Tramvaj na konečné

Tramvaj na konečné. Nová tramvajová trať spojila sídliště Barrandov se Smíchovem a centrem Prahy. (28. listopadu 2003) | foto: iDNES.cz

Metropoli čeká v příštím roce rozkvět

  • 27
Letošní rok by se dal označit za rok rekonstrukcí, které si vyžádala především loňská povodeň. Ve městě vyrostla i nová obchodní a administrativní centra. Co čeká Pražany v příštím roce?

Novou tramvajovou trať na Barrandov označuje dnes spousta Pražanů za jednu z nejdůležitějších událostí ve městě tohoto roku.

Městu se podařilo dokončit nejdůležitější opravy po loňských povodních, vznikly i další stavby.

"Významnou stavbou je i mimoúrovňová křižovatka na Kbelské ulici, která umožňuje zlepšení dopravy v oblasti, která dnes nahrazuje pražský okruh," říká radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Na začátku července mohli také první motoristé projet po nové polovině Lahovického mostu. Doprava zde však přestane být komplikovaná až ve druhé polovině příštího roku, kdy bude most plně zprovozněn. Modřanští od listopadu používají již dokončenou komunikaci mezi Modřany a Komořany.

"Letos byl rok velmi významných investic do oprav především v oblasti dopravy. Souběh hlavně v letních měsících způsoboval určité komplikace, ale výsledek to vyrovná," doufá Šteiner.

Ve městě vyrostla dvě nová obchodní centra - Palác Flora a Obchodní centrum Stodůlky i několik kancelářských budov, například BB centrum na Brumlovce.

Proměnil se i šedivý Chodov na Jižním Městě, na Budějovickém náměstí začala fungovat budova Raiffeisen Bank. Nové tváře se dočkalo i Sluneční náměstí v Jihozápadním Městě, kterému vévodí nová radnice.

A co mohou Pražané očekávat v příštím roce? "Událostí číslo jedna bude zprovoznění metra na Severní Město. Stejně důležitá je i další obrovská investice do tunelu Mrázovka, který by měl spolu s mostem přes Plzeňskou ulici motoristům začít sloužit v druhé polovině příštího roku," vypočítává radní.

V letních měsících se městu nevyhnou opravy tramvajové trati v Chotkově ulici, na Výtoni nebo v Nádražní ulici. Dokončena bude i oprava železničních mostů u křižovatky Bulhar.

Pražané se mohou těšit i na pohodlnější cestování městskou dopravou. Přibude devět nových a sedm modernizovaných souprav metra, v ulicích by se mohly objevit i zbrusu nové tramvaje.

Metropoli čeká rozkvět
náměstek primátora o změnách v roce 2004

Tento rok byl pro metropoli ve znamení oprav. Jaký by měl být ten příští? "Město by mělo především opustit svou roli velkého investora při stavbách bytů na sídlištích," tvrdí náměstek primátora Jan Bürgermeister.

Co nejvýznamnějšího čeká Prahu v roce 2004?
Z mého úhlu pohledu je to pokračování výstavby infrastruktury v okrajových částech města, které mají právo žít jako ve městě a ne na opuštěné samotě. Mám na mysli technickou výstavbu infrastruktury a nutné výstavby nových bytů. Příští rok by mělo být vidět, že výstavba protipovodňových linií jednoznačně zajistí lidem klid a pocit jistoty při užívání majetku a především bytů v těch částech, které byly zaplaveny. To je z mého úhlu pohledu moje první zodpovědnost.

Výstavba nových bytů se zvýší?
V žádném případě. Byl bych rád, aby rok 2004 byl zlomovým momentem, abychom mnohem víc bytů do budoucna pořizovali v jasně strukturované kvalitě, to jest byty malé, skromně postavené a ve spolupráci s jinými investory než městem. Myslím, že i to je cesta, jak uvolnit zdroje města pro to, kde nám trh nemůže pomoci, jako je výstavba infrastruktury a investice do zlepšování veřejných prostranství.

Co ostatní výstavba?
Například výstavba Sazka Areny a úspěšné pořádání mistrovství světa v hokeji jsou pro nás prvořadými událostmi. Věřím, že se Praha předvede jako město schopné organizovat takovéto akce a že budeme moci dokázat, že i naše stavební firmy jsou schopné extrémních výkonů ve špičkové kvalitě. Na příkladu haly Sazky to bude dobrá prezentace schopnosti Prahy jako celku ucházet se o podobné akce.

Co si od této prezentace slibujete do budoucna?
Naším cílem je zvýšit atraktivitu Prahy, dostat sem více kongresové turistiky, mnohem více kulturních akcí a spolu s nimi i kvalitní turistickou klientelu. Chceme být i kvalitní hostitelské město pro sídla významných firem, které se rozšiřují dál na východ. Budoucí Evropa bude o soutěži významných měst v tomto segmentu trhu a Praha nesmí selhat.

Příští rok vstoupíme do Evropské unie. Chcete, aby se Praha stala takovou druhou tváří Bruselu?
Praha na to má nejen historicky, polohou, ale i schopnostmi lidí. Naším bezprostředním konkurentem je Vídeň, kde žije pět tisíc špičkových evropských úředníků se svými rodinami. To je podnět, který určitě není zanedbatelný pro rozkvět města, pro jeho vitalitu a hospodářství.

Domníváte se, že se potom vstup investorů ještě zintenzivní?
Nesporně, ale nemám radost z nových daňových zákonů, které jsou podle mě odrazující pro investory. Bude tu jedno z největších DPH pro investiční a stavební celky.

K rozvoji určitě přispějí i nově otevřené stanice metra do Ládví...
Budujeme už také další trasu metra C, v projekční fázi se počítá s trasou D, připravujeme prodloužení trasy A a nových železničních spojení z letiště. Tyto prvky moderního města podněcují další rozvoj.
(MF Dnes, pse)