Nejdůležitější pražské nádraží - hlavní - již proměnou prochází. Renovuje ho společnost Grandi Stazioni, která zde hodlá utratit miliardu korun. Tato rekonstrukce probíhá v rámci programu Živá nádraží společnosti Českých drah. Cílem tohoto programu je zrevitalizovat kolem šedesáti nádražních objektů v celé Česku.
České dráhy je chtějí přetvořit v respektované součásti života
městských center, kam budou lidé rádi chodit nejen když cestují,
ale i za nákupy nebo posedět u kávy.
V první fázi přestavby byl upraven takzvaný nákupní ostrov s prvními
obchody a kavárnou. Zároveň proběhla rozsáhlá rekonstrukce
prakticky celé poloviny nové odbavovací haly. Od letošního června je v provozu obnovená severní část haly, tedy druhá fáze přeměny.
"Vzniklo tady na 3 000 m2 nových obchodních ploch. Jde o prostory v severní části nové odbavovací haly až po nástupiště. Celkem bude v této části postupně otevřeno 26 provozoven včetně dvou nových toalet pro cestující," říká mluvčí společnosti Grandi Stazioni Martin Hamřík.
PROMĚNA NÁDRAŽÍKde se již pracujePraha: Střední Čechy: Co se připravujePraha: Střední Čechy: |
Součástí druhé etapy bylo také vybudování nových odbavovacích prostor a centra Českých drah, kde si cestující koupí jízdenky, získají informace o spojích a uloží zavazadla. V nových prostorách jsou otevřeny restaurace, obchody, optika či lékárna.
Nová stavba rovněž výrazně pomůže cestujícím. "Rodinám s kočárky či vozíčkářům umožní bezbariérový přístup z haly na nástupiště," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Na bezpečnost cestujících nyní dbají nové bezpečnostní kamery. Důležitá je také instalace ochranných sítí, které mají zabránit
v létání holubům.
Během léta pak začne třetí etapa rekonstrukce, která se bude týkat jižní části nové odbavovací haly, jež by měla být hotova v půlce příštího roku. Nakonec italský investor opraví historickou Fantovu budovu.
Byty, obchody, kanceláře, hotely
Jedním z největších pražských železničních areálů je smíchovské nádraží s rozsáhlými přilehlými pozemky, které sahají až téměř k Andělu. Nevzhledné území dozná v nejbližších letech výrazné proměny.
Projekt Smíchov City, jak se bude lokalita posléze nazývat, představuje nejrozsáhlejší revitalizačně-rozvojový projekt na pozemcích Českých drah.
V místech, kde jsou skladiště a odstavné koleje, vyroste
moderní městské centrum. Kromě renovované nádražní budovy
tady lidé najdou obchody, kanceláře, hotely a rezidenční plochy pro
bydlení i potřebná parkovací místa.
"Projekt předpokládá, že na stávající vlakovou dopravu, metro a
tramvaje bude napojen nový terminál pro městské a příměstské autobusy a velkokapacitní parkoviště P+R, díky čemuž dojde k vytvoření
moderního dopravního uzlu. Cílem celé koncepce je vytvoření
pulzujícího městského centra, které změní stávající neutěšený stav
území. U projektu Smíchov City se v současné době prověřuje úprava
návrhu urbanistické studie," říká mluvčí společnosti Sekyra
Group, která má přestavbu nádraží na starosti, Radek Polák. Náklady
se odhadují zhruba na dvacet miliard korun.
Pražské hlavní nádraží má nové odbavovací centrum. Podívejte se |
Změny čekají i další nádraží. V případě Masarykova je nyní na
tahu pražské zastupitelstvo, které by mělo schválit změny územního
plánu souvisící s jeho přestavbou. Vzniknout by zde měly komerční
plochy využitelné pro kanceláře, obchody, hotely, byty a k tomu
potřebná místa pro parkování.
Na Žižkově vznikne až patnáct set bytů
I žižkovské nákladové nádraží čeká přeměna na moderní rezidenční
čtvrť za čtrnáct až patnáct miliard korun. O to se má postarat
společný podnik Sekyra Group a Českých drah Žižkov Station Development.
"Bude tady postaveno na tisíc až patnáct set bytů s obchody
a dalšími službami," podotýká Radek Polák. Konečnou podobu
projektu nyní dolaďuje investor se zástupci Prahy 3 a magistrátu.
Kompletně opravena již byla výpravní budova stanice Dejvice.
Také vršovické nádraží již zdobí nová fasáda a dělníci zde odstranili
nevzhledné přístavky z pozdější doby.
Mezi další nádraží, kde se připravuje revitalizace, patří Poděbrady, Kutná Hora, Český Brod či Beroun, Kladno, a v Praze Krč, Braník, Horní Počernice a Hostivař.
S proměnou pomáhají i městaPetr Šťáhlavský Když se řekne nádraží, tak se mnoha lidem vybaví nevzhledné budovy Proč vznikl projekt Živá nádraží? Mnoho staničních budov je kvůli zanedbané údržbě z dřívějších Můžete nám projekt více představit? České dráhy se domluví s vybraným investorem z privátního sektoru. Bývají partnery Českých drah jenom soukromé společnosti? Nemusí. Mohou to být také města. Ve spojení s nimi stavíme společné Opravují České dráhy také nádraží ze svých peněz? Ano, v Praze se to v posledních pěti letech týkalo například Vršovic, Jaká je situace ohledně středočeských nádraží? Ve středočeském regionu v současné době nejsou připraveny žádné (zig) |