Po renovaci získal pražský dvoupodlažní showroom společnosti Stopka zcela novou podobu. Místo "oddělení" kuchyní či pohovek nabízí několik kompletně zařízených bytů včetně koupelen a WC. Je to poprvé, co se na tuzemském trhu taková prezentace objevuje.
"Je to trend, který se začal prosazovat v USA. Jde o to, abyste se jako zákazník cítili dobře a mohli si říct: ano, tenhle styl se mi líbí, tak bych chtěl mít zařízený svůj domov," vysvětluje Jiří Stopka ze stejnojmenné společnosti a dodává: "Není to nic nového, tento koncept nabízí již dlouho IKEA, ale u výběrových značek se tento způsob nabídky nepoužíval."
Vše, co je vystaveno, lze také zakoupit, a to včetně svítidel, závěsů nebo tapet. Koupit si však můžete třeba jednu židli nebo jednu lampičku. Vlastně není ani tak důležité, jakou pohovku zde vidíte.
Především si zde uvědomíte, jaký styl preferujete a jaká vám vyhovuje barevnost. Proto se zde objevuje jak "minimalistický moderní" byt, tak styl chalet pro chalupy a horské apartmány či klasický styl určený do činžovních domů.
V kompletně zařízeném interiéru lze totiž vnímat vzájemný dopad barev, ale také tvarů, lesku či matu. Podle Jiřího Stopky se tak prodej posouvá do zážitkové roviny.
Líbit se neznamená vejít se
Zatím se "kompletní" nabídka používá v určité omezené podobě třeba v koupelnových nebo kuchyňských studiích, v těch však často chybí návaznost na jídelní či obývací prostor.
Pro zákazníky, kteří mají problém s prostorovou představivostí, je prezentace "v bytech" určitě praktická, protože jen těžko odhadnou, jak velkou plochu zabere třeba rohová robustní sedačka 3,5 × 3 metry.
Ne náhodou se IKEA zaměřuje nejčastěji na malé byty, kde je boj s centimetry největší. V případě značkového nábytku zase bývá problém sladit různé styly. V zahraničí se standardně prodávají kompletně zařízené interiéry, včetně nádobí a povlečení.
"Lidé nechtějí ztrácet čas běháním po obchodech. U tuzemských zákazníků se potkáváme často s tím, že do návrhu vstupují partnerky a chtějí si prosadit vlastní vkus, cizinci dávají přednost komplexnímu řešení. V součtu je to přijde levněji," tvrdí Jiří Stopka.
Chalupa trochu jinak
V showroomu Stopka nechybí ani interiér označovaný jako "chalet", což je francouzský výraz pro chatu. Pro architekty je to spíše synonymum pro interiér horského apartmánu nebo chalupy.
V pražském "chaletu" se tak objevuje hodně přírodních materiálů včetně dřevěného obkladu nebo nábytku vyrobeného z kusů masivního dřeva. Na tento typ se zaměřuje italská značka Riva 1920.
"Její filozofií je respekt k přírodě, proto pracuje s recyklovaným dřevem ze spadaných libanonských cedrů, desítky tisíc let starými kauri stromy vylovenými z bažin na Novém Zélandu či s použitými kůly z benátských lagun. Je to nábytek s 'historií'," vysvětluje Jiří Stopka.
O tom, že pro zákazníky je důležité sjednotit zařízení interiéru, svědčí i další snahy, které prosazují i architekti. Například pražské architektonické studio oooox otevřelo vlastní prodejnu s doplňky Looox. Prodejci pohovek zase doplňují prodejny stolky a osvětlením. Zajímavým příkladem je zejména prodejna firmy Böhm Exit 112 nedaleko Jihlavy, prodejny TON zase již delší dobu spolupracují se značkou Brokis (svítidla) a Bomma (sklo).