Minimalismus zvenčí, ale i uvnitř. Dvoupodlažní rodinný dům vsadil na funkčnost...

Minimalismus zvenčí, ale i uvnitř. Dvoupodlažní rodinný dům vsadil na funkčnost a jednoduchost. | foto: Archiv studia

Dřevěný minimalismus aneb jak se staví rodinný dům na Slovensku

Jednoduché, ale účelné. Kombinaci dřeva, skla a neutrálních barev, to vše lze nalézt v interiéru rodinného domu v slovenské Záhorské Bystrici, který vsadil na jednoduché, ale funkční vybavení.

Výstavba rodinného domu v malé slovenské obci Záhorská Bystrica začala v roce 2016. Návrh interiéru svěřili majitelé domu architektovi Andreji Gajdošovi. Jeho hlavní úlohou bylo vdechnout život jednotlivým prostorám, ať už z hlediska funkčnosti či vzhledu.

Ve schodišťovém prostoru je umístěno na míru navržené „spider“ světlo.

Investoři mu dali volnou ruku i v případě barevného ladění, poradit si nechali i v otázce samotného stylu interiéru domu.

„Původním přání majitelů bylo mít dům ve stylu Provence, ale poté, co jsme se lépe navzájem poznali, přesvědčili jsme je na pojetí v duchu moderního minimalismu,“ přibližuje architekt Gajdoš první kroky při návrhu interiéru.

A dodává: „Do tohoto stylu jsme přidali prvky, které zaručí pocit domácího tepla, a od té doby jsme měli od majitelů volné ruce. Proběhly jen občasné konzultace jejich požadavků týkajících se účelnosti jednotlivých prvků v interiéru. Důvěra mezi námi byla maximální.“

Na přání majitelů není spuštěna diskuse.

Dům v duchu minimalismu

Základ domu tvoří železobetonové desky s obvodovými zdmi z cihel, které jsou zateplené polystyrenem. Ve výběru oken padla volba na hliníková s vnějším rámem v barvě antracitu a s vnitřním v bílém provedení.

Jednoduché linie interiéru jsou laděné do kombinace „semi-gloss“ neboli polomatných efektů a přírodních elementů.

V hojné míře zde najdete dřevo v jeho přírodní masivní podobě. Podlahy a stěny jsou v neutrálních barvách, většinou jde o kombinaci bílé, šedé a hnědé.

„Vlastní zařizovací prvky jsme volili v živých barvách, aby vytvořily určité živé akcenty v jinak decentně laděném interiéru,“ vysvětluje architekt Gajdoš.

Podlahu celého přízemí tvoří pololesklá dlažba v imitací betonu, aby prostor působil jednotně jako celek. Výjimku představuje pouze hostovský pokoj s parketovou podlahou. Parkety se dále objevují i na schodech, aby pak volně pokračovaly jako podlaha celého prvního patra, vyjma hlavní a vedlejší koupelny, zde jako podlaha opět slouží dlažba.

Aby schodiště působilo dojmem uceleného prostoru, jsou na obkladech jeho stěn opět použité parkety. Obklad z parket se pak ještě znovu opakuje v šatně, chodbě a obývacím pokoji v přízemí. Tím se „uzavírá“ dřevěný celek zasazený do betonové podlahy.

Kombinace příjemných neutrálních barev kraluje i stěnám v přízemí.

Kombinace příjemných neutrálních barev kraluje i stěnám. V přízemí jsou obložené pololesklým bílým obkladem s vestavěnými dveřmi do komory, který navazuje na kuchyňskou sestavu a již zmíněný parketový obklad.

Zajímavý prvek představuje obložení krbové stěny, na ní byl využitý 3D dřevěný obklad v podobě dřevěných kostek v různých rovinách. V prvním patře najdeme i tapety ve dvou provedeních, světlejším dámském a tmavším pánském.

Dřevo a sklo – nekonečná inspirace

Samo o sobě může sklo v interiéru působit chladně. Když je ale doplněno o dřevěný dekor, interiér se rázem zateplí. „Jako akcent odpovídající dřevu jsme použili zařizovací prvky v antracitové barvě,“ doplňuje architekt Gajdoš.

Vstupní halu od obývacího pokoje a poté od šatny oddělují skleněné posuvné dveře Strong od přerovského výrobce J.A.P. „Atypicky vysoké posuvné dveře s odlehčenou hliníkovou konstrukcí a skleněnou výplní funkčně oddělují prostory a přitom ponechají vizuální propojení místností,“ říká Andrej Gajdoš, proč padla volba právě na tyto dveře.

Dvoukřídlá varianta dveří Strong má rozměry 795,5 x 2 696,5 mm.

Jejich konstrukční hliníkový rám je v již zmiňovaném antracitově černém odstínu a jejich výplň tvoří tmavé sklo s označením planibel šedé. Barva rámu byla zvolena právě proto, aby ladila se zbytkem předmětů v interiéru a zároveň tvořila příjemný akcent vůči dřevěným obkladům.

Tmavě zabarvená skla dveří doplňují antracitové a šedé prvky v interiéru a v případě šatny vytvářejí díky své snížené průhlednosti potřebný pocit soukromí. „Majitelé si do šatny přáli co nejmenší průhlednost skla, proto je výplň právě ve variantě planibel šedý“, vysvětluje Petr Paksi, obchodní ředitel společnosti J.A.P.

Dveře jsou zasazené v posuvném systému Premium, který umožňuje zasadit kolejnici do sádrokartonového podhledu a nenechat ji tak na očích. Dveře pak působí dojmem, že se posouvají přímo ve stropě.

Samotné realizaci posuvu předcházela potřebná stavební předpříprava. „Bylo potřeba upevnit do stropu kotvicí lišty, následně proběhlo dokončení stropních profilů a uzavření stropu sádrokartonem,“ popisuje průběh přípravy Petr Paksi.

Atypické zábradlí

„Řešení zábradlí je v této stavbě poměrně atypické. Z podlahy je pohledové pouze sklo, vlastní kotevní prvek byl zapuštěný do podlahy,“ popisuje Petr Paksi.

Horní patro dělí od přízemí schodiště s celoskleněným zábradlím kotveným do podlahy (také J.A.P.) „Zábradlí je opět decentně minimalisticky řešené a splňuje svoji funkčnost bez narušení okolního designu interiéru,“ objasňuje volbu architekt Gajdoš.

„Řešení zábradlí je v této stavbě poměrně atypické. Z podlahy je pohledové pouze sklo, vlastní kotevní prvek byl zapuštěný do podlahy,“ popisuje Petr Paksi. Bylo třeba zachovat co nejmenší odstup od hrany otvoru, což bylo přání majitelů.

„Proto byly použité lišty s vyosenou kotvicí lištou, které se zvolily i kvůli bezpečnému kotvení,“ doplňuje dodavatel. Před samotnou realizací zábradlí byla samozřejmě opět nutná stavební předpříprava. „Prvotně byly osazené nerezové lišty na základní beton. Následně proběhlo vylití potěrů, na závěr jsme osadili sklo s těsněním,“ uzavírá Petr Paksi.

Světlo jako umění

Ve schodišťovém prostoru je umístěno na míru navržené „spider“ světlo. „Působí jako umělecká instalace, která v rámci prvního poschodí zvýrazňuje jeho výšku a pojí stěny, podlahy a schody do jednoho elementu,“ popisuje architekt Gajdoš. Odrazu jeho světla využívá skleněná pochozí deska, která je umístěna na balustrádě. Její funkce je hlavně dekorační.

Prostor mezi kuchyní a obývacím pokojem byl oddělený středovou stěnou, která citlivě odděluje tyto dvě místnosti, aniž by porušila jejich vizuální propojení do komplexního prostoru. Střed této stěny nechal architekt vyrobit jako otočný panel. „Otáčí se o 180°, a tak umožňuje sledování televize z obou prostorů, jak z kuchyně, tak z obývacího pokoje“, přibližuje Andrej Gajdoš jeho funkci.

„Zahalení“ do dřevodekoru neunikla ani digestoř v kuchyni. Díky tomu skvěle zapadá do celkového stylu domu a nepůsobí příliš industriálně.

Zahalení do dřevodekoru neunikla ani digestoř v kuchyni. Díky tomu skvěle zapadá do celkového stylu domu a nepůsobí příliš industriálně.

I když na začátku měli majitelé, pokud jde stylu interiéru, jinou představu, výsledný dojem uspokojil majitele i architekty. „Celý interiér tohoto domu dýchá čistými jednoduchými liniemi. Spojením jednotlivých prvků dřeva, skla a neutrálních barev jsme dosáhli efektu ´teplého modernismu´, což byl náš účel,“ uzavírá architekt Andrej Gajdoš.

Technické údaje

Zahájení stavby: rok 2016

Velikost pozemku: 825 m2

Zastavěná plocha domu: 125,9 m2

Užitná plocha: 213,4 m2

Konstrukční řešení: železo-betonové desky, obvodové zdi z cihly zateplené polystyrenem

Podlahy: kombinace velkoformátové pololesklé dlažby s imitací betonu a dřevěných dubových parket v hnědošedém zbarvení

Vytápění: podlahové (v přízemí i v prvním patře)

Autor interiéru: Salpietra & Gajdos Architects, MArch. MAUD. Andrej Gajdoš