Plastová křesla v podobě tváří byla hlavním tahákem v expozici Driade.

Plastová křesla v podobě tváří byla hlavním tahákem v expozici Driade. | foto: Alena Řezníčková

OBRAZEM Z MILÁNA: Posaďte se do hlavy nebo na plastový trůn

  • 0
Stále vede bílá, stále počítejte s plastem a sklem. To je hlavní odkaz největšího veletrhu nábytku na světě, milánského Salone Internazionale del Mobile. Určitě ovšem potěšil odpůrce minimalismu: do hry se vrátily hravost, důraz na detaily a veselé barevné akcenty.

Nábytkářský veletrh nebyl ovšem jediným, za kterým dorazilo během pár dní na výstaviště Rho více než 300 tisíc lidí. Kromě něj zde probíhaly i další akce, především veletrh svítidel Euroluce (Salone Internazionale dell’Illuminazione) a SaloneSatellite, výstava věnovaná mladým designérům.

Bílý nábytek oživovaly výrazné barvy.

Bílá byla všude, a to nejen na nábytku.

Ještě v loňském roce kralovala v Miláně jednoznačně bílá barva v kombinaci s černou, obě dvě nejlépe v lesku a doplněné spoustou skla. Odpůrci studeného minimalismu mohou mít ale radost: nerezu a černé výrazně ubylo, nahradily ji světle béžové a okrové odstíny, objevila se i teplá šedohnědá. Opticky ustoupilo do pozadí i sklo, ve skutečnosti se však pouze přemístilo na méně nápadné plochy. 

Projevil se i další trend, a to určité zmenšení proporcí. I nadále mizely úchytky. Dotykové otvírání sice občas nutilo skříňku "ohmatat", než člověk objevil, kde je správný "punkt" pro otevření, ale kupodivu ani po několika pokusech nezůstávaly na lesklých plochách otisky prstů viditelné.

Bílá barva a velký stůl: dva věčné evergreeny posledních let

Odpočivná křesla pro značku Moroso navrhla Patricia Urquiola.

Důraz na mobilitu se odrazil v častém využití lehkého plastu. Nábytek na terasy byl často k nerozeznání od vybavení interiéru. Dokonce ani první dotyk nemusel signalizovat, že materiál nemá s klasickým čalouněním nic společného, tak dokonalý umí plast být. Navíc kde mohli, tam designéři použili plastový nábytek i jako dekorační svítidla. Dokonce dokázali "prosvítit" i podlahu složenou z plastových dílců.

Nadšení z velkých LCD televizorů se v Itálii rozhodně nekonalo, obrazovky se skrývaly za posuvnými dveřmi či dokonce roletami, aby v ložnicích nerušily (či zbytečně nelákaly) spáče.

Pohovky se snaží lákat hlavně na tvary evokující lenošení.

Z plastu dokáží italské firmy vyrobit i stylové křeslo.

Češi vsadili na kvalitu

Ačkoliv na Salone del Mobile vystavovalo víc než 1 300 firem, pouze jediná byla česká. Bystřický TON se z pavilonu určeného modernímu nábytku, kde byl v loňském roce, přesunul do "designové" haly mezi nejlepší světové výrobce, a to i díky několika prestižními oceněním, která letos získal.

TON "postoupil" do designového pavilonu, kam se dostanou jen nejlepší firmy. I zásluhou židle Merano a jejího letošního ocenění Red Dot.

Na výstavišti Rho byl na veletrhu nábytku jediným českým zástupcem bystřický TON.

Kolem 600 firem se pak prezentovalo na výstavě Euroluce. Tady měla Česká republika dva zástupce: Lasvit a Preciosu. Jejich designová svítidla budila i přes značnou konkurenci velkou pozornost. A to nejen na výstavišti, ale také na zóně Tortona, kde byly k vidění nejrůznější výstavní projekty, designérská studia a akce, jimiž je tato část Milána v době veletrhu proslulá. Přitahuje tisíce zájemců do pozdních hodin.

SalonSatellite měl pak českého zástupce v Janu Plecháčovi, který letos získal titul Objev roku v soutěži Czech Grand Design.

Expozice české firmy Lasvit

České barvy hájil v Miláně také Jiří Pelcl se svou kolekcí Luxury Dweling, kterou vytvořil speciálně pro Milánské dny designu, které se konají ve stejném termínu jako Salone del Mobile. Výstava pořádaná francouzskou společností Meet My Project předvedla v galerii Grosetti kolekci nábytku 15 designérů z různých zemí.

Odpočivné křeslo lze i uplést.

V loňském roce Kartell předváděl zejména černou, letos červenou.

Salone Internazionale del Mobile di Milano

Světový veletrh organizuje společnost Cosmit. Začátek spadá do roku 1961, kdy se spojili výrobci nábytku s cílem podporovat vývoz italského nábytku. Od roku 1967 jde o mezinárodní veletrh, jež se postupně vypracoval na největší a nejdůležitější akci v oboru na světě.

Vedle dubnového nábytkářského Salone se na výstavišti Rho koná i Euroluce (výstava osvětlení), která se střídá s veletrhem Eurocucina. Tradicí je i SaloneSatellite pro mladé designéry, SaloneUfficio a další akce. Z původních 12 tisíc návštěvníků v roce 1961 se Salone pohybuje kolem 300 tisíc návštěvníků, k tomu je nutné připočíst i přes pět tisíc novinářů z celého světa. Plocha obsazených hal měla kolem 230 000 metrů čtverečních.

Ranní příchod návštěvníků do hlavní haly

Vstup jednou ze čtyř bran - každé ráno přicházely davy návštěvníků.