Nejlepší skleněnou plastiku spojuje jen struna. České sklo opět první

  • 8
Sedmý ročník mezinárodní sklářské soutěže Sanssouci Junior Glass Match přilákal do Karlových Varů 58 studentů sklářských oborů ze 14 škol ze čtyř zemí. Stejně jako loni získal hlavní cenu reprezentant Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Cílem soutěže Sanssouci Junior Glass Match je ukázat v mezinárodním kontextu vysokou úroveň sklářské tvorby nejmladší generace a přispět ke kultivaci českého lázeňského prostředí.

Studenti soutěží ve dvou hlavních kategoriích rozdělených na středoškoláky a vysokoškoláky. První místo v kategorii starších, které je obecně považováno za hlavní cenu soutěže, letos získal Jiří Liška z Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Navázal tím na loňský úspěch své kolegyně Terezy Anderlové.

Pohled do expozice soutěže

Spokojenost s letošním ročníkem vyjádřil ředitel soutěže a proděkan Fakulty umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem Jaroslav Polanecký: "Jsem velice rád, že soutěž pokračuje v intencích, na jaké jsme zvyklí. To znamená, že školy přijíždějí a přivážejí velmi kvalitní věci."

Během uplynulých ročníků se ze soutěže, které se letos zúčastnili studenti z České republiky, Maďarska, Polska a Slovenska, stala uznávaná platforma pro mezinárodní setkávání studentů a pedagogů, výměnu zkušeností, názorů a pohledů na směřování a budoucnost sklářství.

Opět vyhrál Zlín

Jiří Liška zvítězil v hlavní kategorii s plastikou Nestabilní stabilita. Segmentů broušeného skla nejsou lepené, pouze stažené strunou.

Jiří Liška v "hlavní soutěži" zabodoval s plastikou Nestabilní stabilita. Vytvořil ji ze segmentů broušeného skla, které bez použití lepidla složil dohromady a stáhl strunou, při jejímž přerušení by se jeho dílo rozsypalo zpět na jednotlivé části.

Výsledný dojem křehkosti autor ještě podtrhl použitím převážně trojúhelníkového tvaru jednotlivých segmentů. Soutěžní komise ocenila přesah k současnému umění, vnější napětí čisté kompozice i dávku nadhledu, kterou student teprve prvního ročníku projevil.

Druhou cenu mezi vysokoškoláky získala Tereza Cukier z Academy of Fine Arts and Design v polské Wroclawi. Porotu na jejím díle Muzeum Przyrodnicze zaujal vklad do emocionální polohy a využití skla jako materiálu, který často vnímáme pouze v jeho estetické čistotě.

Vtipně a důmyslně řešený koncept, precizní provedení a kouzlo maličkosti tavené plastiky s názvem Symbióza přineslo třetí místo Veronice Šindelářové z Technické univerzity v Liberci.

Druhé místo mezi vysokoškoláky získala Tereza Cukier z Academy of Fine Arts and Design v polské Wroclawi.

Veronika Šindelářová pro své ztvárnění planet Venuše a Mars použila kovová pouzdra.

Při tvorbě svého díla se inspirovala vztahem mezi mužem a ženou. Do nitra svých plastik pojatých jako planety Venuše a Mars proto umístila proti světlu viditelné astronomické znaky, jež jsou používány také jako symboly pro ženy a muže. Oba objekty navíc vybavila ochrannými schránkami z kovu, které kopírují tvar plastik.

Mezi středoškoláky dominovaly dívky

V kategorii středních škol stejně jako vloni kralovaly dívky. První cenu získala studentka oboru ryté a reliéfní sklo na sklářské průmyslovce v Železném Brodě Martina Fabiánová. Svou vázu nazvanou Duchové moře ozdobila reliéfní a linkovou rytinou ztvárňující medúzy, do nichž se převtělily duše uvězněné na dně oceánu.

"Inspirovali mě impresionisté, kteří ve své tvorbě používali jakési skvrny, jež ve výsledku tvoří celkový obraz," říká studentka, jejíž spojení klasické techniky s odkazem moderního malířství v kultivovaném návrhu a perfektním provedení ocenila také porota.

Velkým příslibem do budoucna je fakt, že tato váza vznikla ve spolupráci s konkrétním výrobcem.

Oživení konvenčního tvaru dynamickým dekorem a emotivní přístup k osvědčené technice malby na díle nazvaném Kontrasty vynesl na druhé místo Ilonu Dragoevu ze sklářské průmyslovky v Kamenickém Šenově.

Nádoba Kateřiny Karlovcové ze spojené Obchodní akademie, Střední odborné školy a Středního odborného učiliště v Třeboni sklidila uznání soutěžní komise za neortodoxní přístup k užití staré techniky s neobyčejným výsledkem.

Mimo věkové kategorie se udělují další ocenění. Jedním z nich je cena za řemeslné zpracování. Letos ji získal Matouš Volák ze sklářské průmyslovky v Kamenickém Šenově za svou broušenou Mísu, kterou se mu navzdory řemeslné náročnosti podařilo dovést do polohy zdánlivé lehkosti a samozřejmosti.

Mísa přitom vznikla v hodinách výtvarné přípravy, aniž by ji autor zamýšlel poslat do soutěže. Na svou Mísu použil Matouš Volák surovinu od karlovarské firmy Moser, jejíž produkcí se částečně inspiroval také při tvorbě jednoduchého a zároveň efektivního dekoru.

Matouš Volák za svou broušenou mísu získal cenu za řemeslo.

Zvláštní cenu Spa Resortu Sanssouci získal Radek Brezar ze sklářské průmyslovky v Železném Brodě, který soutěžní komisi zaujal souborem stolních nádob MONO, složeného z vázy, mísy a talíře. MONO se vyznačuje oblými tvary a propískovaným dekorem, který plní jak estetickou, tak funkční roli.

Cena veřejnosti putuje do Liberce

Letošní ročník přinesl také úplnou novinku v podobě vyhlášení Ceny veřejnosti, která mohla hlasovat pro své favority na facebookovém profilu soutěže.

Veřejnost dala na Facebooku nejvíce hlasů Přírodní struktuře od Heleny Čujové.

Nejvíce sympatií si nakonec získala slovenská rodačka Helena Čujová, která studuje design skla a šperků na Technické univerzitě v Liberci. Její objekt z taveného skla byl inspirován nesourodostí flóry ve volné přírodě, na niž odkazuje také název její práce Prírodná štruktúra.

Výběr ze soutěžních exponátů bude vystaven v SunGallery ve Spa Resortu Sanssouci v Karlových Varech do 12. července 2014.

O soutěži

Soutěž Sanssouci Junior Glass Match patří k nejprestižnějším akcím svého druhu ve střední Evropě, koná se pravidelně od roku 2008. Každoročně se jí zúčastňují desítky studentů z českých i zahraničních škol.

Přihlášené práce za rok 2014 hodnotila soutěžní komise v čele s Milanem Hlavešem z Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Jejími členy letos byli ředitel soutěže Jaroslav Polanecký, Jakub Berdych ze studia Qubus, náš přední představitel v oblasti užité a volné sklářské tvorby Vladimír Jelínek a Markéta Vejrostová z Moravské galerie v Brně. Pořadatele v soutěžní komisi reprezentoval ředitel karlovarského hotelu Spa Resort Sanssouci Robert Jahn.

Pohled do soutěžní expozice

Pohled do soutěžní expozice

Základní fakta o pořadateli:
Spa Resort Sanssouci spolu s hotelem Imperial provozuje lázeňská společnost Imperial Karlovy Vary, a. s., která od svého vzniku v roce 1992 patří mezi nejvýznamnější poskytovatele lázeňské péče v České republice.

Kromě soutěže Sanssouci Junior Glass Match podporuje společnost také další kulturní aktivity, především pravidelné jazzové koncerty v Clubu Imperial a výstavy současného umění v Galerii Imperial a SunGallery.

V českém prostředí je naprosto unikátní její projekt dlouhodobé spolupráce s mladou generací českých designérů na modernizaci lázeňského prostředí nazvaný Imperial Design Symposium, který běží už od roku 2007. Jeho cílem je dále rozvíjet již tradiční spojení lázeňství se světem kultury a umění a propagovat jak české léčebné lázeňství, tak český design. Společnost je od roku 2009 členem o.s. Design Aliance.

Do podpory kultury v roce 2013 investovala skupina Imperial Karlovy Vary částku přesahující 3 miliony korun. Letos plánuje na tyto účely vydat 3 650 000 korun.