Bývalý Stalinův pomník čeká proměna v podobě mořské nádrže

Bývalý Stalinův pomník čeká proměna v podobě mořské nádrže

Letnou čekají obří projekty. Pláň bude změněna k nepoznání do roku 2010

  • 47
Na Letné nebo spíše na Letenské pláni v Praze 7, lukrativní zelené ploše poblíž Pražského hradu, se během příštích několika let bude hodně stavět. A netýká se to zdaleka jen bytových projektů. Vzniknou takové stavby, jako bude Národní knihovna, městský okruh či Národní stadion.

Odborníci však varují, že chybí celkový koncept nové podoby pláně, jakési vyřešení vzájemných vztahů jednotlivých staveb.

Vezmou stavby oblasti klid?

Letenskou pláň vnímají obyvatelé metropole spíš jako místo odpočinku a možnosti sportovat - jezdit na kole a in-linech. Teď si na ni brousí zuby investoři. Během následujících tří až čtyř let tu "utopí" miliardy korun - stavět budou Národní knihovnu architekta Jana Kaplického, obří akvárium, tunel Blanka i fotbalový stánek. Pláň získá zcela novou podobu. Prospěje jí, nebo jí vezme její kouzlo?

"Pokud má vzniknout oceanárium, vedle toho knihovna a dále stadion a tunel, tak bez vyřešení vzájemných vztahů to není správný postup," tvrdí architekt Petr Bílek. Osobně by chtěl, aby se vzaly jednotlivé komponenty, které jsou již připravené, a udělala se soutěž, jakým způsobem by se měly propojit - co by se mělo přidat, na co je nutné dát pozor, aby vztahy mezi nimi nebyly náhodné, ale měly určitý řád, výraz.

"Zkrátka aby daly tvář celé Letenské pláni," soudí Bílek, místopředseda mezinárodní komise pro výběr nové budovy Národní knihovny. Město však zatím žádnou soutěž na celkové urbanistické řešení Letenské pláně nevyhlásilo. Údajně však o ní uvažuje.

Blanka se začne kopat v září
Výstavba tunelu Blanka, nejdůležitějšího dílu severozápadní části silničního okruhu, který propojí Malovanku a Pelc-Tyrolku, už dokonce začala. Metrostav povede tunel zhruba za šestadvacet miliard korun pod Letnou, parkem Stromovka i pod Vltavou.

"Přípravné práce jsou v plném proudu, přemisťují se inženýrské sítě a chystá se stavební jáma. Kopat se začne v září," říká tiskový mluvčí společnosti Metrostav František Polák.

Úsek dohromady měří téměř šest a půl kilometru, z toho pět a půl kilometru povede pod zemí. Obří "silniční brýle" napojující ulici Milady Horákové na tunel vybudují dělníci právě mezi Kaplického knihovnou a případným novým fotbalovým stadionem.

Je to právě Blanka, která vadí lidem z okolí ze všech plánovaných projektů nejvíce. Krátkodobě kvůli dopravním omezením, ale i dlouhodobě.

Tunel lidem vadí nejvíc
Starousedlík Ondřej Šíra bydlí na Letné v Kamenické ulici už třiatřicet let. Jako školák chodil na pláň hrát fotbal, jako student tam vodil první lásky a i nyní tam zajde - na pivo. "Pokud tady postaví všechno, co chystají - knihovnu, akvárium a tunel, kouzlo Letné, její unikátnost, bude pryč. Nenávratně," říká Šíra. Nejvíc mu vadí právě tunel. Podle něho na Letnou, ale i do Břevnova nebo do Holešovic přivede ještě více automobilů.

S jeho názorem v podstatě souhlasí i občanské sdružení Ateliér pro životní prostředí, které kritizuje výstavbu okruhu přes deset let. Sdružení napadá mimo jiné i způsob projednávání územního plánu a následného vydání územního rozhodnutí bez údajného posouzení vlivů na životní prostředí.

"Pražská radnice společně se stavební lobby prosadila stavbu, která není aktuální a přitom je v rozporu s veřejným zájmem a některými zákony," tvrdí předseda sdružení Jan Klika. Zprovozněním Strahovského tunelu s Proseckou radiálou nastane podle něho další nárůst automobilové dopravy na Břevnově a v řadě jiných oblastí.
Hloubení tunelu je nicméně připravené a primátor Prahy Pavel Bém stavbu Blanky označil za jednu z nejdůležitějších staveb roku.

Ryby místo Stalina
Naopak spíše v pozitivním duchu přijímají Pražané stavbu oceanária v podzemních prostorách bývalého Stalinova pomníku. Otevřené by mohlo být už za dva nebo tři roky. Oceanárium postaví zhruba za sedm set padesát milionů korun společnost Underwater World Oceanarium.

Jeho hlavní atrakcí by měla být obří nádrž o objemu 2,2 milionu litrů upravené mořské vody. Návštěvníci v něm uvidí přes osm set druhů mořských ryb společně se žraloky a rejnoky. Dále tu bude přibližně pětatřicet menších nádrží a otevřená ukázková nádrž, kde bude možné se dotýkat hvězdic, mořských sasanek, korýšů a krabů.

Poblíž oceanária se usídlí nová budova Národní knihovny architekta Jana Kaplického, kterou Pražané ihned překřtili na chobotnici. Poslední ze čtyř chystaných projektů na Letenské pláni - Národní stadion - by měl vzniknout na místě dnešního stadionu fotbalové Sparty a počítá se s tím, že jeho kapacita bude 40 tisíc návštěvníků. Kvůli tomu se otočí o 90 stupňů. Kromě utkání v kopané by se tady měly konat například i velké koncerty.

Výstavba tunelu Blanka už začala. Přípravné práce jsou v plném proudu, přemisťují se inženýrské sítě a chystá se stavební jáma. Kopat se začne v září.

Co se má stavět

Národní knihovna
Autor:
Jan Kaplický a studio Future System
Datum otevření: 2011
Odhadované náklady: 2 miliardy korun

Národní stadion
Autor:
Luděk Štefek a AG Studio
Datum otevření: pravděpodobně 2010
Odhadované náklady: 2,5–3 miliardy korun

Oceanárium
Autor:
Underwater World Oceanarium
Datum otevření: 2009–2010
Odhadované náklady: 750 milionů korun

Tunel Blanka
Autor: Inženýring dopravních staveb, a. s.
Datum otevření: 2011
Odhadované náklady: 26 miliard korun

Lákadla Letné a okolí:

Letenská pláň
Letenský zámeček
Národní technické muzeum
Národní zemědělské muzeum
Písecká brána
Pražský hrad
Chotkovy sady
Královský letohrádek
Kramářova vila
Veletržní palác
Kino Oko
Výstaviště Praha