti s pronájmem mohou být hrůzostrašné. Často majitel skončí s dluhy na nájemném a službách a se zničeným bytem. Někdy se přidají i soudní spory. Nakonec vše vzdá, zatrpkne a byt nechá prázdný, a to je škoda. Pronajímání je totiž stejné jako vaření, pokud se dodržují postupy, funguje to. |
K tomu se přidali sousedé, že se z bytu stále linul smrad a na chodbě byl od nich nepořádek, nemluvě o hlasitých hádkách. Se zděšením jsme si byt převzali tak jak byl a říkali si, že už snad bude všemu konec.
Rozhodli jsme se, že byt opravíme a přestěhujeme se do něj i s naším půlročním dítětem. Během stěhování nás však sem tam něco štíplo. Zpočátku jsme tomu nevěnovali pozornost, ovšem následující den se vše opakovalo.
Nájemníci nám v bytě nechali dáreček v podobě blech. Čekala nás tedy nákladná deratizace a důkladný úklid zaneřáděné koupelny s toaletou a likvidace chuchvalců chlupů, které se válely po celém bytě.
Sečteno podtrženo: oprava myčky nádobí, oprava předsíně, deratizace bytu a hodně náročný úklid, to vše nás dovedlo k jedinému závěru: nepronajímat již nikdy. Naší první a zároveň poslední nájemníci nás důkladně vyškolili.