Doma jen napůl, Železná Ruda-Alžbětín
Železná Ruda-Alžbětín. Dvoupatrové nádraží bylo zprovozněno v roce 1877.
Výjimečnost šumavského nádraží spočívá bezesporu v tom, že státní hranice mezi Českou republikou a Německem zde prochází přímo středem staniční budovy a kolejiště.
Dnes je cílovou stanicí rychlíků vyšší třídy, které sem zajíždějí několikrát denně. Dvoupatrové nádraží se symetrickou koncepcí budov bylo zprovozněno v roce 1877. Slavnostního otevření se zúčastnili rakouský císař a jeho bavorský kolega.
Společně fungovalo i po vzniku Československa. Problémy přišly až o dvacet let později s mnichovskou dohodou, na jejímž základě ho Němci zabrali.
Počátkem padesátých let budovu i celé nádraží zavřela pro změnu takzvaná železná opona, českou pokladnu komunisté zazdili a okolo místa postavili betonové zátarasy.
Po podepsání oficiální dohody v roce 1990 vstoupilo nádraží do nové etapy. Během roku se jej povedlo opravit a otevřít za přítomnosti předsedy české vlády a německého kancléře.