Stotisícové belgické město s proslulou starobylou univerzitou je domovem pětičlenné rodiny už dvě dekády. Ač se rodina rozrůstala a skromný pozemek příliš změn domu nedovoloval, z centra města se majitelům odcházet nechtělo. Všechno změnila náhoda, když sousedé před čtyřmi lety dali do prodeje část svého pozemku.
Rodina neváhala, pozemek zakoupila a ihned požádala o konzultaci architektonické a urbanistické studio 51n4e, které tvoří kolektiv desítek angažovaných tvůrců.
Důvěřují dialogu mezi klientem a zadavatelem v jedné osobně a designérem a nositelem klíčových myšlenek na straně druhé. Podporují proměnu měst, aby vyhovovala svým obyvatelům a ne úředním nařízením.
Projektu pro pětičlennou rodinu se věnovali Johan Anrys a Freek Persyn. Architekti vytvořili vyvážený a elegantní prostor, ve kterém přicházejí s takřka revoluční myšlenkou: jednotlivé místnosti a zóny nemusí nutně definovat jejich funkce, ale atmosféra, která je opanuje. Vznikl kompaktní prostor, který městu sluší. Snoubí se v něm privátní život společně s pracovním, tak jako tomu bylo v minulosti.
Staré kůlny se proměnily v kouzelná zákoutí, místo zaslepeného průchodu vzniklo nové „tajné“ schodiště. Z původní ryze obytné místnosti, jejíž okna vedou do ulice, se stala velkorysá předsíň s improvizovanou recepcí a část zůstala vyhrazena pro komoru.
Neotřelá kombinace různorodých materiálů dohromady skládá lákavou mozaiku struktur i historických období. Šeď subtilního betonového schodiště vypadá teple v kontrastu s kamennou drtí teraca. Zeleň ladí s kovovou střešní konstrukcí i velkými prosklenými plochami, které dávají celku punc luxusu a výjimečnosti.
Rodina využila starý a oblíbený dřevěný nábytek, na který byla zvyklá. Díky velkorysému prostoru může každý kousek plně vyznít. Bonusem je nově zakoupený kovový nábytek, který slouží na terase. Kov dominuje i výraznému geometrickému houpacímu křeslu a otomanu.
Nejkrásnější dekorací celého nádvoří ale zůstávají bohaté hrozny kvetoucích vistárií. Jejich liliová barva dokonale ladí se žlutými detaily nábytku. Bylo by velkým omylem myslet si, že žlutá barva je v celém projektu bez dalšího kontextu: architekti přesný odstín vzali z dřevěné uliční výlohy a fasády domu, v jehož zadním traktu se nový prostor nalézá.