Moderně pojatý interiér má být oslavou slovanského boha Radegasta.

Moderně pojatý interiér má být oslavou slovanského boha Radegasta. | foto: Alexander Dobrovodský

Moderní, ale přesto útulná pivnice vznikla ze zchátralé výrobní haly

  • 20
Zdevastovaný prostor staré výrobní haly z konce 19. století se proměnil v pivnici, která si dokonce vysloužila ocenění v architektonické soutěži Grand Prix Architektů 2014 v kategorii interiér.

„Použili jsme tradiční materiály a staré technologie k dosažení moderního prostředí s útulností starých hospod,“ vysvětluje architekt Luka Križek z IO Studia základní princip konverze staré stavby. Pivo sice není jeho nejoblíbenější nápoj, ale pro velké pivovary navrhuje často.

Pivní chladící box v modré barvě vypadá jako akvárium.

Absolvent Fakulty architektury ČVUT hledá pro každý svůj projekt originální cestu, nesnáší stereotypy, to se také ukázalo u pivnice Atlantic v Brandýse nad Labem. Je tak snadno zapamatovatelná.

Výrazný grafický rukopis interiéru staví zejména na modré barvě a geometrických ornamentech na stropě i na stěnách. Na grafice spolupracoval Luka Križek s výtvarníkem Janem Padyšákem.

Inspirací jim byl český cibulák, porcelán, který se v českých domácnostech objevuje už po dlouhá desetiletí. Je přitom stále žádaný, v posledních letech se velmi úspěšně prodává zejména v Asii, v Japonsku a v Koreji.

Dubové nástěnné panely v šedé barvě připomínají hrázděné stavby.

Aby modrá barva v interiéru zbytečně nevystupovala, použil architekt Križek na stěny dubové nástěnné panely připomínající hrázděné stavby. Velké plochy obkladu jsou totiž členěny odstupňovanými dubovými hranolky.

„Nepravidelně orientované diagonály poskytují moderní a grafický dojem, ačkoliv původní myšlenka vychází z historického odkazu,“ popisuje Luka Križek.

Medový nábytek

Volně stojící nábytek nechal architekt vyrobit z dubového dřeva v teplé medové barvě. Židle vymýšlet nepotřeboval, to za něho zvládl už Michael Thonet před více než 150 lety. Přesto působí současně, a to díky použití dvou kontrastních odstínů dřeva.

Zábradlí, madla a portály jsou vyrobeny z černé oceli, které oživují detaily z mědi. Klasické materiály se objevily i na čalounění, vedle oranžovo-hnědého koženého čalounění  se zde objevují i  „přehozy“ z kůže připomínající sedlářskou práci. Ty kryjí šedé látkové čalounění.

Dřevo se kromě nábytku a obkladů objevilo i na svítidlech Arbo. Ta byla navržena pro tuzemského výrobce Halla právě IO Studiem Luky Križka. Základním materiálem svítidel jsou opět dubové hranoly, které slouží jako nosiče pro pohyblivé světelné reflektory.

“Jsou ve tvaru velkých křížů, diagonálně pootočených v prostoru tak, aby se zvýšil celkový estetický účinek,” vysvětluje architekt Križek. Originální prvky tak povyšují “obyčejnou” pivnici na osobitý interiér, přitom využívají tradiční materiály, barevnost i tvary.

Přírodní materiály zjemnily industriální prostor.

Kožené „přehozy“ připomínají tradiční sedlářskou práci.

Autor

Ing. arch Luka Križek  *1977

2010 – dokončil studium na ČVUT, Fakultě Architektury

Architekt a designér tvořící návrhy od rodinných domů až po veřejné stavby.
Jeho práce je ve velké míře zaměřena na návrhy interiérů pro velké mezinárodní korporáty.

V současnosti spolupracuje s českým výrobcem světel společnosti Halla, pro kterou navrhl kolekci světel Arbo.
V červenci 2014 veřejnosti představí širokou kolekci nábytkového designu pod vlastní značkou.

2007 - zakladatel a majitel architektonického kanceláře IO Studio s.r.o.
2004 - spoluzakladatel architektonické kanceláře DOT Architects s.r.o.

2014 - otevření showroomu v Opletalově ulici v Praze, k prezentaci
vlastní kolekce nábytku a světel

Ocenění:
2014 – čestné uznání v Grand Prix Architektů 2014 za Radegast Atlantic v Brandýse nad Labem v kategorii interier

2014 – Stříbrná medaile na mezinárodní soutěži A’Design Award za Vodafone data shop Ostrava, Nová Karolína

2014 – Bronzová medaile na mezinárodní soutěži A’Design Award za interiér kuchyně


Témata: Grand Prix