Pražské Holešovice změní tvář

  • 52
Rohanský ostrov, Maniny, libeňský a holešovický přístav dnes Pražané považují za místa, kam by se vydali jen za plného světla, a to by pro tuto vycházku museli mít ještě hodně dobrý důvod. Již za několik let by se však tato místa měla změnit a stát se "druhým srdcem" metropole. Alespoň to slibují investoři, kteří zde mají velké plány.

Bydlení v Modré laguně
I když mají investoři připravené konkrétní studie na dostavbu této části města, jejich uskutečnění je zatím otázkou několika let. Magistrát totiž teprve zpracovává změnu územního plánu, kterou si vyžádala především loňská povodeň.

"Investory navrhovaná řešení jsou součástí podnětů pro zpracování této změny. Tyto změny odrážejí mimo jiné i novou linii protipovodňové ochrany v tomto území," uvedla ředitelka útvaru rozvoje města Světlana Kubíková.

Hrubý obrázek budoucí dostavby by se však podle investorů již neměl měnit.

"Hlavní myšlenka celého projektu, stavba rezidenční čtvrti Blue Lagoon, obchodních a kancelářských ploch spolu se sportovními areály a zelenými plochami, bude zachována," uvedl Jan Lovětínský z firmy Lighthouse. Zároveň poznamenal, že hovořit už nyní o konkrétních stavbách by bylo předčasné.

Již dnes je však podle něho vyřešena protipovodňová ochrana, i když objekty, které mají vzniknout v zátopovém území holešovického přístaviště, leží jen několik metrů nad hladinou Vltavy.

Změny se v dohledné době dočká i protější břeh v okolí dnes neutěšeně vypadajícího libeňského přístaviště.

Před protipovodňovou hrází vznikne rekreační a oddychová zóna, za ní se potom počítá opět s byty a administrativou.

Co bude s přístavy?
Podle Tomáše Häckla z pražské pobočky Státní plavební správy se v současné době i nadále počítá s tím, že holešovický přístav bude fungovat jako veřejný přístav. "Zejména proto, že jako jediný z přístavů v Praze má napojení jak na silniční, tak i na železniční dopravu," vysvětlil Häckl.

Zároveň podotýká, že přístav v Libni by měl vzhledem k blízkosti holešovického přístavu sloužit jako ochranný přístav.

S využitím holešovického přístavu ve stávajícím rozsahu investor počítá. "Veškerá plavidla z širokého okolí zde v době povodní najdou bezpečné útočiště. Dokonce tuto ochrannou funkci podstatně zlepšíme," říká Lovětínský.

O tom, že to investor s dostavbou holešovického přístaviště myslí vážně, se mohou Pražané přesvědčit již dnes.

Výškový dům na začátku Libeňského mostu, který se vyšplhal k nebi naproti budově bývalého podniku Kovo, je jen necelou desetinou celkové dostavby holešovické strany.

"V této budově však na rozdíl od celkové zástavby vzniknou především kanceláře," upřesnil Lovětínský.

Budoucnost přístavu? Tato vizualizace je jedním z prvních řešení zástavby holešovického přístavu. Ve skutečnosti zde vyroste zástavba lehčího charakteru, která bude lépe zapadat do tváře dnešních Holešovic.

Jedna z novostaveb na holešovickém nábřeží.

Jedna z novostaveb v pražských Holešovicích.

Dvě věže. Vedle budovy Tokovo vyrostla vlevo od Libeňského mostu první část nového centra.

Zatím jen přístav. Do deseti let by měla v rozlehlém prostoru holešovického přístaviště vyrůst nová čtvrť s byty, kancelářemi a obchody, ale i zónou pro sport a odpočinek.