Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na pronájmu domu pro reklamu se nezbohatne

  10:59aktualizováno  10:59
- Představa mnohých majitelů domů, že pronajmou svoji nemovitost jako nosič pro reklamu a v životě pak už nebudou muset vkročit do práce, je většinou zcela mylná. Takto může uvažovat jen majitel domu na nejrušnější křižovatce velkého města, který reklamní nebo billboardové společnosti poskytne celou štítovou zeď svého činžáku. Ani v tomto případě však nemusí mít vyhráno. Velmi lehce se totiž může stát, že se pověšení billboardu nepodaří prosadit na stavebním úřadu.
Běžné ceny za pronájem vlastního domu k navěšení takzvaného reklamního zařízení se pohybují řádově od tisícikorun za rok v malých obcích a na neatraktivních komunikacích až po částky v desetitisících na rušných místech velkých měst. »Ty peníze nejsou žádná velká sláva, navíc mi platí tak s půlročním zpožděním,« říká majitelka činžovního domu v Praze 10, která má na štítu navěšené čtyři billboardy a nechce být kvůli závisti nájemníků raději jmenována. »Oni si myslí, že za ty peníze můžu nechat za rok zrenovovat celý dům, a já jsem přitom ráda, že mi to pomůže zaplatit poplatky za těch pět neplatičů, které mám v domě,« povzdechne si.

O ploty už není zájem

Doba, kdy bylo možné billboardové firmě pronajmout plot podél hlavní silnice, jsou podle vyjádření pracovníků těchto firem nenávratně pryč. »Inzerenti mají zájem o plochy, které jsou postavené kolmo nebo alespoň šikmo ke směru pohledu,« uvádí Zdenka Balvínová ze společnosti Český okruh. »Firmy, které zadávají reklamu, v současné době více přemýšlejí, jak vydají peníze, a proto požadují jen skutečně atraktivní místa,« doplňuje Zdenka Balvínová. Kdo se pozorně dívá po ulicích, zjistí, že mnoho podobných ploch zůstává volných a neobsazených. Trh s venkovní reklamou už navíc běží několik let, takže většina skutečně atraktivních míst je rozebraná. »Pokud narazím na pěkné neobsazené místo, dám ruku do ohně, že s ním není něco v pořádku. Buď je proti majitel, nebo se nedaří získat povolení stavebního úřadu,« vysvětluje Zdenka Balvínová.

Architekti nejsou nadšení

Velké štíty činžáků v prolukách si přímo »říkají« o pomalování reklamou, která bývá navíc často i přijatelnější pro stavební úřad v porovnání s klasickým billboardem. »Umisťováním reklamy na domy nejsem vůbec nadšená. Porušuje se tím záměr architekta a jeho představa o vzhledu fasády,« tvrdí architektka jednoho z pražských stavebních úřadů. »I fasáda paneláku je navržená podle nějakého záměru,« říká a zmrazí tím úsměv na rtech mnohých členů malých bytových družstev, která by měla zájem přivydělat si pár korun do svého rozpočtu a zároveň zpestřit oprýskanou jednotvárnou šeď fasády svého domu. Sama však uznává, že s billboardovými společnostmi nelze vést válku a že je třeba hledat kompromis. »V každém individuálním případě se však musí zachovat urbanistické a architektonické hodnoty prostředí,« dodává.

Co je důležité vědět o umístění reklamy na domě...

* reklamní zařízení do plochy 0,6 m2 nepodléhá žádnému schvalování

* stavební úřad bude dělat problémy v blízkosti památek a v památkových zónách (požaduje přizpůsobit se jejich architektuře, což je v praxi téměř neproveditelné), v přírodních chráněných územích, v oblastech křížení cest s dráhou, prakticky neprůchozí je instalace světelných reklam

* při umístění na oplocení nesmí přesahovat jeho výšku o více než 20 % (pokud má plot historické prvky, je pravděpodobné, že plocha nebude povolena)

... a při uzavírání smlouvy

* volit billboardovou firmu, která je na trhu delší dobu, má své reklamní plochy řádně označené a která uvádí plnou adresu, ne jen P.O.Box, pozor na nereálně vysoké nabídky

* ve smlouvě by nemělo chybět, že za dodržení legislativy odpovídá majitel reklamního zařízení (pokud by tam tato věta chyběla a firma billboard umístila načerno, mohl by postih stavebního úřadu potkat majitele nemovitosti nebo pozemku, horní hranice pro pokutu je milion korun)

* ve smlouvě by nemělo chybět, odkdy bude firma platit (pokud je tam ustanovení, že od doby, kdy se na ploše objeví reklama zadavatele, může se stát, že firma nenajde zájemce o reklamu na této ploše a majitel domu nedostane nic - je proto výhodnější stanovit konkrétní datum)
(bum)

Některým lidem je lhostejné, jak jejich dům vypadá. Na miniaturní předzahrádku si nechají postavit třeba i obří billboard.

Autor:



Nejčtenější

Horská chata v Orlických horách láká na všechny možné požitky

Těleso krbu nechala autorka interiéru vestavět do dřevěné stěny s úložným...

Postavit v horách chatu, která souzní s okolní přírodou i stavbami, není jednoduché. Zejména pokud má sloužit jak...

Milovaný dům za Prahou opustili. Postavili si lepší ve Slezsku

Dům je vzhledově téměř totožný s prvním, zděným domovem majitelů.

Aneta s Martinem neměli s bydlením problém. Žili se dvěma dětmi v pěkném zděném domě nedaleko Prahy, sousedé byli...



Starý dům dvojice umělců pracně zrekonstruovala vlastními silami

Původnímu viničnímu domku se Martinovi s Danielou podařilo vrátit jeho bývalou...

Historie bývalého viničního domku, během let rozšiřovaného a přistavovaného, sahá daleko. Levé křídlo je prý staré...

V panelákovém bytě se stal z betonu hlavní prvek rekonstrukce

Sto let starému sofa dělá společnost pevný stolek, který jako jediný kus...

Jakub na sídlišti v Krči vyrůstal. S výjimkou krátké doby, kdy bydlel v centru Prahy, tu strávil celý život. Nejdřív o...

Hedvika se zbavila staré ložnice. V nové za 130 tisíc se cítí jako v ráji

Nová ložnice vyšla Hedviku na 130 tisíc korun.

Hedvika se chtěla zbavit staré ložnice. Je vášnivá čtenářka a přála si místo, kde by pohodlně odpočívala a četla si....

Další z rubriky

Rodinný dům skrývá překvapení. Je chytře schované pod skalkou

Luxusní dům v anglické obci Benson v Jižním Oxfordshiru je na prodej za milion...

Luxusní dům v anglické obci Benson v Jižním Oxfordshiru je na prodej za milion liber, v přepočtu 28,7 milionu korun....

První republika sebrala šlechtě zámky. Mohla za to reforma i původ

Vranov nad Dyjí. V roce 1918 spravoval zámek a rozlehlé polnosti polský rod...

Deset let je u hradů a zámků jen chvilka v jejich historii. V letech 1918 až 1928 však u nás mnohé potkalo přelomové...

Dům předělávali 6 let. Mladá žena zvládla sama i rekonstrukci koupelny

Obývací pokoj tvoří jakési centrum celého domu, zde se rodina setkává...

V krbu hoří dřevo, třepotající se světélka a plamínky svíček vytvářejí kouzelnou atmosféru, domem vane vůně čerstvě...



Najdete na iDNES.cz