U nových bytů bývá největší problém s rovinatostí povrchů a kvalitou provedených prací.

U nových bytů bývá největší problém s rovinatostí povrchů a kvalitou provedených prací. | foto: Profimedia.cz

Nejhorší jsou rychlovky. Byt od developera přebírejte klidně hodiny

  • 8
Podpis předávacího protokolu bývá závěrečným a definitivním krokem při koupi nového bytu. Znamená poslední možnost sečíst všechny viditelné nedostatky a dohodnout se na okamžité nápravě.

Seriózní developer by měl klientovi umožnit libovolně dlouhou prohlídku bytu a společných prostor, garantovat odstranění menších závad do 14 dnů a poskytnout minimálně dvouletou záruční dobu uvedenou v kupní smlouvě.

"Předání nového bytu může trvat několik minut, ale také pár hodin, což je v případě celoživotní investice klienta naprosto oprávněné. Pokud developer na předání spěchá a vymezuje krátký čas, je třeba mít se na pozoru," varuje Jan Kalaš, obchodní ředitel společnosti Star Group.

Současní kupující jsou podle Kalaše v prohlídkách bytů preciznější a víc si všímají viditelných detailů. Zpravidla kontrolují drobná poškození, jako jsou poškrábané omítky a podlahy, pak mechanická poškození, zda doléhají dveře nebo se dovírají okna, a funkčnost jednotlivých instalací, například baterií, toalet nebo ventilace. Každý desátý kupující pak přijde na přebírání nového bytu doprovázen zkušeným odborníkem, který je schopen odhalit i vady laikovi skryté.

"U nových bytů bývá největší problém s rovinatostí povrchů a kvalitou provedených prací, převážně u obkladů a výmaleb. Nedodržení technologických postupů se často projevuje také v osazení nových okenních výplní. Ač samy o sobě splňují vysoké technické parametry, jejich slabým místem je napojovací spára okna na konstrukci, u té se opomíjí instalace parotěsné pásky na vnitřním líci okna a paropropustné pásky vně okna," popsala expertka na technický stav nemovitostí Lada Kotláříková nejčastější nedostatky.

Koupil byt v novostavbě, teď má peklo

Jiří si koupil byt ve větším developerském projektu v Praze a teď žasne, co všechno při koupi nedomyslel. Největším problémem je špatně vyřešená akustika. Normy byly splněné a přesto se v bytě cítí strašně a stěžuje si na nesnesitelný hluk z okolních bytů.

Všechny závady musí být zaznamenány v předávacím protokolu. Poté je developer povinen uvést vše do pořádku ve smluveném termínu. "Viditelné chyby jako škrábance a různé odchylky odstraňujeme ještě před předáním bytu, většinu závad lze vyřešit do 14 dnů, poškrábaná okna nebo dveře vyžadují lhůtu delší. Na případné skryté vady, problémy s rozvody, odpady, provedením omítky a podobně, které odhalí až plné využívání bytu, platí dvouletá záruční doba. Na společné části projektů, například na střechu, zateplení, fasádu a komunikace, pak garantujeme záruční dobu i delší než pět let," řekl Jan Kalaš.

Záruční doba by měla být důležitou součástí každé kupní smlouvy. Pokud strany žádnou reklamační lhůtu nedohodnou, je prodejce odpovědný pouze za vady, které existovaly při předání bytu. Jak upozorňuje Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři, ani nový občanský zákoník neposkytuje kupující straně při koupi bytu povinnou "záruku". "Nicméně lze si záruku za jakost výslovně ujednat s prodávajícím v kupní smlouvě," uvedl Jiří Hartmann.

Nový občanský zákoník ale také upravuje odpovědnost prodávajícího, tedy i developerů, za vady na pět let od předání bytu. "Kupující však musí zjevnou vadu oznámit prodávajícímu bez zbytečného odkladu. V případě skryté vady musí oznámení provést rovněž bez zbytečného odkladu, avšak nejpozději do pěti let od nabytí bytové jednotky. Pokud nebude zjevná vada uplatněna bez zbytečného odkladu a skrytá vada se objeví až po uplynutí pěti let, nepřizná soud kupujícímu právo z vadného plnění, namítne-li prodávající, že vada nebyla včas oznámena," doplnil Jiří Hartmann. Proto je důležité veškeré závady zaznamenat při předávání bytu do protokolu. Po nastěhování už může být původ škrábanců na podlaze jakýkoli.

Obecně platí, že vady musí být prokazatelně způsobeny dodavatelem, stejně jako při kterékoli jiné reklamaci. Přesto bývají předmětem stížnosti i zcela nesmyslné a neopodstatněné problémy. "Vzpomínám na jednu reklamaci balkonu, tedy spíše jeho zábradlí. Byt byl ve vyšším patře a stížnost se týkala příček, mezi kterými příliš profukoval vítr. V tomto a jemu podobných případech jsme přece jen nevyhověli, žádaná záměna zábradlí za plné prvky provedena nebyla," přiznal Jan Kalaš.

Co při předávání bytu prověřit?

  • škrábance na podlaze, dveřích, oknech
  • kvalitu provedení obkladů a dlažby (spáry), výmalby (popraskané mapy aj.), podlah (spoje s lištami)
  • rovinatost zdí a podlah (zvlášť v místech pravých úhlů pro kuchyň nebo skříně)
  • rozmístění a funkčnost elektrických zásuvek
  • doléhání oken a dveří
  • rozloha bytu (už ve smlouvě by mělo být uvedeno, o kolik se finální výměra může lišit, rozdíl větší než pět procent je důvodem k odstoupení od smlouvy)
  • hlučnost (klapání podpatků a tekoucí voda v sousedním bytě)