Zákazníci internetu jsou náročnější, vykuky už mohou odhalit i sami

  1:00aktualizováno  1:00
“Zákazníci již řadu marketingových triků e-shopů prohlédli. Chápou, že ´sleva 70 procent z původní ceny´ bývá často pouze imaginární,” tvrdí Petr Václav ml., jeden z majitelů české společnosti levneElektro.cz.

Trend i u internetových e-shopů vede k otevírání vlastních výdejních míst. | foto: levneElektro.cz

Často se tvrdí, že pro tuzemského zákazníka je cena to nejdůležitější. Platí to i u domácích spotřebičů nebo elektroniky?
Český zákazník je na cenu bezpochyby velmi citlivý. Postupně však sledujeme trend odklonu od důrazu na co nejnižší cenu směrem k důvěryhodnosti a kvalitě zázemí prodejce.

Pokud na své nové televizi ušetříte 200 korun, ale za půl roku ji v případě problému nemáte komu dovézt na reklamaci, o úsporu rozhodně nejde. Naštěstí díky celkové osvětě i organizacím jako APEK, tedy Asociace pro elektronickou komerci, téměř mizí podvodné e-shopy, kdy zákazníci své předem zaplacené zboží nikdy nedostali.

Někteří podvodníci však uvádějí certifikaci APEK, aniž by ji získali. Raději si ji ověřte. Na www.apek.cz zadajte do pole pro ověření certifikace internetovou adresu obchodu. A uvidíte.

Češi milují slevové akce v kamenných obchodech, platí to i u e-shopů?
Internetový obchod je obchod jako každý jiný, takže i zde jsou poutače na akce nejnavštěvovanějším prvkem. Zákazníci však již řadu marketingových triků prohlédli a a začínají být vůči takovým akcím imunní. Chápou, že „sleva 70% z původní ceny“ bývá často pouze imaginární.

Slušný e-shop jde cestou opravdových akcí, tedy nikoliv jednodenního zdražení na dvojnásobek ceny produktu a následného vytvoření akce. To dnes naštěstí zákazníkovi rychle prozradí cenové srovnávače, tak jako se to třeba stalo v povánočních výprodejích některým šizuňkům.

Náš obchod má už v názvu přislib cenové politiky společnosti, tedy slovo „levné“, ale přesto se nám daří prodávat velmi dobře i prémiové produkty vyšší cenové kategorie.

Rozdíly v cenách u řady výrobků bývají u e-shopů až propastné, jak je to možné?
Cenová propast může být způsobena několika faktory. Marží, dovozem produktu ze zahraničí za jiných podmínek, ale také například nečistá hra na poli podvodů s DPH. Zejména u některých komodit, jako jsou mobilní telefony, to platí dvojnásob.

Umějí lidé správně zacházet s pořízenými věcmi? Nechybí tam osobní kontakt s prodávajícím, který je na nějaké problémy může upozornit?
Drtivá většina našich zákazníků nemá žádný problém. Chybějící osobní kontakt je pro e-shopy asi největším handicapem. Chyby v použití se vyskytují v zásadě stále stejné, téměř “standardem” jsou například přepravní šrouby ponechané v nově zakoupené pračce. Po jejím spuštění pak zákazník z akustického projevu nové pračky rozhodně radostí neoplývá... Někteří zákazníci bohužel vnímají jen pár důležitých informací pro nákup a nečtou dostatečně pečlivě další, někdy ignorují i návody k použití.

Nabízíte nějakou poradenskou službu, případně jakou formou?
Našim zákazníkům je k dispozici takzvaný technický poradce, který má vedle vlastního odborného rozhledu k dispozici manuály produktů, kontakt na manažery jednotlivých komodit a na samotné výrobce, může tak zákazníkovi předat všechny důležité informace.

Velké internetové obchody nabízejí desítky tisíc položek skladem.

Velké internetové obchody nabízejí desítky tisíc položek skladem.

Změnil se za poslední roky internetový zákazník? Umí se lépe orientovat v nabídce?
Zákazník je čím dál více náročnější, hledá recenze, podrobné popisy a fotografie k produktu, o kterém uvažuje. Vzhledem k šíři sortimentu a technologiím, který každý výrobce nazývá podle svých vlastních pravidel, je pro zákazníka orientace v nabídce komplikovanější. Je na prodejci, aby tuto nabídku dokázal představit a zpřehlednit.

A co internetový obchod, mění se i ten? Využíváte nějaké novinky?
Před několika lety začal trend zakládání sítí výdejních míst, i levneELEKTRO.cz jako jeden z mála e-shopů u nás provozuje vlastní výdejní místa. Aktuálně pracujeme na zcela nové generaci internetového obchodu, plně responzivní pro všechna mobilní zařízení, jež naši návštěvníci využívají stále více. To znamená, že zobrazení stránky bude optimalizováno pro všechny typy mobilů, notebooků, netbooků či tabletů.

Petr Václav ml.

Jeden z majitelů společnosti levneElektro.cz, která byla založena již v roce 1992, v roce 2013 dosáhla obrat více než jednu miliardu korun, jde o ryze českou rodinnou firmu. Nabízí skladem více než 45 tisíc položek, patří mezi tři největší tuzemské internetové prodejce s domácími spotřebiči.

Petr Václav ml.

Petr Václav ml.

Od 1. ledna může kupující do 14 dnů od uzavření smlouvy či od doručení zboží nebo jeho vyzvednutí odstoupit od nákupu, stačí v této lhůtě odeslat oznámení o odstoupení. Využívají, či spíše zneužívají zákazníci tuto možnost?
Využívají, ale pouze ve standardním poměru k objednávkám, shodně jako před změnou občanského zákoníků.

Pokud jde o domácí spotřebiče a elektroniku, o které výrobky je v současné době největší zájem? Změnil se nějak za poslední roky?
Zájem o jednotlivé komodity se mění v průběhu roku podle jejich určení, celkově však lze velkou bílou techniku považovat za stabilní, z aktuálních trendů je zájem o LED televize menších uhlopříček, výkonné vysavače a smartphony.

Víte, jaký je váš typický zákazník, pokud jde o věk, bydliště, příjmovou skupinu?
V loňském roce jsme odeslali našim zákazníkům přes 250 000 kusů zboží. Z toho objemu bylo 52 procent mužů a 48 procent žen. Statisticky “typický” zákazník je muž z Prahy, 35 let, střední příjmová skupina, se zájmem o filmy a dnes tak populární vaření.

Kam podle vás směřuje vývoj u internetového prodeje?
V České republice působí přes 37 000 e-shopů různé velikosti a kvality. To číslo je na počet obyvatel světově rekordní a dlouhodobě neudržitelné. Vývoj vede jednoznačně k pročištění a konsolidaci trhu, v případě příchodu globálních internetových hráčů pak ke specializaci a odbornosti.

Autor:



Nejčtenější

Když si koupíte koženou pohovku za dvacet tisíc, budete sedět na igelitu

O koženou pohovku je třeba se starat přesně podle návodu výrobce.

Zatímco poměr masa v uzeninách už vnímá většina zákazníků, jen málokoho napadne, že pro nábytek označený jako kožený...

Až se muž vrátí, ložnici nepozná. Manželka ji proměnila za 300 tisíc

Na novou ložnici si Tereza připravila 300 tisíc korun.

Ložnice Terezy a jejího manžela připomíná skladiště. Místnost je přeplněná starým nábytkem, nekvalitní manželskou...



Za Prahou si postavili dům snů. Obavy z dřevostavby jsou zbytečné

Stavba domu trvala pět měsíců od kopnutí do země po stěhování do hotového.

Renata a Ladislav pobývali dlouhé roky v Americe, ve dřevěném domě. Kolem nich žila spousta dalších lidí v...

Z ruiny na zboření je vilový dům. Stěny má z levného stavebního materiálu

Jao-tung, tradiční čínské obydlí zakopané do země, se dočkalo obnovy.

Čínská internetová hvězda Jie Liang-čchen se rozhodl přestavět a zachránit jednu z tradičních vesnických staveb svého...

Zepředu vidíte pevnost, zezadu dům s prosklenými stěnami do zahrady

Jemně perforovaná fasáda obložená pískovcem na straně hlavního vstupu směrem do...

Pokud budete chtít vstoupit do rodinného domu velké čínské rodiny žijící v Singapuru, můžete mít pocit, že vcházíte do...

Další z rubriky

Jak vybírat sklenice nejen na šampaňské a užít si kvalitní víno

Výběr vhodných sklenic je pro požitek z vína velmi důležitý.

I abstinenti si poslední den v roce dopřejí alespoň sklenku sektu na půlnoční přípitek. Jiní dají přednost třeba bílému...

Pasivním domem roku 2017 se stala dřevostavba na větrném kopci

Vítězný pasivní dům roku 2017: v průběhu studie návrh studia Archcon atelier...

Pasivním domem roku 2017 se stala dřevostavba Dům na větrném kopci nedaleko Prahy od studia Archcon atelier. V...

Nové typy pračky jsou stále lepší. Některé však umějí víc než jiné

Oceňovaná dvířka AddWash umožňují vkládat prádlo, třeba zapomenutou ponožku,...

Řada lidí preferuje u praček kratší programy kvůli nedostatku času, další uživatelé se po letošním suchu dívají na...



Najdete na iDNES.cz