Po kapli svatého Ferdinanda v Žehuňské oboře na Nymbursku zbyla jen díra v zemi. Doslova. Příchozí najdou na místě už jen vstup do klenuté krypty a terén upravený těžkou technikou a zasypaný pískem.
"Je nám líto, že to s kaplí tak dopadlo," říká starosta blízkých Kněžiček Miroslav Říha. "Ale kaple už byla v takovém stavu, že se podle mne zachránit nedala," podotýká.
Připouští, že majitelé pozemků a stavby z rodiny Kinských dal Borgo obecnímu úřadu zbourání stavby řádně oznámili. Nic víc dělat nemuseli, protože ruina kaple nespadala do kategorie chráněných památek.
"Stavba nebyla vyhlášenou památkou, na její likvidaci tak stačily jen tři věci. Zanedbat údržbu, požádat stavební úřad o demoliční výměr a zbourat," podotkl Petr Šorm z Polabského muzea v Poděbradech. "Zmizel staletý svědek lidské zručnosti, zbožnosti, velkorysosti i pokory. Zmizelo krásné místo," dodal historik.
Vandalové objekt postupně ničili
Žehuňská obora nedaleko Kněžiček vznikla v polovině 16. století a spolu s pražskou oborou Hvězda je považována za nejstarší v Čechách. Reprezentativní charakter však obora získala až za Františka Ferdinanda II. Kinského v letech 1760 až 1806. Jeho manželka byla pohřbena právě v lesní kapli svatého Ferdinanda.
Chátrající kaple byla oblíbenou zastávkou houbařů a výletníků, ale i častým terčem ničení a vykrádání. "Nejprve, zhruba před čtyřiceti lety, spadla zvonička. Pak zmizely vstupní dveře, které brzy následoval pseudogotický oltář," popisuje historik Petr Šorm.
"Objekt byl v takovém stavu, že se podle mne už zachránit nedal. Ale ještě počátkem devadesátých let byla kaple ve stavu mnohem lepším, i když už v té době byla částečně propadlá střecha," vzpomíná starosta Kněžiček Miroslav Říha.
"Bohužel se na tom podepsal současný majitel stejně jako předchozí režim. Pan Kinský to nechal zchátrat a spadnout," dodává starosta. Stanovisko akciové společnosti Kinský dal Borgo se MF DNES získat nepodařilo.
Historička umění Zora Wörgötter se domnívá, že ochranu zasluhují všechny památky. "Každá je totiž dokladem určité historie, i když třeba jen lokální," vysvětluje Wörgötter. Podle ní mohou hrát roli zcela praktické okolnosti.
"Je to například havarijní stav a příliš vysoké náklady na rekonstrukci, které přesahují hodnotu věci. To je asi nejčastější případ," dodává historička umění.