Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nákladové nádraží Žižkov: byty pro 15 tisíc lidí, nebo kulturní památka?

  1:00aktualizováno  1:00
Ještě nedávno nikdo nepochyboval, že obrovský areál nákladového nádraží v Praze na Žižkově zmizí a na jeho místě vznikne nová rezidenční čtvrť pro 15 tisíc lidí. Může to být jinak. Rozhodnout by se mělo v únoru.

Do plánů totiž na začátku roku výrazně zasáhlo ministerstvo kultury, které budovu nádraží vyhlásilo kulturní památkou. Vedení radnice Prahy 3, České dráhy i developeři jsou však proti.

Developerská firma Sekyra Group s pověřením Českých drah, které jsou majitelem většiny pozemků i budov, podala protest proti rozhodnutí ministerstva formou takzvaného rozkladu. Nesouhlasný dopis ministrovi poslali i radní Prahy 3.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3

Rozhodovat se tak bude v únoru, kdy zasedne rozkladová komise ministerstva kultury. "Na základě odborných posudků dospěje k nějakému výsledku. Ten pak předloží ministrovi, který rozhodne,“ vysvětlil Jan Cieslar z tiskového odboru ministerstva.

Pokud se i potom najde někdo, kdo nebude s rozhodnutím souhlasit, bude se muset obrátit na soud.

"Ministerstvo kultury se zatím zabývalo pouze architektonickou hodnotou hlavní budovy nákladového nádraží. Už neřešilo souvislosti ve smyslu jeho budoucího využití. Má 100 tisíc metrů čtverečních. Jakákoliv přestavba by znamenala zásadní zásah do budovy, takže je otázka, jak by se podařilo uchovat ji v tomto stavu,“ říká Leoš Anderle ze společnosti Sekyra Group.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3.

Ještě nedávno nikdo nepochyboval, že obrovský areál nákladového nádraží na Žižkově zmizí a na jeho místě vznikne nová rezidenční čtvrť

Radnice Prahy 3 pak argumentuje tím, že by zachování stavby znemožnilo prodloužení čtyřproudové Olšanské ulice, po které by měly jezdit i tramvaje, mířící dále na Jarov.

Opoziční zastupitelé naopak její využití vidí jako reálné. "Jak potvrzují názory odborníků, například historika architektury Zdeňka Lukeše, celý areál bude možné přeměnit na multifunkční komplex, kde by mohly být nekomerční prostory, jako jsou výstavní síně, ateliéry či kluby. Stejně tak by tam mohly být byty, kanceláře nebo i obchody,“ stojí v dopise zaslaném ministrovi kultury, pod kterým jsou podepsáni zastupitelé ze Strany zelených, ČSSD i KSČM.

Opozice má i jinou variantu pro vedení dopravy namísto prodloužení Olšanské ulice. "Silnice by mohla vést například podél severních zdí Vinohradských hřbitovů,“ navrhují.

Takto by měla vypadat realizace projektu Žižkov City v místech dnešního nákladového nádraží v Praze 3

Takhle by se podle developerů mohl změnit obrovský prostor v Praze 3

Nákladové nádraží Žižkov

  • Nádraží mělo odlehčit železničnímu uzlu v Praze odklonem nákladních vlaků z centra.
  • Sloužilo k překládce zboží na nákladní automobily, byly zde například i chladicí boxy na uložení potravin.
  • Autory projektu budovy nádraží jsou Karel Caivas a Vladimír Weiss, realizovala ho v letech 1931–1936 firma Karla Skorkovského, Bohumila Belady a Františka Strnada.
  • Oficiálně provoz nádraží trval až do roku 2002.
  • České dráhy a developeři chtějí na jeho místě postavit novou čtvrť až pro 15 tisíc lidí.

Zdroj: registr.cvut.cz

Současný letecký pohled na nákladové nádraží Žižkov.




Nejčtenější

Byt ve španělské Malaze byl pro rodinu dobrou trefou. Podívejte se

Terasa je velká 27 metrů čtverečních.

Rodina si pořídila ve španělské Andalusii nedaleko Malagy byt se společnou zahradou a dvěma bazény. Majitelé oslovili...

Mají dům se zvonem, udírnu na zahradě vyrobili z kotle lokomotivy

Spoustu věcí kolem domu jsem si dělal sám, třeba zábradlí u schodiště

Nenápadný dům nedaleko Prahy zapadá do terénu s takovou samozřejmostí, že máte pocit, jako kdyby tu byl odnepaměti....



Razantní proměna panelákového bytu, kde teď vládne dubová podlaha

Zvětšení průchodu a zásah do nosné konstrukce musel projít schválením statika.

Rekonstrukce panelákových bytů je věčné téma. I kvůli tomu, že jejich dispozice mnohdy neodpovídá současným potřebám...

Nejlepší rekonstrukce chalupy a staré stodoly trvala čtyři roky

Otevřený atypický krb ve stodole je usazený na kameni z nedaleké stráně.

Architektka Lenka Míková se u jihočeského stavení nesnažila při rekonstrukci zachovat původní prvky za každou cenu, ani...

Obraz zkázy je pryč. Varovný nápis v klášteru v Plasích však stále platí

Plaský klášter založil v malebné krajině, 25 kilometrů severně od Plzně, roku...

Klášter, zámek a památka v jednom, to je evropsky významný komplex bývalého kláštera v Plasích, který už celá staletí...

Další z rubriky

Terasa na střeše starého domu vznikne díky soutěži iDNES.cz

Pohled na terasu z horní střechy - atika kolem je zaplechovaná, z ní ční...

Soutěž o terasu z materiálu Twinson v hodnotě 50 tisíc korun zná svého vítěze. Mezi soutěžícími zaujal porotu nejvíce...

Srub vonící dřevem vytápějí podlahovým topením a kachlovými kamny

Chtěli jsme kamna s většími dvířky, abychom mohli pozorovat oheň. Důležité je...

Manželé nejdřív uvažovali o domě ve staroanglickém stylu s lícovým zdivem na fasádě. Nakonec ale mají na pozemku kousek...

Přáli si srubový dům. Dlouho museli hledat parcelu, kde by nevadil

Podoba srubového domu odpovídá katalogu, přistavit nechali majitelé jen garáž.

Rodinný dům s moderním interiérem, kde se klade důraz zejména na přírodní materiály a citlivé namíchání několika stylů,...

Najdete na iDNES.cz