Hlavní modlitebna nové mešity v Brierfieldu

Hlavní modlitebna nové mešity v Brierfieldu

Na novou mešitu v maurském stylu použili corian. Ženy oddělili sklem

  • 25
Velká mešita Jamia Mosque Sultania s přilehlým vzdělávacím centrem byla po deseti letech pečlivé přípravy otevřena ve městě Brierfield v britském hrabství Lancashire. Její autor použil tradiční, ale také moderní materiály včetně corianu.

Místní muslimská komunita do projektu investovala 3,5 milionu liber, prostory budou sloužit dvěma tisícům věřících. Jednu z největších mešit v tomto hrabství projektoval architekt Al-Samairre ze studia Archi-Structure se sídlem v Baildonu v západním Yorkshiru. Pro výzdobu interiéru použil mramor, ale také corian.

Nová stavba je určena jak pro náboženské, tak i pro vzdělávací účely, v suterénu je osm učeben. Prostorná modlitebna je v mezaninu doplněna ženskou částí. Oddělení mužské a ženské části splňuje náročný požadavek spojení a zároveň oddělení obou sekcí.

Výplň oblouků tvoří jednosměrná zrcadla.

Interiérový architekt Umar Faruque ze studia Architekton, který se specializuje na současné islámské interiéry, navrhl třicet osm dekorativních oblouků v andaluském maurském stylu.

U sloupů byl hlavním požadavkem moderní materiál, jenž by nejenom splňoval estetické aspekty, ale byl i snadný na výrobu a instalaci. Sloupy ladí s obkladovým mramorem, importovaným z Pákistánu a Turecka. Výplň oblouků tvoří jednosměrná zrcadla.

Umar Faruque znal vlastnosti a možnosti corianu již dříve, seznámil se s řadou realizací po celém světě a rozhodl se jej použít především pro jeho flexibilitu. Realizaci Umar svěřil místním expertům, firmě M & L Solid Surfaces, se kterou již spolupracoval.

Oblouky jsou ze středně tvrdých dřevovláknitých desek, jejich povrch vyřešil architekt obkladem z corianu v barvách, které požadoval (teplý odstín označený jako cocoa brown a kovově lesklý, jemnými zelenými nitkami protkávaný odstín arrowroot). Zvolené barvy ladí s mramorem použitým v hlavní modlitebně.

Realizaci oblouků zvládla firma za 12 týdnů, použito bylo 30 desek materiálu. Tvar oblouků vyžadoval precizní zpracování včetně tepelného, a bezešvé spojování obou zvolených barev tak, aby se dosáhlo uceleného dojmu. Oblouky se staly jedním z nejvýraznějších a nejobdivovanějších prvků celé stavby.