O ploty už není zájem
Doba, kdy bylo možné billboardové firmě pronajmout plot podél hlavní silnice, jsou podle vyjádření pracovníků těchto firem nenávratně pryč. »Inzerenti mají zájem o plochy, které jsou postavené kolmo nebo alespoň šikmo ke směru pohledu,« uvádí Zdenka Balvínová ze společnosti Český okruh. »Firmy, které zadávají reklamu, v současné době více přemýšlejí, jak vydají peníze, a proto požadují jen skutečně atraktivní místa,« doplňuje Zdenka Balvínová. Kdo se pozorně dívá po ulicích, zjistí, že mnoho podobných ploch zůstává volných a neobsazených. Trh s venkovní reklamou už navíc běží několik let, takže většina skutečně atraktivních míst je rozebraná. »Pokud narazím na pěkné neobsazené místo, dám ruku do ohně, že s ním není něco v pořádku. Buď je proti majitel, nebo se nedaří získat povolení stavebního úřadu,« vysvětluje Zdenka Balvínová.
Architekti nejsou nadšení
Velké štíty činžáků v prolukách si přímo »říkají« o pomalování reklamou, která bývá navíc často i přijatelnější pro stavební úřad v porovnání s klasickým billboardem. »Umisťováním reklamy na domy nejsem vůbec nadšená. Porušuje se tím záměr architekta a jeho představa o vzhledu fasády,« tvrdí architektka jednoho z pražských stavebních úřadů. »I fasáda paneláku je navržená podle nějakého záměru,« říká a zmrazí tím úsměv na rtech mnohých členů malých bytových družstev, která by měla zájem přivydělat si pár korun do svého rozpočtu a zároveň zpestřit oprýskanou jednotvárnou šeď fasády svého domu. Sama však uznává, že s billboardovými společnostmi nelze vést válku a že je třeba hledat kompromis. »V každém individuálním případě se však musí zachovat urbanistické a architektonické hodnoty prostředí,« dodává.
Co je důležité vědět o umístění reklamy na domě...
* reklamní zařízení do plochy 0,6 m2 nepodléhá žádnému schvalování
* stavební úřad bude dělat problémy v blízkosti památek a v památkových zónách (požaduje přizpůsobit se jejich architektuře, což je v praxi téměř neproveditelné), v přírodních chráněných územích, v oblastech křížení cest s dráhou, prakticky neprůchozí je instalace světelných reklam
* při umístění na oplocení nesmí přesahovat jeho výšku o více než 20 % (pokud má plot historické prvky, je pravděpodobné, že plocha nebude povolena)
... a při uzavírání smlouvy
* volit billboardovou firmu, která je na trhu delší dobu, má své reklamní plochy řádně označené a která uvádí plnou adresu, ne jen P.O.Box, pozor na nereálně vysoké nabídky
* ve smlouvě by nemělo chybět, že za dodržení legislativy odpovídá majitel reklamního zařízení (pokud by tam tato věta chyběla a firma billboard umístila načerno, mohl by postih stavebního úřadu potkat majitele nemovitosti nebo pozemku, horní hranice pro pokutu je milion korun)
* ve smlouvě by nemělo chybět, odkdy bude firma platit (pokud je tam ustanovení, že od doby, kdy se na ploše objeví reklama zadavatele, může se stát, že firma nenajde zájemce o reklamu na této ploše a majitel domu nedostane nic - je proto výhodnější stanovit konkrétní datum)
(bum)
Některým lidem je lhostejné, jak jejich dům vypadá. Na miniaturní předzahrádku si nechají postavit třeba i obří billboard. |