Willstonovo studio

Willstonovo studio | foto: Ája Bufka

Američané dodnes bydlí rádi v „perníkových“ chaloupkách s pavučinami

  • 12
Perníková chaloupka z klasické hororového příběhu o Jeníčkovi a Mařence, kdy sourozenci uváznou v hlubokém lese uvězněni v bizardním domě, se stala základem architektury, která vytvořili hollywoodští tvůrci. Možná nejlepším zástupcem světa snů v Hollywoodu je čarodějnická chaloupka v Beverly Hills.

Čarodějnická chaloupka je plná umělých pavučin, košťat a věcí, které se údajně probouzejí až v noci. Navrhl ji Harry C. Oliver, postavena byla v roce 1921. Filmoví nadšenci si vzpomenou, že Oliver byl umělecký šéf na filmech Viva Via, The Good Earth (Dobrá země) či Ben Hur. Dostal prvně uděleného Oscara za design filmu Seventh Heaven (V sedmém nebi), vynalezl i přístroj na výrobu umělých pavučin.

Willstonovo studio - detail střechy

Konstrukce pohádkové chaloupky byla určena jako umělecký ateliér pro Irvina Willstona. V dubnu 1921 stavbu majitel okomentoval: „Povedlo se nám věrně zreprodukovat strukturu na spadnutí z doby před dvěma stoletími...”

Dům byl původně postaven v Culver City, ale „čumilové“ způsobovali dopravní karamboly, a tak byl v roce 1929 převezený na současné místo v Beverly Hills.

Stylu, v němž je chaloupka postavená, se přezdívá kouzelný, přestože neexistuje žádná konkrétní definice toho, co dělá architekturu domu pohádkovým stavebním stylem. Hlavním faktorem je prostě pocit hravosti a rozmarnosti. Základem bývá kopie z projektů obyčejné starosvětské vesnice se záměrně nerovným střechami, věžičkami a spoustou dlážděných cest.

Domovní stěny, dveře a okna mohou vypadat tvarově neodpovídající, protože mají často lichoběžníkový tvar.

Z této neobvyklé architektury se v Los Angeles dochovalo do dnešní doby jen několik staveb. Představují styl, která vyvolává představy Jeníčka a Mařenky, ale i Sněhurky, trpaslíků a čarodějnic, míchající bublající jedovaté roztoky v hrncích na plotně. Design pavučin je umně použit na dveřích a v oknech.

U kamenných komínů a krbů jsou připevněny nezbytné dopravní prostředky čarodějnic, košťata. V interiéru bývají zdi a dveře tvarované do nejrůznějších křivek záměrně opomíjejících pravé úhly.

Nová řada těchto „kouzelných“ staveb dvacátého století vyrostla v době kolem druhé světové války s uvolněním stavebních předpisů. Velký vliv měl i rozkvět zábavního průmyslu.

Kalifornii si tenhle styl podmanil už ve dvacátých letech minulého století díky ateliéru Charlieho Chaplina, navrženému v roce 1919 architektonickým studiem Meyer & Holler, a především domu The Hobbit postaveným Lawrencem Josephem, který pracoval pro studio Walta Disneyho.

Dům Lawrence Josepha odolal všem zemětřesením.

Pohádková chaloupka

Nedaleko studia Sony/Columbia Pictures, uprostřed města Culver City, se v umělém jezírku prohánějí živé „zlaté“ rybky. Bublající voda na místě obvyklých trávníků přivádí návštěvníky do neobyčejného obydlí, které tvoří dvoupokojový domek s jednou koupelnou, dvě dvougaráže a vedlejší budova se sedmi apartmámy na pronájem. Vše je pohledu z ulice zakryto pralesem z kapradí, stromů a subtropických rostlin za dřevěným plotem vyrobeným z planěk a uschlých větví.

Ojedinělá nemovitost je klasickým příkladem lidové tvořivosti a neomezených představ. Byla stavbou na pokračování v letech 1946 až 1970, kdy ji Lawrence Joseph, námořník, tesař, cestovatel a výtvarník Walta Disneyho, s přestávkami stavěl.

Vstupní dveře domu Lawrence Josepha

“Manžel se nikdy se mnou neradil a mně to nevadilo, protože jsme se měli rádi a já mu věřila,“ vysvětlovala těsně před smrtí Martha Josephová.

S úsměvem také prozrazovala: „Nebavil se ani s městskými stavebními inspektory. Když něco přistavoval, schoval to za velké závěsy, které odkryl až po dokončení. Měli jsme řadu problému a každý z městských odborníků nás varoval, že se to vše při prvním zemětřesení zřítí. Prožili jsme jich několik, nenajdete ale po nich ani prasklinu na stropě, zatímco inspektory schválené stavby se v okolí zřítily.“

Stavitel Kevin O ́Neil, který si pronajímal jeden z apartmánů 28 let, to upřesnil: „Základy konstrukce odpovídaly požadavkům a předpisům své doby. Pan Joseph k tomu jenom přidal stylizované stěny, stropy, střechu a atypicky tvarovaná okna.“

Jestliže exteriér vypadá jako perníková chaloupka, interiér připomíná, že kromě jiného Joseph byl zkušeným truhlářem a námořníkem. Otesané trámy a vestavěný nábytek v tmavých odstínech v obývacím pokoji propojeném s kuchyní s pultem do půlkruhu napodobují vnitřek Kolumbových plachetnic. Hlavní lustr ve tvaru kormidelnického kola odráží excentrické kruhy na podlaze obýváku. U zásuvek nábytku, oken a dveří chybí držadla a kliky. Otevírají je nejrůznější záklapky, západky a lana jako na lodi.

„Někomu by bydlení v pohádkové chaloupce mohlo připadat nezvyklé, ale já se tady cítím výborně. Mám tady všechny vymoženosti bydlení včetně centrální vzduchotechniky s nastavením teploty, plyn na vaření i elektřinu,“ uváděla paní Josephová, „kdysi nezvyklé tvary nám brzo přirostly k srdci, za nic bych je neměnila.“

Jeden z domů jako z „pohádky“ v Hollywoodu je právě nyní na prodej za dva miliony dolarů.

K výbavě pokojů patří sklápěcí stoly, u kterých se sedí na třínohých židlích. Joseph je vyrobil podle vzoru sedaček, který viděl používat ve Španělsku při kohoutích zápasech. Neznalí by se na nich mohli pokoušet sedět jako na regulárních stoličkách, dokud by jim někdo nevysvětlil, že účelem je sedět na nich obráceně tak, aby se lokty opíraly o „opěradlo“.

Stejně jako řada hollywoodských obydlí má i nemovitost Josephů barvitou historii. Prvním nájemníkem byla tanečnice a herečka Gwen Verdonová. Před několika roky zde bydlel Nick Nolte a Paula Prentissová s Richardem Benjaminem. V roce 1963 policie našla v jednom z apartmánů 240 tisíc dolarů, které zaplatil Frank Sinatra, když byl jeho syn unesen. Majitelé byli na dovolené v Africe a s celým případem neměli nic společného.

Paní Josephová pracovala jako sekretářka ve studiích Universal a MGM a také jako sekretářka režiséra Alfréda Hitchcocka či herce Rocka Hudsona. V roce 1996 byla nemovitost prohlášena za historicko-kulturní památku města Los Angeles s omezenou platností.

,