V koupelně byla použita čistá kombinace obkladů v bílém odstínu s obklady s...

V koupelně byla použita čistá kombinace obkladů v bílém odstínu s obklady s výrazným reliéfem přírodního kamene. | foto: Tomáš Dittrich

Nejlepší realizace koupelny roku 2016: vše začalo domluvou s majiteli

  • 34
Dobrý obkladač je základem kvalitní koupelny. Ovšem najít ho, to bývá problém. Navíc se tvrdí, že šikovný obkladač nemá nikdy čas. Tři majitelé koupelen měli ovšem štěstí: jejich koupelny byly vyhodnocené jako nejlepší realizace za rok 2016.

Společnost Lasselsberger už tradičně vyhlašuje soutěž, v níž se volí nejlepší obkladačské realizace. Ocenění těch nejlepších za rok 2016 proběhlo během Valné hromady Cechu obkladačů ČR v Havlíčkově Brodě.

Odborná porota hodnotila celkové ztvárnění realizací a použití moderních keramických materiálů, ale především finální kvalitu zpracování.

Ocenění za nejlepší realizace

  1. Ing. Jan Semrád, TFP Interiér, ČR
  2. Marián Páleš, DEAL Slovakia, SR
  3. František Preis, Strakonice, ČR

Vítězná koupelna

Sprchový kout je bezbariérový, vybavený odtokovým kanálkem v podlaze, hlavovou i ruční sprchou a termostatickou baterií.

Čistá kombinace obkladů v bílém odstínu s obklady s výrazným reliéfem přírodního kamene poskytly základ modernímu interiéru koupelny rodinného domu v těsné blízkosti Prahy.

Ke kompletní rekonstrukci domu ve starší zástavbě majitel přizval firmu TFP Interiér. A udělal dobře, za kvalitní obkladačskou práci převzal zástupce firmy, Ing. Jan Semrád, ocenění za nejlepší realizaci z keramických obkladů RAKO.

V rámci rekonstrukce koupelny byl cílem moderní, světlý prostor, ovšem bez zásahu do konstrukcí a statiky domu. Stávající dispozice tak zůstaly zachovány. Investor měl poměrně jasnou představu o konkrétním řešení.

„I v tomto případě je přípravná fáze ještě důležitější než samotná realizace,“ říká k tomu Semrád a dodává: „Vyplatí se promyslet, zda představa investora odpovídá i jeho životnímu stylu, návykům, potřebám. Někdo dává přednost vaně, jiný sprchovému koutu, někdo si užívá velkou fixní sprchu nad hlavou, ženy například vítají nastavení výšky sprchy.“

Důležité jsou také dispozice prostoru nebo budoucí údržba. Osobní setkání realizační firmy se zákazníkem je tedy zásadní, ideálně v místě realizace, což umožňuje si prostor detailně zaměřit.

Výběr ve vzorkovně

Zvolené keramické obklady série Como ve formátu 33×33 cm imitující zvětralý kámen v kombinaci s bílými obkládačkami série System 20×40 cm odpovídaly představám investorů z hlediska designu i ceny.

Při volbě designu se rozhodovali nejen podle katalogů, ale také podle obkladů přímo na vzorkovně. Té dali majitelé přednost před e-shopem, který nemůže nahradit návštěvu specializované prodejny se širokou nabídkou nabízených obkladů a s možností jejich „osahání si“ v reálné podobě.

Majitelé si v koupelně přáli jak sprchový bezbariérový kout, tak vanu. Do koupelny přibude ještě pračka vedle umyvadla.

„Dobrou prvotní inspirací pro zákazníky jsou katalogy výrobců keramických obkladů,“ říká Jan Semrád. Výhodou profesionální realizační firmy je pak především zkušenost. „Ta totiž základní návrh se spárořezy upraví vzhledem k osvětlení a proslunění místnosti, rozměrům místnosti a barevnému citu jednotlivých klientů,“ dodává odborník s více než 20 lety zkušeností v oboru.

Detaily vymodeloval menší formát

Světlá kombinace dvou typů obkladů pomohla vytvořit vzdušný prostor i při poměrně nízké výšce stropu koupelny jen 2,3 m. Ta byla navíc ještě snížena o podhled s bodovými svítidly. Menší formát dlaždic byl výhodou při obkladu vnitřních prostor nik ve sprchovém koutě určených k odkládání tělové kosmetiky a dalších potřeb. Niky vznikly zazděním původního dveřního prostoru v nosné stěně.

Dalším požadavkem majitelů byl bezbariérový sprchový kout s podlahovým žlabem, elektrické podlahové topení a na odděleném WC ještě bidetové sedátko.

Toaleta je umístěna do výklenku s oknem.

S jednoduchou barevnou kombinací ladí bílá sanitární keramika s bílým koupelnovým nábytkem. Při výběru zařizovacích předmětů šlo o volbu designově jednoduchých, ale přitom zajímavých předmětů, aby celkový dojem z realizace byl vzdušný a lehký.

„Detailů, které je třeba v koupelnách předem plánovat, je široké spektrum. Seriózní realizační firma by s klientem měla probrat všechny aspekty předem a detailně vybrat konkrétní obklady, zařizovací předměty i doplňky,“ vyjmenovává Ing. Semrád. Zákazník tak nemusí bloudit po vzorkovnách a ušetří čas.

„Zkušený odborník ví, kam sáhnout, a spíše se trefí do požadavků klienta. Koupelna se však musí nejen líbit, ale zároveň musí být vysoce funkční a jednoduše udržovatelná,“ připomíná ještě Semrád.

Na stavební chemii systémově

Maximálně funkční řešení však není jen to, co je vidět na první pohled. Pěkně „nalepený“ obklad je totiž jen šperkem na konec. Základem úspěchu je striktní dodržování technologických postupů podle doporučení výrobců jednotlivých materiálů či celého systému.

Sprchový kout je bezbariérový, vybavený odtokovým kanálkem v podlaze.

„Dodržování technologické kázně vnímám v praxi jako často podceňované, ať už z hlediska neznalosti investorů, ba co hůř, i mnohých realizačních firem. Tlak na cenu podporuje nabídka hobby marketů, kde najít technologicky ucelené řešení bývá značně komplikované. Paradoxně tyto ́úspory ́ znamenají často nemalé vícenáklady při následném odstraňování závad,“ tvrdí Jan Semrád.

Kdy zahájit přípravu

A kdy zahájit přípravu? Realizační firmu je dobré kontaktovat minimálně tři měsíce dopředu a mít alespoň základní představu, co si přejete. Detaily, od výběru materiálů, až po případné dispoziční a funkční změny, projedná s klientem odborník při osobní schůzce.

Praktické niky na tělovou a vlasovou kosmetiku ve sprchovém koutě

Při plánování koupelen je třeba myslet dopředu a vybírat firmy, které investují do vzdělávání svých zaměstnanců v oblasti stavebních technologií. Měly by mít také nastavené takzvané procesy pro kontrolu dodržování kvality a používat stavební chemii a technologická systémová řešení od renomovaných výrobců.

A rada na závěr? Nevybírejte jen podle prvotní nabídkové ceny. Tam, kde jedné firmě stačí na rozpočet rekonstrukce půl stránky, jiná jich dodá sedm. U neseriózních firem však později přibývají nečekané vícepráce, které mnohdy přesáhnou i cenu prvotního rozpočtu.

„Seriózní firma se snaží do rozpočtu doplnit všechny položky ještě před podpisem smlouvy, aby nedošlo k nečekaným konfliktům při předávání a vyúčtování. Paradoxně tato vyšší cena následně znamená úsporu na celkových nákladech realizace, protože finální částka je poměrně dobře predikovatelná,“ uzavírá Jan Semrád.