Pozor při výběru řemeslníků (ilustr. foto)

Pozor při výběru řemeslníků (ilustr. foto) | foto: MAFA - Jaromír Kubeš

Pozor při výběru firmy - ať nenaletíte!

  • 4
Vzedmutá plovoucí podlaha, opadaná omítka, nefunkční topení v podlaze či zkřížená okna. To vše se může při rekonstrukci bytu či domu stát. Pak vám nezbývá než odevzdanou práci reklamovat. Zdaleka ne všechny firmy však reklamaci vyřídí podle vašich představ. Opak bývá pravdou - odmítnutí pro neoprávněnost, nechuť, zapírání. Jak tomu předejít?

Mnozí znás slyšeli zkazky o tom, co se přihodilo jejich kamarádům nebo kolegům při úpravě v bytě, kam si pozvali stavební firmu. Někteří se tím poučili a výběr firmy provádějí pečlivě. Jiní naopak otevřou Zlaté stránky a zavolají na první adresu, kterou uvidí. Přitom výběrem správné firmy je možno předejít mnohým nepříjemnostem.

První věcí, kterou by měl každý objednatel opravy nebo úpravy v bytě udělat, je uvědomit si, co chce a kolik peněz za to hodlá utratit. "Pak by měl následovat podrobný průzkum trhu. Tím pečlivější, čím je rozsah práce větší," vysvětluje tisková mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová. Právě tento státní orgán je podle zákona o ochraně spotřebitele (634/1992 Sb.) oprávněn dozorovat služby a ukládat případné sankce. V loňském roce řešil na čtyři desítky případů špatné práce stavebních firem.

Nejdůležitější je výběr firmy
Stavební firmy jsou v touze po zakázce schopny slíbit v podstatě cokoli. "Zda to skutečně udělají a v požadované kvalitě, zda k tomu mají příslušné prostředky, to znamená lidské a materiálové zdroje, to je druhá věc," říká Miloslava Fléglová. "Proto by měli lidé vždy posbírat reference a doklady o tom, zda byli předešlí zákazníci spokojeni." Pokud však v informacích dojde k jakýmkoli nesrovnalostem, na něco nedostanete odpověď nebo je nejistá, porozhlédněte se raději po jiné firmě. Rozhodující může být také doporučení někoho blízkého, i když ho získáte až v momentě, kdy již máte vytipováno více společností.

Nepodceňujte písemnou objednávku
Nejčastější chybou, které se lidé dopouštějí při objednávání stavebních služeb, je podcenění významu písemné objednávky, písemné smlouvy o dílo, písemného zadání. "Jestliže se už pro nějakou firmu rozhodneme, pak bychom neměli ve smlouvě podcenit vůbec nic. Počínaje tím, s kým smlouvu uzavíráme. Pozor na zprostředkovatele," varuje Fléglová. Často se totiž stává, že přijde řemeslník, který vám opravuje topení, a vy se mu svěříte, že byste potřebovali udělat příčku nebo obložit koupelnu. On vám slíbí, že někoho "dohodí". To také udělá, ale v okamžiku případných potíží se vzdá odpovědnosti. "A vy nemáte v ruce nic, čím byste se mohli svých práv domáhat.

Postup při zadávání zakázky firmě
1. VÝBĚR FIRMY
* Udělejte si průzkum trhu. Snažte se najít firmu, která vyhovuje všem vašim požadavkům.
* Dejte na první dojem z telefonického nebo přímého rozhovoru.
* Chtějte reference. Čím je dílo dražší, tím náročnější byste při výběru měli být.
* Nedostanete-li potřebné informace, hledejte jinou firmu.
* Dejte na doporučení známých, kolegů, příbuzných, kamarádů.

2. FINANCE
* Udělejte si cenové srovnání.
* Nikdy neplaťte předem celou částku. Rozvrhněte si platby do splátek.
* Poslední splátku zaplaťte až po kontrole a převzetí díla s podrobným vyúčtováním a předávacím protokolem.
3. SMLOUVA
Vždy uzavřete písemnou smlouvu o dílo, která by měla obsahovat informace:
* kdo bude dílo provádět
* za kolik
* dokdy
* způsob platby
* případné sankce za nedodržení podmínek
* reklamační lhůty
4. DOZOR
* Nenechte firmu pracovat bez dozoru. Pokud nebudete moci průběh prací sledovat osobně, zajistěte si odbornou náhradu.
* Každou odchylku od smlouvy chtějte vysvětlit předem, a to písemně (včetně navýšení ceny).
5. REKLAMACE
* Pokud se objeví vada v reklamační lhůtě, neprodleně a písemně požadujte od firmy nápravu.
* Firma má na vyřízení 30 dnů. Pokud tak neučiní, obraťte se na nejbližší Českou obchodní inspekci (ČOI).
* Pokud vás vada nějak omezuje, nechte si ji opravit někým jiným a na původní firmě tyto peníze vymáhejte.
6. SOUDNÍ SPOR
* Pokud ani sankce ČOl nepomohou, požádejte o radu právníka.
* Pokud není jiná cesta, obraťte se na soud.
Proto vždy trvejte na písemném uzavření smlouvy." Také Svatopluk Jedlička z advokátní kanceláře JUDr. Pavel Berger zdůrazňuje důležitost písemné smlouvy. "Ale pokud neexistuje, lze se ohánět i smlouvou ústní. Avšak vždy je lepší mít vše na papíře," říká. Podle něho však smlouva může vypadat všelijak. "Občanský zákoník přesně stanoví, jak by taková smlouva měla vypadat. Ale firmy si ji často upravují podle svého. Lidé to pak nijak pozorně nečtou a podepíší leccos," sděluje Jedlička. Pokud dojde k porušení smlouvy v závažných bodech, mají obě strany právo na odstoupení. Pokud to však jedna ze stran nehodlá akceptovat, je nutné obrátit se na právníka a posléze i na soud.

Zaplatit hned, nebo po částech?
Rozhodně byste neměli platit za objednanou práci předem. Pokud je částka větší, měla by být rozdělena do několika částí - např. záloha na materiál, splátky v průběhu stavby a konečná suma po převzetí díla. "Jestliže je dílo ukončeno a obě strany považují objednávku za splněnou, může dojít k vyúčtování. Pak je třeba, aby objednatel požadoval doklad o tom, co bylo provedeno, z jakého materiálu, kdy a za kolik," říká Miloslava Fléglová.

V případě, že se objeví vada materiálu nebo vada služby, máte právo na reklamaci. Při převzetí ji lze vyřídit ihned. Reklamační lhůty u později zjištěných závad jsou u díla na zakázku (např. nový stůl, nové schodiště) šest měsíců a u nových staveb až tři roky. Na provedenou opravu např. nábytku je záruka tři měsíce, na úpravu bytu ve smyslu stavebních prací 18 měsíců. Zhotovitel díla nemůže záruční dobu zkrátit, ale může vás zvýhodnit, to znamená prodloužit ji. Je však nutné, aby to uvedl v záručním listě o provedené práci.

Správná reklamace
Pokud se skutečně stane, že musíte danou věc reklamovat v záruční době, nahlaste to okamžitě, a to písemně. Do 30 dnů musí váš požadavek firma vyřídit. Pokud se však jedná o rozsáhlejší opravu, která bude trvat déle než daných třicet dnů, dohodněte si písemně termín, dokdy musí být daná oprava hotová. Na opravenou věc se posléze vztahují reklamační lhůty podle zákona. To znamená, že pokud se vám na novém domě utrhne po dvou letech okap a firma ho opraví, reklamační lhůta se prodlouží nikoli na celý dům, ale pouze na konkrétní opravenou část.

Něco se nepovedlo. Co s tím?
Časté stížnosti, které přicházejí na Českou obchodní inspekci, jsou následujícího obsahu: "Objednali jsme si práci, firma ji provedla, my jsme ji zaplatili. Ale objevily se závady a teď nemůžeme firmu donutit, aby je odstranila." V tomto případě platí zákon o ochraně spotřebitele a občanský zákoník, který ukládá zhotoviteli vyřídit reklamaci včas, řádně a bezplatně.

"Čas upravuje zákon o ochraně spotřebitele, který říká, že reklamace musí být vyřízena do 30 dnů. V případě, že vyřízena není, doporučuji obrátit se na nejbližší inspektorát České obchodní inspekce a dát podnět ke kontrole," vysvětluje tisková mluvčí ČOI. Avšak ČOI může při zjištění nesrovnalostí pouze uložit pokutu. Nemůže donutit firmu, aby reklamaci odstranila. Svých práv se musí objednatel dožadovat soudní cestou v rámci občanskoprávního sporu.

"Ale mnohdy zabere pokuta. Firma si uvědomí, že udělala chybu," podotýká Miloslava Fléglová. Česká obchodní inspekce však není oprávněna dozorovat cenotvorbu, neboť v České republice existuje volná tvorba cen. Jejím úkolem je pouze kontrolovat, jakým způsobem a zda je v dostatečné míře zákazník seznámen s cenou poskytované služby a zda jsou tyto ceny správně účtovány. "Také nám přísluší kontrolovat to, zda poskytovatel služby poskytuje příslušné informace o rozsahu a charakteru svých služeb, o jejich specifikách a způsobu reklamace podle toho, jak ukládá zákon," říká Miloslava Fléglová. Jestliže však firma nedodržela termín nebo navýšila cenu, aniž vás o tom informovala, je nutné řešit tento problém občanskoprávní cestou.

Nemám smlouvu. Co dál?
"Jen to, co je doložitelné písemně, je následně prokazatelné a také vymahatelné. Pracně budete dokazovat, co jste mezi sebou dohodli. A ještě pracněji budete dokazovat, co jste za to zaplatili. Budete složitě hledat svědky vašich telefonátů a osobních schůzek. Budete těžko dokazovat, že jste splnili vše, co jste měli, a druhá strana vám zůstala něco dlužná. Bude to tvrzení proti tvrzení," říká zaměstnankyně ČOI.

Soudní proces se může táhnout roky
Pokud dojde na soudní proces, je nutné počítat s dobou několika měsíců až let, než dojde k nějakému závěru. "Záleží na rozsahu díla a přístupu protistrany. Menší věci, jako jsou rekonstrukce bytových jader, špatně udělané omítky nebo popraskaná malba, trvají v řádu měsíců. U větších věcí, jako jsou rozsáhlé rekonstrukce nebo stavby obydlí, je třeba počítat s dvěma až třemi roky. Zde jsou totiž nutné odborné znalecké posudky, a to je zdlouhavé," říká právník Svatopluk Jedlička.