Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nová pražská lávka spojí ostrov Štvanice s Karlínem a Holešovicemi

  0:01aktualizováno  0:01
Po zřícení trojské lávky bude každá podobná stavba pečlivě sledována. To platí i o lávce spojující přes ostrov Štvanice Holešovice a Karlín. V soutěži zvítězil návrh architekta Marka Blanka a Petra Teje.

Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi. | foto: ČTK

Třetí místo získal návrh architekta Lukáše Landy. Druhé místo nebylo uděleno. S výsledky soutěže seznámila tento týden veřejnost městská rada. Se stavbou lávky počítá i stávající územní plán.

Lávka usnadní pěším a cyklistům cestu na ostrov a zároveň bude dalším propojením mezi Holešovicemi a Karlínem, které od roku 2015 v létě zajišťuje také přívoz HolKa.

Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a...

Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi.

Původně měl být znám vítěz už koncem září. Vyhodnocování však zdržel velký počet architektonických návrhů, kvůli tomu se porota musela sejít dvakrát. Do jednokolové mezinárodní soutěže bylo podáno 53 návrhů, pět z nich bylo vyřazeno kvůli doručení po stanoveném termínu. Soutěž byla vyhlášena Institutem plánování a rozvoje letos v dubnu.

Lávka pomůže Štvanici

Architekti Marek Blank a Petr Tej se stavbě lávek, mostů a podobných staveb věnují již několik let. Na začátku roku 2017 zvítězili i v soutěži na most v Litvínově, společně s Jankem Srnkou. Zde porota ocenila zvolené proporce. „Návrh je svými liniemi designově přesvědčivý zejména pro čistotu, lapidárnost, jednoduchost a subtilnost, pravdivě vstupuje do kontextu místa, investiční náklady se jeví jako reálné,“ uvedli porotci k hodnocení návrhu.

Pokud jde o pražskou lávku, bude nástup na ni na holešovickém břehu Vltavy umístěný na Bubenském nábřeží před branou do Pražské tržnice, v Karlíně na Rohanském nábřeží vyústí na cyklostezku vedoucí po protipovodňové bariéře. Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi.

Fotogalerie

Soutěž na lávku spojující Karlín a Holešovice už jednou vyhlásila Praha 7 v roce 1999. Vítězný návrh se stal nerealizovatelným kvůli změně protipovodňových opatření po roce 2002.

Nové návrhy proto musí vzít v potaz možné zvýšení hladiny ve Vltavě. A také se zde odrazí problémy, které vedly ke zřícení trojské lávky. 

Magistrát na Štvanici připravuje opravu Fuchsovy kavárny, rekonstrukci poškozených cest a z menších úprav například zřízení piknikových míst. Štvanice zatím ožívá pozvolna. Na ostrově byly vysazeny stromy a jsou tam nové lavičky. Funguje na něm Vila Štvanice, která pořádá festivaly a divadelní produkce.

Na místě budoucí lávky mohou lidé dosud využívat přívoz:

Technické řešení lávky

Most je tvořen celkem čtyřmi, na sebe vzájemně navazujícími prostými poli o rozpětí 76,0 m + 64,0 m + 76,0 m + 84,0 m. Konstrukce bude zhotovena z předpjatého UHPC betonu třídy C120/140. Most je určený jako lávka pro pěší a cyklisty.

Příčný řez mostu je řešený jako otevřený profil tvaru písmene U. Celková šířka mostu je 3,5 m a výška 1,6 m. V podélném směru navrhli arcvhitekti most jako segmentový,  proto je dodatečné předpětí mostu vedeno pouze v přímých liniích při použití lan z materiálu Y1860S7 a průměru 15,7 mm. Předpínací lana jsou uložena v HDPE chráničce s těsnícím materiálem. Tím je zabezpečena jejich vynikající dvoustupňová protikorozní ochrana.

Nejdelší pole bude předepnuto čtrnácti přímými kabely tvořenými 21 kusy lan. Pole menších rozpětí budou předepnuty shodným počtem kabelů s nižším počtem lan, kabely budou vedeny kanálky vnitřního průměru 105 mm.

V místě kotevních oblastí bude konstrukce vyztužena standardní betonářskou výztuží pro zesílení oblasti s lokálním zatížením od předpětí a uložení konstrukce na spodní stavbu. Krajní pole konstrukce je navrženo jako vertikálně pohyblivé, a to na krajní opěře, kde bude umístěn hydraulický pístový mechanismus pro zajištění vertikálního posunu lávky v případě povodně se schopností zdvihu až nad úroveň povodně Q1000.

Na holešovickém břehu Vltavy bude nástup na lávku umístěný na Bubenském nábřeží...

Na holešovickém břehu Vltavy bude nástup na lávku umístěný na Bubenském nábřeží před branou do Pražské tržnice, v Karlíně na Rohanském nábřeží vyústí na cyklostezku vedoucí po protipovodňové bariéře.

Autoři

Ing. arch. Marek Blank

*1980, absolvent Fakulty architektury ČVUT v Praze, obor: Architektura a urbanismus, 2008

Ing. arch. MgA. Petr Tej, Ph.D.

*1978, absolvent Fakulty stavební ČVUT v Praze, obor: Pozemní stavby, 2004, dále Fakulty architektury ČVUT v Praze, obor: Architektura a urbanismus, 2008.

MgA. - Škola architektury AVU v Praze, obor: Architektonická tvorba, 2010

Ph.D. - Fakulta stavební ČVUT v Praze, obor: Konstrukce a dopravní stavby, 2012

Soustavně se věnujeme navrhování a projektování mostních konstrukcí, například:

  • lávka přes řeku Lubinu v Příboře, výhra v architektonické soutěži. Projekt 2017, předpokládaná realizace 2018
  • most přes ulici Mezibořská v Litvínově: výhra v architektonické soutěži. Práce na projektové dokumentaci zahájena v roce 2017.
  • lávka přes Vltavu v Lužci nad Vltavou: práce na projektové dokumentaci zahájena v roce 2014, předpokládaná realizace 2018-2019.
  • lávka přes Zákolanský potok společně s architektem Ondřejem Císlerem. Realizace 2015
  • lávka v Litomyšli společně s architekty Martinem Rusinou a Martinem Freiem. Realizace 2017

Umístění v soutěžích:

Lávka Holešovice – Karlín: výhra 2017

Most přes ulici Mezibořská v Litvínově: výhra 2016

Lávka přes řeku Lubinu v Příboře: výhra 2016

Komenského most v Jaroměři: 2. místo v arch. soutěži. 2014

Lávka přes Labe v Hradci Králové: odměna 2015

Autoři: ,


Témata: lávka, most, Holešovice

Nejčtenější

Parkoviště prodané k bytům je veřejné, majitelům to developer neřekl

Developer rozprodal parkoviště pod domem v Letňanech i s veřejným stáním....

Obyvatelé domu v pražských Letňanech koupili s bytem i parkovací stání. Jenže některým z nich developer prodal i místa,...

Za 45 dnů dokázali s chatrčí zázrak. Luxusní dvojvila je fenomenální

Dům stojí na jednom z ostrovů milionového moderního čínského města Čou-šan.

V čínském městě Čou-šan vyrostla během televizní show unikátní fotogenická vila. Architekt TianQi Guana z designérské a...



Michaela Dolinová má chalupu jak malovanou. Dřív tu žili lapkové

Žije se hlavně v prostorné světnici, kde je pohodlné posezení a jídelna s...

Usměvavá chalupářka Michaela Dolinová na nás okamžitě převedla veselou náladu. Nabídla vlastní upečené koláče a ukázala...

Postavili si bungalov. Typový dům skvěle vyladili do nejmenších detailů

Podle místních předpisů musí být v dané lokalitě pouze přízemní domy. Zástavba...

Rostislav s Petruší trénovali svoji fyzičku na schodišti do třetího patra bytového domu dlouhá léta, až jednou pohár...

Rekonstrukce bytu v činžovním domě si vyžádala půltunovou traverzu

Ze dvou pokojů vznikl pohodový obytný prostor s jasně definovanými zónami. Nové...

Tento byt se liší od většiny zrekonstruovaných interiérů. Nejde až tak o podobu, ale o přístup majitelů. Většinu věcí...



Další z rubriky

Nejlepší česká stavba je z větší části ukrytá pod zemí. Připomíná skály

Česká nominace do soutěže Mies van der Rohe Award 2017: Archeopark Pavlov...

Těžko budete hledat jinou tuzemskou stavbu, která získala tolik vítězství v architektonických soutěžích, a to v Česku i...

Nová pražská lávka spojí ostrov Štvanice s Karlínem a Holešovicemi

Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a...

Po zřícení trojské lávky bude každá podobná stavba pečlivě sledována. To platí i o lávce spojující přes ostrov Štvanice...

Stalinův dort. Vysmívaný, ale legendární, to je hotel International

Výsledná podoba má dvě symetrická křídla spojená centrální částí se středovou...

Ikona socialistického realismu se třetím rokem opět jmenuje International. Holiday Inn i Crowne Plaza jsou pryč. Hotel...



Najdete na iDNES.cz