Cílem dnů designu, které pod názvem Designblok proběhly v Praze, bylo rozšířit povědomí o tomto oboru i pro širokou veřejnost. "Design totiž není jen pro vyvolené, jak si spousta lidí myslí," říká Klára Bobková z agentury Profil Media.
"K dostání jsou i výrobky za ceny dostupné téměř každému." Designový návrh se totiž neváže jen k atypickým nebo lidově řečeno 'ulítlým' věcem, ale předchází výrobě každého předmětu běžné spotřeby.
To dokazovala například expozice švýcarského designu s názvem Criss Cross neboli Křížem krážem, mapující interiérový, grafický a módní design a jeho progresivní tendence.
Představovalo ji na čtyři stovky malých skvostů - drobné předměty, grafický design, knižní obaly od žijících klasiků a realizované nápady mladých designérů. Nechyběli zde ale ani 'pionýři' návrhů nábytku a předměty jako tigerfinkli, tedy papuče.
Praktický nábytek ze Skandinávie
Světový design, tentokrát ten moderní, reprezentovala již světově uznávaná švédská firma Offecct. "Její filozofií je spojení kvality, super vzhledu a švédského stylu, který klade důraz především na účelnost," vysvětluje Pavel Roubal ze společnosti Scandium, která je zaměřena na švédský, dánský a finský interiérový design a nábytek.
Pracují pro ni návrháři nejzvučnějších jmen, jako jsou například Alfredo Häberli, Eero Aarnio či Alexandr Lervik. "Řídí se přitom mottem - kreativní místa pro setkání," upřesňuje Roubal.
Věci jsou navrženy tak, aby se daly spojovat nebo existují již spojené, jako například Solitaire, což je křeslo a stoleček v jednom. Jinou variantou jsou různé kusy sedacího nábytku, které je možné složit do libovolného tvaru. Totéž platí o stolečcích. A to vše za relativně přijatelné ceny.
Hodně muziky za málo peněz
Designblok ale nebyl jen přehlídkou světových návrhářů. Zúčastnily se ho i domácí špičky - jako například Bořek Šípek. "Akce upozornila také na designéry, o nichž by člověk jinak ani nevěděl, protože nemají své showroomy ani obchody, jen webové stránky," říká Bobková.
"Většinou to jsou mladí, začínající návrháři." To však neznamená, že by se jednalo o méně zajímavé věci. Příkladem mohly být expozice Zdeňka Lhotského, Dagmar Moráňové či studia FaktUmDesign.
"Design chápeme jako souhru materiálů, konstrukčně-technického řešení, funkce, výtvarných a výrazových prvků," říká Jiří Janíček, jeden z designérů tohoto studia.
Věci mají vysokou výtvarnou hodnotu, ale zároveň se díky svému tvarování, konstrukci a materiálu hodí také k sériové výrobě - a pravě tím lze splnit i požadavek přijatelné ceny.
LEHOVANÉ SKLO - Mísa z dílny designéra Zdeňka Lhotského je z lehovaného skla. To znamená, že si nařezané sklo "lehá" v peci do formy, podle níž se vytvaruje. Cena: 1900 Kč Výrobce: Lhotský s.r.o. |
SOLITAIRE - Tohle čalouněné křesílko spojené se stolečkem je dílem designéra Alfreda Häberli. Návrh dostal cenu za dobrý švédský tvar Utmark Svensk Form, kterou je oceněn vždy jen jeden produkt z dané kategorie za rok. Cena: 43 000 Kč Výrobce: Offecct Dodavatel: Scandium |
POHOF SOFA - Tato zajímavá křesílka jsou dílem designérky Dagmar Moráňové. Autorka je navrhla tak, aby umožňovala variabilní způsoby sezení. Zatím jsou ve fázi prototypu. Cena: bude kolem 14 000 Kč Výrobce: Ponte |
MLADÝ DESIGN - Tento originální nábytek představilo na Designbloku maďarské Geppetto Design Studio. |